LAW6a, hulp en advies gevraagd

Ik heb vandaag van de relatie 6640377 “Grote Rivierenpad (Maasland-Krimpen)” het deel Zuidplas-deel geheel nagefietst. Tussen het veer in Moordrecht en de Pekhuisbrug over de Rotte. Dat is tegen de richting in.
OSM bijgewerkt, die klopt daar nu helemaal, inklusief de korrekties die uitgevoerd zijn maar die nog niet op Wandelnet verbeterd zijn.

Ik ben ook in het Bergse Bos geweest en heb de gpx getrackt. Het goede nieuws is dat de route daar nu kompleet is. Het deel door de golfbaan kon gewoon worden aangesloten, de bewegwijzering loopt daar doorheen. Er ontbreekt nu nog 1 stukje LAW6a tusssen het Bergse Bos en de Bergse Voorplas.
Vraag: woont daar iemand in de buurt die dat stukje kent en kan aansluiten?

Probleem 1: Als ik in de JOSM relatie-editor alle incompletes download met dat handige knopje, en ik wil daarna een simpele wijziging uploaden, krijg ik een vijftiental meldingen over dingen die niet kloppen, maar die heb ik zelf niet aangepast en ze liggen ook heel ver buiten “mijn” gebied dus de objekten en lokaties zeggen mij ook niks.

Het zijn maar waarschuwingen en ze lijken me niet erg, maar kan ik iets doen om ze weg te krijgen?

Probleem 2: De bewegwijzering van de LAW in het Bergsche Bos is op een aantal plaatsen verwarrend, slecht of dubbelzinnig. Dan bedoel ik bijvoorbeeld een pijl die naar twee of drie verschillende paden kan wijzen, maar je kan nergens verderop een markering zien; nieuwe markering (stickers en schildjes) door elkaar met markeringen op bomen; met elkaar strijdige aanwijzingen op één paaltje. Vermoedelijk is de route af en toe herzien maar zijn de oude markeringen niet volledig weggehaald. Ik ben een aantal malen de weg kwijtgeraakt, ik kon hem verderop meestal wel wel vinden maar dan kon ik hem soms ook niet meer terugvolgen. Mijn uiteindelijke trace wijkt op een aantal punten af van wat er al was ingetekend en dat is nog weer anders dan wat Wandelnet publiceert!
Wat doen jullie in zo’n geval?

15 warnings? Dat is weinig :sunglasses:
Ik heb er meestal honderden.
Je kunt ze bekijken, je kunt er ook naar toe gaan, door rechts te klikken op een gemelde weg of node en kiezen voor zoom to
Maar er zijn veel warnings, die gewoon niet opgelost kunnen worden, bijv. omdat de bouwers van JOSM andere aannames hebben gedaan tav relaties dan wij gebruiken.
Met name relaties veroorzaken veel warnings.
Veel zaken, die wij dagelijks gebruiken in knooppuntrelaties, mogen volgens de bouwers van JOSM niet en ja, dan houdt het op met oplossen.
Ik heb dus geen idee, waar je nu tegen aan loopt, misschien kun je iets posten.
Maar negeren kan gewoon. Als je een langere route binnenhaalt met dat handige knopje, krijg je fouten van andere mappers er gratis bij.

Ik ben naar een paar toegegaan en dan kan ik er niks mee. bv Eentje lijkt veroorzaakt doordat de weg als “residential” getagd is, dat kan ik moeilijk gaan aanpassen omdat het voor mij een volstrekt onbekend stukje is. Het lijkt me ook geen fout. Posten wordt lastig want het plakt als xml-bagger. Leek mij handiger om het relatienummer te posten, dan kan iedereen het zo reproduceren! Maar dat kan vast handiger.

Kan je in JOSM de validatieregels aanpassen?

Wat betreft het probleem van de verwarrende en konflikterende bewegwijzering in het Bergsche Bos, ik heb een paar meldingen op Wandelnet gezet en ik heb rechtstreeks gemaild naar de padcoördinator voor dat stuk LAW. Ben benieuwd wat er uitkomt!

Intekenen aan de hand van wat je beste schatting is van het verloop van de route (dus met te verwachten correctie van bebording in je achterhoofd).

