Lage fietsen en oneffenheden in wegdek

Hoe geef je aan, dat je aan de grond komt met een combinatie, rolstoelfiets?

Komende vanuit het knooppuntenroute fietspad, wat een paar meter terug beton is, de weg op voorwielen voor de klinkers, verzonken rand, achterwiel rechts, nog achter de paal. Dan kom je op de asfalt bobbel met deze combinatie aan de grond.

Foto genomen op de vlakke weg.

Een klinkerweg met een dwarse verzakking.

Hoe dit aangeven?

Dit komt hard aan bij de personen in de rolstoel, schudden hoofd, hersenen, langzaam nemen en proberen niet het ene wiel door de kuil en dan de andere, dat schommelt weer teveel. Slaat je stuur uit je handen (extreem) of neemt een onverwachte wending, gevolg van met twee voorwielen rijden.

Ik denk dat dit meer iets is voor (lokaal) weg beheer om het op te lossen in de hoop dat dit van tijdelijk aard is ?
Volgens mij kan je dat soort slechte wegconditie’s nergens in OSM kwijt omdat je niet weet hoe tijdelijk deze weg conditie is ?
Tijdelijkheid en onzekerheid of het langere tijd blijft bestaan is wel erg moeilijk te mappen in OSM, tenzij er borden bij staan: slechte weg…

Vienna A7a

image

Vienna A7c

image

We hebben ook nog a text (onder) bord ‘slecht wegdek’. Als dat geplaatsts wordt weet je genoeg hoelang dat gaat duren.

Een van de weinige keys die een beetje subjectief ingevuld mag worden is vgm Key:smoothness - OpenStreetMap Wiki ? Die kan je voor dat ene stukje een stuk ongunstiger stellen dan voor de rest van de weg… ikzelf zou dan van intermediate naar bad gaan

Er staat wel in de wiki:

But don’t overdo it: if there’s a small “intermediate” section with a few repaired patches in an otherwise “good” road, most racing bike riders will not want to take a detour to avoid it but just be careful on the bad section, so such a road should be tagged good.

Alleen ik zou het wel heel zonde vinden als er niks getagd wordt voor een beschadiging in de weg en dat een nietsvermoedende ligfietser met een OSM-afgeleide routeerder dan toch problemen ondervindt met de weg.

En wat betreft de tijdelijkheid, hebben we daar niet gewoon check_date voor?

Het bovenstaande geval heb ik al bij de gemeente aangegeven, deze situatie met die asfalthobbel is al jaren zo. De klinkerweg heeft een andere eigenaar.

Het kleine stuk opbadzetten zal best wel effect kunnen hebben op routeringen voor iedereen, en een aantrekkelijke toeristische route berekening niet meer beschikbaar stellen. Dat wil je ook niet. Er zijn zo vele klein stukjes, die we wel nemen. Daarom vindt ik het aangeven met smoothnesslastig.

Ik dacht meer in de vorm van hazard en/of `description`op een node.

Ook waar geen waarschuwingsborden staan.

`hazard=damaged_road`

`hazard=ground_clearance`

Ja, dat zijn heel vervelende dingen, je hebt ze ook voor gewone fietsen, bijvoorbeeld als fietspad niet (meer) goed aansluit op een viaduct, dan een keiharde ijzeren hoek waar je tegenopknalt.

Het lastige is dat in principe tijdelijke fouten in de weg zijn. Eerste is dan een melding openbare ruimte bij de gemeente doen (ook wel aangeduid als meldpunt losse tegel, dat is vaak het standaardvoorbeeld).

Maar stel dat het langdurig of permanent is, dan denk ik vooral aan een hazard (=bump, =dip, =damaged_road). Je zou hazard:voertuig= kunnen overwegen.

1 Like

Volgens onze verkeersborden wiki is bovenstaande laatste foto goed voor genoemde Weense conventie A7a bord en de weg tag equivalent daarvoor hazard=dip. Er zitten er 187 in de OSM database volgense TagInfo.

1 Like

recht op al doorfietsend en trappers aan de grond.

Hoe beheer/beheersbaar in OSM wordt dit geheel in de toekomst gezien vraag ik me dan wel af. Bovendien ook erg OSM-vandalisme gevoelig lijkt me.

1 Like

Ik denk dat je die tekst (door mij aan de wiki toegevoegd) moet zien in verband met:

you should ask yourself: “Will most people be happy if their routing software suggests taking this way with their rollers/racing bike/sports car/normal passenger car/SUV/4WD/tractor, or would they prefer to take an alternative way (assume there is one) with a smoother surface that is 30% longer?

dwz. je zou jezelf af moeten vragen of het kleine stukje slechte weg een reden zou kunnen zijn om een omweg te maken om het te vermijden.

Je kunt je ook afvragen of je, als het slechte stukje alleen een probleem is voor een heel speciaal soort fiets, je dat dan moet mappen als de meeste andere wielvoertuigen er geen last van hebben.

3 Likes