Legenda osm & papieren kaarten

Als je in de legenda kijkt bij de osm kaart, staat naast het groene lijntje van de trunk rijksweg. Terwijl dit volgens de wiki een Autoweg is. Anders is de ring noord van utrecht verkeerd getagd. Kan iemand dit veranderen, of moet ik daarvoor ergens een ticket indienen?

Verder als ik jullie toch aan het vervelen ben met een nieuw topic, kan ik net zo goed een proefballonnetje opgooien. In veel steden is de osm-data van de kwaliteit van elke andere stadsplattegrond. Wordt het niet eens tijd om papieren vouwkaarten te gaan drukken op basis van osm-data. Omdat osm-data vrij is moet dat veel goedkoper kunnen dan de meeste huidige stadsplattegronden, en het levert wellicht nog wat geld op voor osm. Veel dorpen en steden subsideren bijvoorbeeld falk om een stadsplattegrond van hun dorp te laten maken, (staat vaak met medewerking van die en die gemeente op). Dat moet met osm-data veel goedkoper kunnen?

Ik denk dan dus aan 2 soorten papieren kaarten,

-de kaart die in de winkel wordt verkocht als goedkope goede stadsplattegrond van een bepaalde stad,
-en zoals men op wikipedia een boek van artikelen kan laten drukken een mogelijkheid voor individuen om een bepaald gebied te selecteren op de kaart en dat gebied als vouwkaart te laten drukken.

Wat denken jullie is dit haalbaar?

Ik denk dat de kosten voor de data in het niets verdwijnen bij de andere kosten voor het maken van een goede gedrukte kaart.

  1. Manuren voor de redactie
  2. Drukkosten

Er is ergens een presentatie die gegeven is op de SOTM van afgelopen jaar of het jaar ervoor, die inzicht geeft in de grote hoeveelheid tijd die in punt 1) gaat zitten.

en betreffende de fout in de legenda, daar nog reacties op?

Als je trouwens gelijk osmarender en mapnik gebruikt dan zou dat toch geen werk moeten kosten, dan is het inweze een uitdraai op nogal groot formaat van de huidige weergave van osmarender of mapnik. De voorkant enzo kun je in een standaard stijl doen dus dat is eenmalig. Een mooie foto van een stadsbeeld en een titel is vervolgens voor de gebruiker optioneeel invoerbaar. Dat zou dan toch helemaal automatisch moeten kunnen? Waarom heb je daar uberhaubt manuren voor nodig? Osmarender en mapnik genereert toch meteen een kaart, de drukpers op en klaar. Met automatisch wat randeffecten zoals een voorkant toegevoegd. Zelfs een straatnamenregister is mogelijk, een tooltje om automatisch alle straatnamen in een geselecteerd gebied te zoeken moet te maken zijn. Ik zie zo niet zoveel opstakels waarom dat niet automatisch selecteer een gebied klik en druk zou kunnen, mits een bedrijf te vinden is dat wil drukken.

Dat met die rijksweg is denk ik een ingeslopen foutje. Autoweg zou de betere benaming zijn. Waarschijnlijk was de vertaler nog van de oude stempel, toen autowegen automatisch rijkswegen waren. Die koppeling is losgelaten, alhowel je in de benaming het nog wel terugvindt: veel wegen die de naam ‘rijksweg’ dragen zijn provinciale wegen …

Rijksweg slaat dan ook vooral op de eigenaar/beheerder, niet op het type weg, alhoewel dat in het taalgebruik van velen synoniem is. Zoals noordfiets terecht stelt, Rijkswegen zijn niet altijd autosnelweg of zelfs autoweg (meer).

Osmarender en Mapnik zijn prima voor webmaps waar je in en uit kunt zoomen. Bij een gedrukte kaart heb je echter maar één “zoomlevel”. Welke labels en POI iconen worden weergegeven is bijna random. Automatische generalisatie van complexe kruispunten en parallelle wegen geeft bijna altijd problemen met de casings. Etc., etc. etc.

Daar bovenop komt nog dat je een of een compleet nieuwe stylesheet moet maken, omdat de huidige is gebaseerd op een schermresolutie van ergens rond de 96dpi en bij goed drukwerk heb je een veel hogere resolutie. Leg maar eens een walkingpaper op een gedrukte kaart en bekijk het verschil.

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/SotM_2010_session:_What_I_learned_making_a_real_map_on_real_paper_for_real_people_and_real_money
http://vimeo.com/14806373

Ik heb die vertaling aangepast naar Autoweg. Nu even afwachten totdat het gesynchroniseerd is naar de site.