Er zit een grens aan het doorvoeren van het principe “map whats’s on the ground”: situatie in het veld is uitgangspunt, maar uiteindelijk gaat het erom dat we opnemen hoe *de route *loopt en niet waar er rood/witte strepen op een boom staan. Als je dat helemaal zou doorvoeren zou je een gat in een complete de OSM-moeten maken op het moment dat een vandaal ergens een bordje weghaalt. Daar heeft niemand wat aan, terwijl met de optie “intekenen zoals je daadwerkelijk de route kan lopen” OSM juist een erg handig hulpmiddel voor gebruikers in situaties waar de bebording niet correct is.

Een comment in de changeset en relatie kan wel handig zijn om dit toe te lichten zodat volgende mappers niet opnieuw het wie hoeven uit te vinden.

Ik ken de situatie ter plekke niet, maar zo te zien wijst de feitelijke markering je vaak naar een fietspad terwijl er ook voetpaden langs liggen?
http://www.openkaart.net/wandel/hiking-tags/?map=route&zoom=15&lat=51.96957&lon=4.52475&layers=B00000FFTFFFFFFFTF

In ieder geval goed dat je niet alle doodlopende takjes met oude/foute bebording hebt ingetekend :slight_smile:

Terugmelden aan Wandelnet is inderdaad ook erg goed, dat kan eraan bijdragen dat het probleem bij de bron wordt aangepast (hopelijk gaat de markering dan meer naar de voetpaden wijzen, daar wordt ik zowel als wandelaar als als fietser blijer van :wink:

Misschien al gelezen: voor het terugmelden aan Wandelnet kan je bovenstaande links ook gebruiken, daarmee kunnen ze uit de voeten, zie
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=61288

Voor het ontbrekende deel waarbij je niet aan survey toekomt:
Als er niet toevallig is die dat binnenkort kan nakijken, dan kan je het ook mappen aan de hand van de rode lijn in PDOK van Wandelnet. Die mogen we gebruiken en is misschien niet altijd perfect (is OSM ook niet altijd), maar zeker wel goed genoeg om als eerste stap voor het te gebruiken.

Daarna ka je het altijd nog later zelf nafietsen en omdat het dan zichtbaar is in OSM-appilicaties is de kans ook veel groter dat iemand anders tussentijds al een check doet en verbeteringen aanbrengt (kijken of een ingetekende lijn op de kaart klopt is een stuk minder werk dan zelf alle data verzamelen en invoeren)

Aan de noordgrens van het gebied waar jullie wandelnetwerk komt liep ik ook tegen een dergelijk geval aan: routebordje wijst je echt een akker waar je na een tocht langs/door het veld doodloopt op een sloot (eigen waarneming, bevestigd door de boer die op de akker werkte). Ik heb de route dan maar over de enige plausibele weg gelegd die wel een verbinding vormt tussen de twee knooppunten, gebaseerd op de overige markeringen: https://www.openstreetmap.org/relation/6637090#map=15/52.0515/4.5687

Ik heb zelf geen contactpersoon bij Hof van Delfland, is dit misschien iets wat jullie mee kunnen nemen bij het aansluiten op de aangrenzende netwerken en het overleg met die organisaties?


edit:net->niet…

Die zitten in de code verankerd. Je zou je eerst moeten aanmelden bij het JOSM ontwikkelteam en meehelpen aan de ontwikkeling van JOSM.
Je kunt ook een ticket inschieten bij JOSM via deze pagina https://josm.openstreetmap.de/

Het blijkt dat je wel íets kan doen: in het venster Validatieresultaten kan je rechtsklikken en kiezen voor Negeren. Keuze uit: Kategorie negeren, of een specifieke melding negeren. Ik heb nu “Gelijksoortige namen” in zijn geheel genegeerd.

Die relatie heb je precies goed gelegd! Ik heb ze (dwz de aanleggers van Hof van Delfland) tig keer verteld dat de tekening niet klopte, maar het werd niet verbeterd. Later bleek in het veld dat de routebordjes wél verbeterd waren, maar de tekening nog steeds niet. Gelukkig hebben wandelaars de OSM voor de beste gegevens!

