Local_ref vs ref voor perronletters, perronnummers en spoornummers

Volgens de OSM-wiki is de correcte tag voor perronletters/nummers bij bushaltes en spoornummers bij treinperrons local_ref. In Nederland is hiervoor vaak de algemene tag ref gebruikt. Volgens de OSM-wiki is ref in dit geval voor netwerkbrede of vervoerderbrede referentiecodes.

In tegenstelling tot ref wordt local_ref ondersteund door o.a. de Transportlaag op osm.org en de apps Organic Maps en CoMaps.

Inmiddels hebben de meeste bushaltes met perronletters/nummers de tag local_ref gekregen. Dit is vaak wel naast de tag ref. Dit kan inconstenties opleveren als bijv. wel local_ref maar niet ref wordt aangepast. Bij treinperrons komt local_ref nog maar heel sporadisch voor in Nederland.

Ik heb hier twee vragen over:

• Zullen we local_ref ook massaal gaan toevoegen aan treinperrons?
  • Moet local_ref de tag ref vervangen of laten we beide naast elkaar bestaan?
1 Like

Als het omzetten consequent gebeurt kan ref wel vervallen.

Hoe combineert local_ref met name? Dat laat de documentatie nu onbenoemd (ook bij ref). Bij perrons en haltes zijn de code (local_ref) en hoe het ding heet vaak gelijk. Dat levert bij een busstation dan name=J en local_ref=J op voor perron J, wat volgens mij niet raar is. Je geeft dan aan dat dat perron die code heeft, maar ook dat het voor reizigers duidelijk is dat dat ding zo heet (bijvoorbeeld omdat er manshoge ‘J’ boven staat).

De naam van een public_transport=platform moet de naam van de halte (station/stop) zijn, niet de “perronnaam”. Daar is local_ref voor.

1 Like

Gelukkig niet wanneer er een stop_area relatie is.

Sowieso bijten hier twee tags die nu op dezelfde perronvlakken staan elkaar, namelijk railway=platform (zie hieronder) en public_transport=platform:

Goed punt :slight_smile:

Hmmm, te veel met bus/tram perrons bezig geweest, nog nooit echt naar de tagging van rail gekeken. Lekker ontworpen dan in de V2 versie.

1 Like

Ik zou van het pragmatische uitgaan en alle perrons (bus (zowel highway=bus_stop als public_transport=platform), tram, metro, trein, veer) de name= de naam van de halte geven, ook als er een stop_area is.

Er zijn namelijk best een aantal gevallen waar de perrons in een stop_area verschillende namen hebben. Bijvoorbeeld treinstations waar voor de trein het alleen «plaatsnaam» heet terwijl voor de bus het vaak iets als «station» of «station plaatsnaam» heet.
Of in Amsterdam heb je bijvoorbeeld de tramhaltes Bilderdijkstraat (in de De Clerqstraat) en De Clerqstraat (in de Bilderdijkstraat) die samen in een stop_area zitten (Tenminste, volgens DOVA zijn het twee aprate haltegroepen maar één place).

De namen lijken weggevallen?

Gefixt, kennelijk wordt tekst tussen groter dan/kleiner dan verwijderd als.zijnde HTML-tag

1 Like

Kunnen we hier consensus op vinden?

Ik merk nu dat we bij (grofweg) bus, tram en metro’s taggen:
name=haltenaam
ref=(leeg)
local_ref=halteaanduiding, bijv. A (bij grotere haltes/knooppunten)

En bij treinstations:
name=(leeg), soms nog ‘Spoor x’. Stationsnaam alleen op overkoepelende relatie en stop-node.
ref=spoornummer
local_ref=(leeg)

Wat mij betreft hanteren we overal dezelfde tagging.
Persoonlijk vind ik name dan voor de stations-/haltenaam en ref voor spoor/halteletter prima. Dat gaat echter wel in hoe PTv2 op de wiki beschreven staat.

1 Like

Het idee in dit topic is dus juist om local_ref te gebruiken voor de perronletter/nummer, niet ref. Dat is namelijk de gedocumenteerde tag die ondersteund wordt door diverse OSM-apps.

1 Like

Zoals @JeroenHoek al aangaf zijn er meerdere (tegenstrijdige) documentaties:

ref= wordt ook door diverse implementaties van OSM ondersteund.

Ik vind “Dat is namelijk de gedocumenteerde tag die ondersteund wordt door diverse OSM-apps.” dus nog niet echt overtuigende argumenten. Anderzijds heb ik ook geen sterke voorkeur. Behalve dat ik het dan wel graag overal in Nederland voor verschillende type haltes/stations gelijk zie.

