LF- en LAW-routes opsplitsen in secties

LF- en LAW-routes zijn vaak erg lang en bevatten meer dan duizend ways. Openstreetmap heeft soms problemen met lange relaties en ook worden ze snel een puinhoop. Als oplossing worden de routes opgesplitst in secties. Dat is al bij meerdere routes gedaan, maar niet bij alle LF-routes. Ik wilde daarom bijvoorbeeld de LF9 en LF13 opsplitsen.

Hoe wordt dit normaal gedaan? Zijn de punten waar ze gesplitst worden willekeurig of is er een bron voor?

PS. Ik weet dat er veel LF-routes binnenkort gaan verdwijnen, zie dit overzicht. Die routes omzetten naar secties is dus verspilde moeite.

Bij de nieuwe LF routes is dat relatief eenvoudig. Nederlandfietsland publiceert dagetappes op de site van de desbetreffende LF route.
Zo heb ik de LF Maasroute ook in dagetappes opgedeeld en die vervolgens lid gemaakt van een superroute, die zelf weer lid is van een EuroVelo route. Zie https://cycling.waymarkedtrails.org/#route?id=9538828
Voor de LF Kustroute en de LF Zuiderzee route, die door mapper PatrickEk worden ingetekend, wordt hetzelfde gedaan.

Oudere routes kun je zelf opdelen in stukken van ongeveer 50 km.
Dan wordt het een stuk beter te onderhouden.
En ook kun je dan bij die routes de superroute lid maken van een EuroVelo route, zodat je nog maar 1 dagetappe hoeft te onderhouden ipv 3 reuzen zoals bij de LF4 en kunnen die lange EV routes verdwijnen.

Erg goed initiatief, het onderhouden van de LF routes is een crime.

Het overzicht van de te verdwijnen routes, is grotendeels al uitgevoerd.

Overigens kan de tag voor de delen en voor het geheel gewoon type=route blijven.
superroute kan wel, maar de superroute kan weer onderdeel van een hogere superroute zijn, dus dan moet-ie door software toch ook als route behandeld worden.
Het hoogste niveau (internationale routes met varianten) heeft bij wandelroutes meestal het karakter van een collection. Misschien heeft het zin om die dan als superroute te taggen, vergelijkbaar met de route_master bij OV die een collection is van ale varianten.

Ik heb voor de LF-routes de tagging van de nieuwe LF icoonroutes overgenomen en die waren getagd als superroute. Volgens mij maakt route of superroute niet zoveel uit.

Ik kwam erachter dat bijna alle Eurovelo-routes, behalve de EV19 (Maasroute), gebruik maken van meerdere LF-routes of soms een alternatieve route hebben bij de grens. Daarom heb ik niet de gehele LF-superroute toegevoegd aan de relaties ‘EVxx deel Nederland’, maar de segment/etapes-relaties. Zo is er iets meer flexibiliteit om de EV-route uit LF-delen op te bouwen, zonder dat elke way aan meerdere relaties toegevoegd hoeft te worden.

Heel goede actie! :slight_smile: