landuse bewerken/splitsen

Bij Uithoorn is een nieuw natuurgebied en een nieuwe weg. Daar liggen nu, net zoals in heel Nederland, veel weilanden als landuse=farm of =grass en source=3dShapes.

Is er een makkelijke manier om deze te bewerken?
Bij het natuurgebiedje was het voordeel dat deze weilanden qua perceelgrenzen overeenkomen met wat ze er van gemaakt hebben in het natuurgebied.
De N201 doorsnijdt echter alle weilanden. Het een voor een splitsen en weer aaneenplakken van deze shapes is voor mij een bijna ondoenlijke taak. Ik vond op Google ook niet snel een goede manier.
Tips?

Hoe ik het doe: nodes maken op shape, shape + nodes selecteren, splitsen, way maken tussen die twee nodes, dan halve shape en way selecteren en samenvoegen en dan voor de andere helft naar believen hetzelfde of weggooien.

Het gaat in dit geval om dit gebied https://www.openstreetmap.org/way/279131408#map=17/52.24882/4.84353 - het lijkt een groene weide maar als je in JOSM kijkt zie je dat het heel veel losse strookjes zijn, die eigenlijk onder de N201 niet meer door moeten lopen.

In het natuurgebiedje ten zuiden van de N201 heb ik het al zo goed en zo kwaad als het ging toegepast. Ik denk dat ik met dit ene gebiedje 1.5 uur bezig geweest ben.

Ik heb ook ongeveer zo gewerkt om ruimte te maken voor waterlopen. Inderdaad monsterklus.
Momenteel gebruik ik veel “Ontkoppel knoop van weg” die zit bij Gereedschappen, geen idee of hij standaard is, of met utilsplugin2 is meegekomen.
Bij waterlopen is het vaak zo dat de grens van de vlakken vlak op of vlak bij de waterloop ligt en dan kun je de vlakken van elkaar ontkoppelen en verschuiven. Scheelt het tekenen van extra wegen.
Ik selecteer dan 1 vlak en alle knopen of een aantal knopen, die hij gemeenschappelijk heeft met het andere vlak en kies dan “Ontkoppel knoop van weg” Vooraf wel paar knopen iets verderop zetten, anders kan het zijn dat het vlak een heel stuk kleiner wordt. :stuck_out_tongue:

dit kan in 1 handeling met split tool (alt-x) uit de utilis2 plugin

Bonus tip:
om snel nodes toe te voegen aan alle losse strookjes:

  • teken een hulplijn parallel langs de weg
  • selecteer de hulplijn en alle kruisende percelen
  • druk op shift-i (kruisende wegen samen voegen uit utilis 2)
  • verwijder de hulplijn

je hebt nu een mooie rechte rij nodes op de grensen van je percelen die je kan gebruiken om de percelen te splitsen. Je kan deze methode met meerdere hulplijnen tegelijk toepassen, handig als het om een complexe selectie gaat.

Heel erg bedankt, weer wat geleerd en hierdoor ook een ander hoekje van JOSM gevonden. :sunglasses:
Kan ik goed gebruiken

de vries, werkt dat dan ook hier http://www.openstreetmap.org/#map=17/52.48363/4.83817 ? Of kun je alle nodes selecteren en dan ‘G’ (ontkoppel) gebruiken in JOSM ?

hendrikklaas, ik begrijp niet goed wat je wilt bewerken, maar ik zou het gewoon gaan uitproberen, het ergste wat er kan gebeuren is dat je iets bijleert.

de vries, als je wilt dat een polder of een ander landschap er goed uit ziet moet je niet de eigendoms grenzen gebruiken die de sloten en landerijen verdelen. Het uit elkaar halen van die knopen werd vervelend genoemd door IIVq maar selecteren met JOSM en scheiden (G) werkt helaas niet, blijft over node voor node :frowning:
Dat was de bodem van mijn vraagje, het scheiden van andere lagen zoals je aangeeft is wel een aardige :slight_smile:
Formeel is die grens juist, maar niemand geeft landuse=grass / meadow aan naast natural water en aan de andere kant hetzelfde. De scheiding landuse=grass - natural=water komt dus op de oever te liggen. Wat wel voorkomt is een aanzet tot, maar dan is de mapper blijven steken op het aanbrengen van de slootkant met natural=water, dwars onder landuse door. Net als dat bij gewone wegen het geval is, voor de 1e import aardig, maar we zijn hier nu toe aan fijnslijpen en nauwkeurigheid, als postbussen, prullebakken, verhardingen, al of niet verlicht en winkels ed. Blijft over handmatig scheiden en weer hechten met water tussen de percelen.
Ps je kunt wel een weg selecteren en dan G gebruiken dan is de hele weg los, scheelt wel een slok op een borrel :stuck_out_tongue:

