Living_street=yes voor niet-straten in woonerf gebieden

Hallo allemaal,

Een tijdje terug was het in een meeting voorgekomen wat te doen als een niet-straat wel een woonerf bord heeft. Vaak kom je dan als mapper met conflicterende tags te zitten.
Met name bij highway=service is dit het geval. Op parkeerplaatsen bijvoorbeeld:

image

De bedachte oplossing hiervoor is om highway=service+living_street=yes te gebruiken. Daarvoor heb ik de wiki ook op aangepast:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:living_street

Veder zijn er ook veel publieke service wegen in woonerf gebieden die wel getaged zijn als service maar nog niet living_street=yes hebben. Om deze makkelijker op te kunnen sporen heb ik deze query geschreven:

Graag zou ik willen horen wat jullie hiervan vinden.

1 Like

Ik vind dit een goed idee. In Nieuwegein heb ik voetpaden met G7 borden gezien die ook een “living_street” bord hebben. Die kunnen dan ook met living_street=yes getagd worden. Voor de duidelijkheid en zodat andere mappers de tags makkelijker kunnen verifiëren, kun je ook het relevante verkeersbord expliciet taggen: traffic_sign=NL:G5

1 Like

G5 afbeelding geeft een zone aan.
Alles binnen die zone is highway=living_street, tenzij er een ander bord staat, zoals G7
afbeelding dan zou living_street=yes gepast zijn.
Of.
afbeelding
Zonder G5 bord zou het een path zijn waar ook fietser en bromfietser door mogen, zelfs een motorfiets, bepalend de fysiek beperking. Met bord G5 ook een path?. Dan zou ook path met living_street=yes gepast kunnen zijn, bepalend is of er aan de andere kant ook nog een fysieke barrière staat…

Het onderschrift highway=footway zou correct zijn als er ook een G7 afbeelding stond. Nu niet. Voorbeeld is dan discutabel.

Je kan het ook omdraaien, highway=living_street service=parking_aisle, zoals in bovenstaande Millingenhof voorbeeld.
highway=living_street zegt in Nederland, dat je moet parkeren in de aangegeven parkeervakken.

Er staat dan ook een verdwaalde E4
Het verschil is, voertuigen die voor jouw rechts uit een E4 afbeelding komen, hoef je geen voorrang te geven, dit is een bijzondere manoeuvre. RVV artikel 54 zo ook inritconstructie i.i.t. het uitrijden van een highway=living_street service=parking_aisle.
Wat het nut van die ene E4 P is? De Gemeente zal het weten. Gevolg van rechts geen voorrang.
Of de mensen dat weten, is de vraag.

Er is een bewuste keuze voor living_street.
G5 geeft ook nog de verandering van max snelheid aan in Nederland.

Misschien is wel het storende de Millingenhof pedestrian (dik grijs, kaartje) niet aangegeven door een E10-G7 E10-G7 zou ook path kunnen zijn.

De andere locatie kon ik zo niet vinden.
afbeelding

highway=living_street lijkt mij ook hier gepast.
Moeilijk te zien. Dan als voorbeeld discutabel.

Ik zou eerder zeggen dat alle straten binnen een woonerf highway=living_street zijn. En dat alle highways binnen een woonerf living_street=yes zijn. Waarbij living_street=yes wordt geĂŻmpliceerd bij highway=living_street

Dat vind ik wel een beetje een hele strakke standaard, ik zou eerder zeggen dat een pad binnen de bebouwde kom met een stoeprand en een barrier dit ook wel voeldoet aan highway=footway. Zeker in een gemeente met hooguit 2-3 G07 borden.

Het lijkt mij niet handig om subtags van een andere top level tag te pakken en die op andere top level tags toe te passen. Dan zou je als dataconsument dus bij andere top level tags moeten gaan zoeken naar attributen van andere tags.

Het is een highway=service+service=parking_aisle, maar ik kan ergens begrijpen dat het niet overduidelijk is. Ik zal kijken of ik een beter voorbeeld kan vinden.

3 Likes

Het uiteindelijke probleem is dat als je een service weg hebt waar ook een g05 bord bij staat je als mapper moet kiezen tussen highway=service en highway=living_street. Dan zie je dat de helft kiest voor highway=service en de andere helft voor highway=living_street.

(de laatste foto is genomen van rechts onderin)

Zoals ik al beschreven heb, zie deze afbeelding van Gmaps streetview. Sorry, ik kon geen Mapillary afbeelding vinden. Dit zou ik dus taggen als highway=footway + living_street=yes + traffic_sign=NL:G5;NL:G7.

1 Like

“stoeprand” Dat is niet op het plaatje te zien.
Lijkt er op dat het rechts naastliggende een inrit is, waarschijnlijk met inritopgang, dat het binnen de bebouwde kom het wel veel vaker zo wordt geconstrueerd. Schuin oversteken naar pad, rechtvoor een stoeprand.
Als rolstroel gebruiker kom ik dit heel vaak tegen. Dan veelvuldig ook nog met een inritband van 45 cm. Te stijle helling.

Gevolg van footway is dat je er access tags *=yes op moet zetten voor andere vervoersvormen die er over mogen. Wat dan vaak niet wordt gedaan ten nadele van andere vervoersvormen. (kleinere groepen). Wat op zich moet worden vermeden.

Aan het plaatje overzie je niet de hele situatie.