Dit staat alleen zo in 1 opsomming op de pagina railway=platform. Op de pagina local_ref staat uitgebreid beschreven hoe die tag gebruikt wordt. Vanwege deze uitgebreide documentatie wordt local_ref ondersteund in diverse apps en kaartlagen. Het vervangen van local_ref door ref is dus verkeerd. Je kan eventueel beide bewaren voor compatibiliteit, maar local_ref is altijd nodig.

Dit topic is bedoeld om voor elkaar te krijgen wat je wil, dus gelijk trekken van bus/tram/metro enerzijds en trein anderzijds, maar dan wel met local_ref.

1 Like

In principe spreken beide pagina’s elkaar niet eens tegen. Op railway=platform staat alleen dat ref is voor een referentienummer van een perron, niet specifiek voor het spoornummer. Op local_ref staat verder geschreven wanneer je ref gebruik en wanneer local_ref:

The local_ref=* key is used on public_transport=platform or public_transport=stop_position features to indicate the locally distinguishable number or letter (or a combination of those[1]) of the stop, platform or other transport feature. This is in contrast with the ref=* key, which is used for the operator-wide or network-wide number or reference code, and in some cases can be the same for all stops of a larger station or “stop area”.

Dus in combinatie van beide :

• ref: een netwerkbrede referentie. In Nederland waarschijnlijk niet relevant.
  • local_ref: een nummer of letter om verschillende perrons binnen een station te onderscheiden. Dus een spoornummer, perronnnummer of perronletter.
1 Like

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit ergens een spoor of perron heb zien aanduiden met een netwerkbrede referentie.

Als je alleen perrons bij treinen bedoeld, heb ik die ook niet gezien. Ze zijn wel terug te vinden in de GTFS data (en waarschijnlijk ook NETEX). Zie hieronder in de kolommen “Stop-ID”

Bij bushaltes heb ik die code ook weleens op het haltebordje zien staan. Maar niet de moeite genomen om het te mappen.

O ja. Die heb ik wel gezien. Dat zijn nummers voor de informatiesystemen van de vervoerders, denk ik dan. Voor mij ongeveer net zo boeiend als lantaarnpaalnummers.

2 Likes

de Stop-ID wordt bij het genereren van GTFS gemaakt, en er is geen garantie dat hetzelfde perron (of bushalte) bij twee opeenvolgende GTFS-updates dezelfde stop-ID heeft (of zelfs bij twee GTFS-dataleveranties van verschillende leveranciers)
Gek genoeg is GTFS in Nederland een beetje verschillend qua dataleveranciers, bijv QBUZZ en MEERPLUS (EBS) leveren geen haltecode mee, terwijl CXX en KEOLIS dat wel doen.

Eerste regels van stops.txt, gefilterd op QBUZZ

stop_id,stop_code,stop_name,stop_lat,stop_lon,location_type,parent_station,stop_timezone,wheelchair_boarding,platform_code,zone_id
3959967,,"Utrecht, CS Jaarbeurszijde (Perron C8)",52.088185,5.109344,0,stoparea:611353,,1,C8,
3959968,,"Utrecht, Koningin Wilhelminalaan",52.075496,5.100713,0,,,1,,
3959969,,"Utrecht, Koningin Wilhelminalaan",52.075171,5.100083,0,stoparea:611355,,1,,

Bij CXX:

stop_id,stop_code,stop_name,stop_lat,stop_lon,location_type,parent_station,stop_timezone,wheelchair_boarding,platform_code,zone_id
3888816,34000010,"Den Helder, Station",52.956718,4.761517,0,stoparea:596112,,1,B,
3888817,34000011,"Den Helder, Station",52.956727,4.761502,0,stoparea:596112,,1,A,
3888821,34000040,"Den Helder, Sperwerstraat",52.952374,4.762546,0,stoparea:596116,,1,,
3888822,34000070,"Den Helder, Tuinstraat",52.950158,4.75801,0,stoparea:596120,,0,,

Bij spoorleveranciers is het weer totaal anders, daar is de stop_code leeg en staat in het perron in de platform_code, en het station (zoals wij dat kennen als stationsnaamverkorting) in de zone_id, met IFF ervoor:

2860887,,Amsterdam Lelylaan,52.35785533419017,4.833954017751173,0,stoparea:18184,,,1,IFF:asdl
2860888,,Amsterdam Lelylaan,52.357863436615844,4.8340987850204,0,stoparea:18184,,,2,IFF:asdl
2860938,,Amsterdam Science Park,52.35266260112873,4.948814278092202,0,stoparea:17952,,,1,IFF:assp
2860939,,Amsterdam Science Park,52.35273164514311,4.948908656265424,0,stoparea:17952,,,2,IFF:assp
2861203,,Driebergen-Zeist,52.06528713967253,5.259702102185444,0,stoparea:18321,,1,1,IFF:db