Landuse=static_caravan nog maar eens

Ik liep gisteren over een camping in Molenschot

en zag dat bv de huisjes/caravans A58 en A59 op de kaart ontbraken, aan de rechtse kant, tegen de vliegbasis.

In bv JOSM zag ik ze wel als perceel:

Blijkt dat ze door de BAG plugin als
landuse=static_caravan
worden getekend, het perceel dan. Dit wellicht, omdat de huisjes/caravans zelf niet in de BAG staan.

Heb zelf ooit op een soortgelijke camping gestaan in Zeeland, daar was het ook een rommeltje wat wel en niet in de BAG stond, en ook stonden sommige van die huisjes op eigen grond. Ik vermoed dan, dat de BAG in zo’n geval de eigen grond laat zien, valt ook samen met het kadaster.
Zie hier de BAG van dit stukje:

Overigens staat er van alles door elkaar, ouderwetse sta caravans, moderne chalets, of zelfgebouwde houten dan wel stenen huisjes, die ik geen static_caravan zou noemen.

Er zijn wel oudere discussies hierover, maar ik heb er vaak moeite mee om bij het teruglezen van die oudere discussis een “conclusie” te vinden waar ik iets mee kan.
Dus nog maar weer eens de vraag hier…

1. Ik neem aan dat bij iedere bag update (lijkt erop dat sommige BAG fanaten zo af en toe een heel gebied bijwerken) dit perceel op dezelfde manier terugkomt in OSM, in dit voorbeeld:

addr:city=Molenschot
addr:housenumber=4-a58
addr:postcode=5124NH
addr:street=Heideweg
landuse=static_caravan
ref:bag=0784030000000524
source=BAG

is dat zo?

1. Dan heeft het dus geen zin om met de hand de addr tags te splitsen, zoals gebruikelijk bij andere buildings? Ik wilde namelijk met de hand de desbetreffende huisjes/caravans intekenen, omdat die niet in de BAG staan (en dus niet geimporteerd worden), en daar een addr node bijmaken. Nu ontbreken ze op de kaart. Als zo’n handmatige actie op den duur door een BAG update wordt overschreven heeft het weinig zin… Al zal de plugin mijn handmatige huisjes niet weghalen gok ik, we krijgen dan wellicht dubbele addr tags.

2. de wiki
    https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:landuse=static_caravan
    zegt me niet al te veel verder, wel begreep ik dat landuse=static_caravan eigenlijk bedoeld was voor een hele camping, niet voor 1 los perceel.
    Maar dat het na overleg besloten is om de plugin op deze manier dit soort percelen te laten importeren?

De BAG plugin importeert ze gewoon als building.
Sommige gemeenten hebben de standplaats ooit ingetekend als de grootte van het toenmalige caravan, anderen als het perceel waar ergens een huisje kan staan.
Aangezien het nogal eens varieert wat er staat en als de gemeente niet het perceel ingetekend heeft wordt dat doorgaans niet bijgewerkt. Aan de andere kant hebben vele gemeenten wel de schuurtjes die op het perceel staan ingetekend wat een overlap geeft met de building=static_caravan als die het gehele perceel omvat ben ik een paar jaar geleden begonnen om de standplaatsen als landuse in te tekenen.
Indien het gaat om kleinere gebieden zoals een woonwagenkamp heb ik er vaak een losse way ingetekend met enkel de tag building=static_caravan, maar als het honderden gevallen betrof zoals op een camping was dat me vaak iets te bewerkelijk (maar voel je vrij het op eenzelfde manier in te vullen). Soms heb ik daar wel de oude huisjes laten staan met enkelde building=static_caravan tag om wat vulling in het veld te hebben als dat nog redelijk overeenkwam met de luchtfoto’s.

Eenzelfde verhaal overigens voor ligplaatsen waar gemeenten ook nogal wisselend percelen en daadwerkelijke woonboot ingetekend hebben.Daar is dan ipv landuse enkel mooring=private op de BAG shape gezet en building=houseboat op hetgeen op de luchtfoto te zien was.

ok, bedankt, door je antwoord ging ik nog eens kijken, ik zie nu dat de import inderdaad als building was

en later omgezet naar landuse

Het ging mij er vooral om, dat er geen rare dingen gebeuren bij een toekomstige update via de BAG plugin, wanneer ik de huisjes handmatig inteken die nu ook in de BAG ontbreken.

Het is toch best raar dat nu de addr tag op die landuse ligt?
Als ik met de hand een addr node maak, zoals je normaal ziet, blijft dat overeind als die BAG plugin dit gebied nog eens zou bijwerken? Of is die kans zowiezo niet al te groot…

Had van de week nog een camping waar de percelen anders ingedeeld waren en dan is het erg gemakkelijk om dat gelijk met de landuses te kunnen updaten. Als dat losse nodes zouden zijn is dat heel wat meer werk.
Voor navigatie maakt het niks uit of het adres op een node of way ligt.

Een losse node blijft wel overeind, maar vanuit de imports zijn dubbele adressen wel een validatie van JOSM die ik zoveel mogelijk probeer op te lossen, dus dan zouden ze wel kunnen sneuvelen.

Zie tegenwoordig ook steeds vaker dat de staanplaatsen gedeeltelijk omgezet worden naar een apart ingetekende woning en (vaak enige tijd later) ook de staanplaats verdwijnt. Dat zal vast komen door het legaliseren van permanente bewoning op de parken en het neerzetten van huizen zonder wielen eronder. In die gevallen komt er vanzelf weer aan losse adresnode vanuit de BAG imports.

nou, ik kan hier op zoeken
heideweg 4-a57 molenschot

maar
heideweg 4-a58 molenschot
wordt niet gevonden, en staat ook niet op de kaart afgebeeld
Hij komt dan met een punt op de heideweg

terwijl dit wel op de addr tag staat van het perceel:
addr:city=Molenschot
addr:housenumber=4-a58
addr:postcode=5124NH
addr:street=Heideweg

of is dat weer een ander bij sommigen bekend probleem ?

Dat ligt dan aan de date consumer.

Nominatim vind 'm idd niet, maar een navigatieapp zoals Magic Earth en OsmAnd (beide net getest) hebben er geen probleem mee.

1 Like

ja, je hebt helemaal gelijk, ik liep zondag notabene met OsmAnd in de hand, maar probeerde toen de route niet…

bedankt voor al je uitleg.