Volgens mij is het nog ietsje ingewikkelder. Net de afgelopen dagen meer op bermen, etc gelet. Naast een weg en ook vaak naast water loopt een strook land, die geen akker of weiland is. Dat is vaak gras met allerlei kruiden erin. Momenteel liggen in OSM de landuse vlakken vaak veel te dicht op de weg en het water.
Alleen het is een vreselijk tijdrovende klus om dat allemaal goed te krijgen.
Maar de eerste prio is toch nog steeds het goed krijgen van de wegen. Nog steeds vis ik er unclassifieds uit die in feite tracks zijn, missen er nog wegen, und, und. Afgelopen dagen bij Hellendoorn weer een aantal wegen geknipt en geschoren.
Ik dacht rond Deventer nu alle fietspaden wel op rij te hebben, maar net zag ik de Kieftenweg bij Diepenveen als unclassified staan :frowning: Dat is een onverharde weg met een G13 halfverhard fietspad ernaast.

http://www.openstreetmap.org/#map=19/52.62208/5.83641&layers=N

Ik heb hier een gedeelte het gras onder de vangrail van de autoweg gemapt, :wink: DTB RWS shape.
Ook area:highway gebruikt, wat niet wordt gerendeerd .
De sloten niet als lijntje, maar als polygon kijk eens bij stuk Farmland. de sloot zou eigenlijk verder door moeten lopen. Talud van die tocht staat nu op grasland, daar hoort een lijn met misschien embankment

Zie er wel goed uit zo de sloten ingetekend http://www.openstreetmap.org/#map=18/52.63883/5.81547&layers=N

In Duitsland knoopte ze de landuse aan de weg er is nu daar een hele discussie of dat klopt. Ik vindt van niet topografische bekeken.
De highway lijnen die we nu tekenen zijn routegrafische lijnen.

Ziet er goed uit.
Landuse aan de weg klopt volgens mij ook niet, dat gaf ik net al aan. Tussen de akker, weiland, bos en weg ligt meestal een strook niks. En de weg heeft zelf ook breedte. Het is bovendien erg lastig als je weg wilt selecteren.

Ik heb een vriend in Deventer wonen en telkens als ik daar kwam fietsen verbaasde ik me er over dat er nog heel veel te mappen was. Ik heb net even hier en hier gekeken en moet zeggen, dat ziet er echt heel wat beter uit dan een jaar geleden. Chappeau.

Dank je wel! :smiley:
Ik vind nog steeds dingetjes, maar er is het nodige al gedaan.
Gisteren ook nog in Diepenveen een G13 naar het Slingerbos vanaf de Molenweg.
Volgens mij is het net als bij de Fietsersbond, erg weinig personeel in het oosten. :stuck_out_tongue:

Hi, de strook naast een watergang is voor een agrarier een ergernis, voor het schap een onderhouds- of inspectiepad en voor een wandelaar een wandelpad dat jarenlang officieel was afgesloten, track dus. Alles afhankelijk van de breedte van de strook, als ie te smal wordt zet de boer de afrasteringspalen tot aan de rand en is het gehele perceel weiland. Wat vroeger ook de regel was, alles zonder bomen (bos) was productie grond met indien mogelijk een waterscheiding tussen de percelen, of Tuunwallen en Maasheggen als alternatief.
Allroads, welke waarde kennen we dan toe aan wegbermen met een arm (geen mest) klimaat die wel gemaaid worden ? IMHO voorlopig bij grass houden los van de weg, dat is wat er op staat wat ook geldt voor die losse verloren tussenstroken.

Het is volgens mij een path als het een voetpad over een berm betreft. Een track is berijdbaar voor voertuigen en dat is dit niet echt. Nou ja de trekker en dergelijke van het waterschap/boer. Maar als je er een track van maakt, zit je onmiddelijk met een vracht tags om eventueel gemotoriseerd verkeer er weer vanaf te houden.
Naar mijn idee voldoet natural=grassland prima voor zulke stroken.

Dick, niet aan gedacht goed :wink: Voor een onderhouds- of inspectiepad voldoet iets als access=no, ‘forestry’=yes ook. Even een korte scan gemaakt, weinig actie in het oosten, geen bewerkingen tot verder dan 7 jaar terug, die laatste groep is redelijk zo’n 10 %. Maar geen diehards. :frowning:

Woeps, verkeerde draadje