Ik heb over de aansluiting van de netwerken op elkaar en op de diverse routes die erdoorheen lopen, kontakt met de projektleider van (nu) Staatsbosbeheer, die HvD ook heeft gedaan. Bovendien heb ik rechtstreeks kontakt met de uitvoerder (Folkersma) over waar de streepjes precies lopen en waar de knooppunten moeten komen. Alleen… zij willen “de vrijwilligers” en hun gedetailleerde inbreng nog wel eens vergeten tijdens de drukke werkzaamheden. Wat helemaal een kriem is, dat is als ze dingen aan elkaar overdragen. Dat doen ze namelijk niet! Dus alle lijsten met opmerkingen en suggesties kompleet met gedetailleerde mapsource kaartjes, ik heb ze al tig keer opnieuw ingediend bij weer de volgende betrokkene die alleen maar een schets, een tijdslimiet en een te krap budget had gekregen en die verder nooit in het veld komt.

O ja, geklaag, Niet doen, heb je niks aan. Maar ik heb inderdaad af en toe kontakt, en af en toe gebeurt er toch iets!

Gisteren heb ik Hitland gelopen met Mapillary, om te oefenen. Grootste probleem: alle foto’s waren een kwartslag gedraaid!
Vandaag nogmaals naar het Bergse Bos gegaan, deze keer te voet. Handmatig foto’s gemaakt, want wandelend om de 10 sekonden, dat zijn 360 foto’s per uur, dat is me te gortig! Nu heb ik er zo’n 100 gemaakt voor 9 Km, vooral bij richtingswijzigingen. Het is gelijk de enige wandeltrail in het Bergsche Bos. Plugin in JOSM geïnstalleerd, dat helpt echt! Je kan ook goed zien dat de bewegwijzerde route meestal echt over voetpaden gaat. Een paar onzekere stukjes heb ik nu zeker kunnen stellen. Blijven een paar knelpunten over.

Ik heb de knelpunten nu ook mooi in beeld gebracht, ik ga ze melden bij Wandelnet. Als zij aanpassingen doen zal ik de route eraan aanpassen.

Het maakt eigenlijk niet uit hoeveel foto’s je maakt in een auto sequence. Het beschikbare geheugen is de beperkende factor.
Het grote voordeel van de mapillary app, is dat als het is geupload (via wifi!) dat de foto’s automatisch van je telefoontoestel zijn gewist.

Handmatig uploaden via de computer is meer werk, maar dan kan je wel makkelijk onbedoelde foto’s (binnenkant van je jaszak / scheef / jezelf etc…) verwijderen.

Of kan dat tegenwoordig ook via de app ?
(is voor mij weer tijd terug dat ik de app op de telefoon heb gebruikt, gebruik nu action cam via Mapillary)

Gisteren was het geheugen na 2 uur toch vol, hoewel ik handmatig foto’s nam. Onderweg heb ik geen wifi, je kan wel instellen dat hij ook via mobiele data uploadt maar dat kost erg veel data en hindert de andere apps.
Ik zou de resolutie omlaag kunnen zetten, maar dan kan je op de foto’s die hele kleine wandelmarkeringen niet meer zien/inzoomen. Er zitten inderdaad ook veel slechte of gewoon overbodige foto’s tussen, een voor een verwijderen vanaf de website duurt veel te lang je klikt je een ongeluk! Daar zouden ze iets op moeten vinden, gewoon aanvinken en op delete duwen zou ik zeggen. Idem voor foto’s roteren, want die app doet iets niet goed met orientatie (zitten nog wel meer bugs in trouwens).

Ik heb de mapillary plaatjes en lokaties gebruikt om alles wat ik tegenkwam aan Wandelnet te melden. Stuk of 10 meldingen. Ik ben benieuwd hoe snel ze ermee aan de slag gaan! Of zouden ze wachten tot de A16 daar wordt aangelegd?
Ik heb wel rechtstreeks kontakt met de veldwerker die de markeringen doet, maar die doet niks zonder opdracht van de veldcoördinator en die kan ik helaas niet rechtstreeks meer bereiken. (Toeval?..)