Lägga in adresser / husnummer

Hej
Hur gör man för att lägga in adresser / husnummer längs en inritad väg?

Dom som har spenderat mest tid på det är förstås tyskarna. Det seriöst och väl genom tänkt, inte så KISS precis, men användbart och det som de flesta talar om… Du kan naturligtvis läsa igenom alla förslag på sätt att numrera hus, men det finns ju ingen standard så…

1 Like

Aha, tack för länkarna, ska kolla in det där.

Är helt klart intressant att veta vad du kommer fram till, husnumrering är intresant men inte så intressant att jag tänkter läsa igenom allt det där… :wink:

tyskarnas modell som refereras till högre upp renderas ju redan av osmarender, skulle tro det blir standard
jag har själv lagt in lite husnummer efter den modellen

Hur tycker du den fungerar i arbetsbörda, alltså är den lika jobbig som den verkar?

det jobbiga är ju att få fram husnumren, sen går det rätt fort när man kommit igång, man kan ju tex bara lägga in förta och sista numret på gatan typ
men vill man ha det perfekt så blir det en del jobb, framför allt med att ta ut koordinater

Nu har jag testat att lägga in ett par adresser, se Osmarender på http://www.openstreetmap.org/?lat=57.69477&lon=12.00178&zoom=17&layers=0B00FTF för exempel. Det lär ju ta ett tag att samla in samtliga adresser i Göteborg, men nu är jag i alla fall igång, och jag ser ju att det är fler som jobbar på det.

Kanske är intressant med detta då: Verktyg för att kontrollera addresser i Openstreetmap