LM Topo wms i JOSM?

Hej. Jag vet inte om jag är ovanligt trög, men jag får inte LMs wms för “Topografisk webbkarta Visning” att fungera i JOSM.

Jag har ansökt om åtkomst och fått detta. Anger jag urlen för get-capabilities i JOSM får jag ange användarnamn och lösenord. Detta verkar gå bra, men jag får liksom inga lager att lägga till sedan.

Förmodar att det är “Topografisk webbkarta Visning, översiktlig” som du beställt vilken är avgiftsfri. Det är en WMTS och ska läggas till som sådan, jag testade nu och det funkade för mig.

Precis. Aha, jag missade att det är WMTS. Stort tack; nu funkar det!

Vi kan gjøre “Topografisk webbkarta Visning” tilgjengelig som standard i JOSM for alle, men da må det genereres et token. Antar det er via OAuth2. Er det noen her som vet hvordan det gjøres og har testet? Hvilken av API’ene fra LM skal man bruke?

De flesta visningstjänster är tyvärr fortfarande inte tillgängliga som öppna data (samma som med ortofoto), så de kostar fortfarande. Så för Topografiska kartan skulle vi behöva ladda ned och själva tillhandahålla den (vilket är långt mindre bekymmer än med ortofoton p.g.a. mycket mindre data, men fortfarande någon hundralapp per månad för server etc.).

Den översiktliga finns redan i JOSM & iD, dock verkar den inte justerats för den ändring LM gjort av tjänsterna i början av juni. Har inte själv satt mig in i hur den fungerar nu än.

Det verkar som att ingen av LMs tjänster som finns för-ladadde i JOSM fungerar längre.