Laajoja rakennusimportteja itäisen ja pohjoisen Suomen alueella

Noin pari kuukautta sitten OSM:ssa on suoritettu varsin laajoja rakennusimportteja itäisen ja pohjoisen Suomen alueella. Onko kukaan muu täällä törmännyt haasteisiin noiden importtien kanssa? Minusta importtien lopputulos nimittäin jättää hieman toivomisen varaa ja aiheuttaa sellaisenaan ylimääräistä turhaa korjaustyötä ainakin niillä alueilla Kainuussa jossa olen itse koettanut OSM-dataa pitää järjestelmällisemmin yllä.

Tuloksista löytyy mm. ihan virheitä osoitteissa esim. osm.org/way/394990846, jossa eri osoitenumero kun pihapiirin muilla rakennuksilla. Henk. koht. kyllä jättäisin tällaisilta varastoilta ja muilta “ei päärakennuksilta” osoitteet mieluiten kokonaan lisäämättä, vaikka ne MML:n datasta löytyvätkin. Minusta nuo on ihan turhia duplikaatteja sotkemassa eri osoitehakuja.

Maastosta jo poistuneita ja OSM:stakin poistettuja rakennuksiakin on nyt myös lisätty uudestaan esim. osm.org/way/1511543154 . Kyseisen kohteen alta löytyy jo oma pari vuotta sitten tällaisen turhan uudelleen päivityksen estämiseksi lisäämäni was:building-kohde osm.org/way/402529278. Kyseinen rakennus poltettiin nimittäin jo pari vuotta sitten.

Lisäksi on vähän epäselvää ja olisi kiva tietää mistä nämä kaikki rakennukset esim. tässä kohtaa osm.org/way/828943153 ovat tulleet kun rakennuksia on tuossa lähes päällekkäin, enkä ainakaan minä löydä tällaista kohdetta MML:n datasta. Eli onko varmasti käytössä tuorein mahdollinen data?

Ymmärrän toki lähtökohdan ja tarpeen lisätä näitä puuttuvia tietoja OSM:iin, sillä harvaan asutuilla seuduilla puuttuu paljon osoitteita, mutta olisi kyllä mukava pystyä jotenkin vaikuttamaan näihin ennen kuin tällaisia suoritetaan. Onnistunut importti on minun nähdäkseni sekoitus automatisoituja prosesseja, manuaalista työtä, paikallistuntemusta ja yhteistyötä. Tämä import ei minusta ihan kaikilta näiltä osin onnistunut. Muistutettakoon myös että importeille on syystäkin omat toimintaohjeet OSM-wilkissä … Import/Guidelines – OpenStreetMap Wiki

1 Like

Samaa mieltä osoitteista. “One feature, one OSM element” on ihan hyvä ohjenuora tässäkin. Riittää, että se osoite on siinä päärakennuksessa. Myös JOSMin validoija viisaasti osaa varoittaa siitä, että jossakin muokkauksen alueen rakennuksissa on duplikaatteja osoitteita.

Tämän lisäksi johonkin Microsoftin rakennusten importtiin olen törmännyt. Ihmettelin suurta määrää pieniä olemattomia rakennuksia. Ainakin Varkauden seudulla niitä on kaikesta päätellen vaan tuotu OSMiin ilman mitään tarkempaa tarkastelua esimerkiksi ilmakuvista. Niissä on source=microsoft/BuildingFootprints: overpass turbo

Kun olen työssäni noita globaaleja kartta-aineistoja tarkastellut ja vertaillut (ml. se Microsoft) niin näyttää, että ne kaikki taitavat aika pitkälle olla OSM pohjaisia lisättynä jollain paikallisella höysteellä. Eli eiköhän tuollainen Microsoft rakennusten tuominen ole aika lähellä OSM dataan OSM datan tuomista Mcrosoftin jonkin alihankkijan pikkuisen maustamana. Noilla karttatiedoilla on paikkansa globaalien palveluiden taustana, mutta se että niitä käytettäisiin paikkatiedon lähdetietona on yksiselitteisen väärin.

Luottaisin Varkaudessa aika paljon enemmän Maamittauslaitokseen ja Varkauden kaupunkiin Microsoftin sijaan.

1 Like

Osoitteiden import Maastotietokannasta ei taida olla järkevää, sillä siellä niitä näyttää olevan hyvin vähän. –> Osoitteiden imporista oma topik Osoitteiden massatuonti

Kerran tässä importissa on tehty höpöjä eikä dokumentaatiota taida olla niin ehkäpä parempi perua kaikki.