Misschien is het beter om niet over “landcover”, maar gewoon over landuse te spreken, want dat is volgens mij de key die je hebt gebruikt.
Er is nog geen goed uitgewerkt tagging scheme voor landcover. De landcover OSM wiki pagina (http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Landcover) lijkt wel mooi, en geeft een uitgebreid schema, maar feitelijk is dit slechts een Wiki pagina die gaat over “het probleem” en over de NLCD92 of andere bestaande landcover classificaties als “mogelijke” oplossing. Nergens echter op die pagina wordt een strak tagging schema opgezet, zoals dit eigenlijk zou moeten en ook op andere pagina’s gebruikelijk is. Daarmee vind ik deze pagina een beetje misleidend en een risico, omdat mensen nu dus maar wat “gaan doen”, i.p.v., of het nou goed of slecht uitgewerkt is, toch in ieder geval een bepaalde “standaard” te volgen.
Dit raakt aan een kernprobleem rond landuse / landcover en meer algemeen het vertalen van de werkelijkheid naar de abstractie van een kaart:
-
- Enerzijds zijn er objecten waarvan de grenzen redelijk makkelijk als zodanig herkenbaar zijn, omdat ze een fysiek voorkomen hebben. Denk daarbij aan landcover zaken : “sand”, “grass”, “trees”, “rock”, “water”. Dit zijn fysieke “features” die meestal (maar zeker niet altijd) vrij goed te begrenzen zijn vanaf luchtfoto’s of “in het veld”.
-
- Anderzijds zijn er objecten die weliswaar worden “ervaren” als landcover, maar die vaak niet een fysiek voorkomen hebben en eigenlijk “administratieve” grenzen zijn: “beach”, “meadow”, “forest”, “quarry”, “sea”.
“Forest” geen landcover hoor ik je denken?.. Maar kun jij mij de harde grens van de “Hoge Veluwe” als forest aanwijzen, anders dan het door de beheerder uit de pols ingetekende lijntje?! Binnen die grens kunnen ook vele objecten uit de 1e classificatie voorkomen! De administratieve grens van een forest kan trees, sand, grass en water omvatten, of zelfs een gehucht…
De objecten uit de tweede reeks liggen dichter bij de landuses, de eerste bij de landcovers. We gebruiken een stuk kaal “zand” (= landcover), om op te recreëren door op het “strand” (= landuse) te liggen zonnen of baden …
Helaas worden deze twee in landcover classificaties vaak gemixt, en is er ook een “grijs gebied”. Het abstraheren van de werkelijkheid naar een kaart, is niet altijd makkelijk of eenduidig
Ook betekent het, dat in classifficatie systemen waarin deze 2 zaken worden gemixt (waaronder die van OSM landuse), landuses en landcovers dus ook terecht over elkaar kunnen liggen.