Jeg har laget et program, topo2osm, som konverterer Topografi 10 fra Lantmäteriet til OSM-filer. Programmet kan også brukes for Topografi 50, 100 og 250. Koden er tilpasset fra tilsvarende konvertering i Norge for N50.
Koden og forklaringer ligger på topo2osm på Github.
Eksempler på genererte filer ligger på Topo Sverige på Jottacloud.
Standard valg, uten å velge tema, genererer en OSM-fil for angitt kommune med data basert på temaene markdekke og hydrografi. Stedsnavn blir lagt til vann, myrer, øyer og elver/bekker og er hentet fra datasettet Ortnamn, samt fra hvordan stedsnavnene er brukt av Lantmäteriet i deres kartserie for topografi. En fixme=* tag er lagt til der det navnekonflikter.
Om man velger et tema, f.eks. Anläggningsområde, kan man få egen fil med flere detaljer, f.eks. fotballbaner, flyplasser, radiomaster, tårn, vandreleder, naturreservater osv. Se lenken på Github for detaljer.
Det finnes noen saker som kan forbedres i koden, men den er god nok til å teste. Jeg håper å få tilgang til datasettet Hydrografi Nedladdning slik at også midtlinjene for elver kan komme med.
Jeg tenker at dette kan være nyttig for å få lagt inn vann, skog og annet som mangler i Nord-Sverige.
Hade gärna sett dokumentation om hur du mappar Lantmäteriets objekttyper och attribut till OSM-taggar (ja, man kan läsa i koden men alla kan inte det och för diskussionen är det lättare att ha det t.ex. som tabell).
Det är lite oklart för mig om det här är en import av ortnamn, marktäcke, annat, eller allt. Finns det värde i att fokusera på ett område i taget (t.ex. marktäcke för sig, annat för sig, ortnamn för sig)?
En fråga som pratats lite om i den andra tråden är huruvida sankmarker ska ligga som egna objekt i OSM, eller inte. Personligen tycker jag inte, d.v.s. objekt till OSM behöver beräknas genom att slå ihop marktäcke och sankmark.
Jag tycker att det ska förtydligas att importen ska göras med Topo10, och inte någon av de generaliserade källorna
Jag tycker att det i importplanen bör beskrivas lite mer hur man ska hantera olika situationer. I motsats till adress och byggnad så kommer denna import att huvudsakligen bestå av manuellt arbete, vilket innebär många personer som helst ska jobba någorlunda lika.
T.ex. nämna att Replace Geometry ska användas, hur olika konflikter ska hanteras, o.s.v.
Delvis så blir ju detta saker vi kommer lära oss längs vägen, men det vore nog bra att göra ett torrsim mot testmiljön för att samla lite erfarenheter att utgå ifrån
Bra kommentarer. Jeg har gjort noen oppdateringer i importplanen basert på dette.
Jeg har egentlig ingen sterke meninger om hvordan importen bør organiseres, så diskusjonen i denne tråden får avgjøre dette.
Noen refleksjoner:
Dersom datasettet skal importeres som relasjoner vil det klart enkleste være å importere alle objekter i Mark samtidig fordi de vil dele ways i relasjonene. De fleste sankmark henger sammen med vann der de ligger inntil hverandre. Og elver/bekker i Hydrografi henger sammen med vann og elvepolygoner i Mark.
I Norge ble 90% av importen i lite kartlagte områder gjort av semi-automatiske skript før manuell opplasting til OSM. Der ble sannsynligvis flere årsverk spart.
Min erfaring er at man lærer mye om effektivt arbeidsmetode og praktiske løsninger gjennom den første importen, så enig i at det er en god start.
Hej!
Jag tycker som i frågan om adresser att vi inte ska importera redan befintliga detaljer. Däremot där det saknas! Ju mer jag jobbar med LM data desto fler brister hittar jag och OSM har massor av potential att vara bättre än LM. Viktigt att inte förstöra förutsättningarna för detta.
Jag tycker istället att vi borde lägga programmeringsanträngningarna på att utveckla plugins och lager i JOSM som utnyttjar LMs data så att vi får bra verktyg att arbeta med.