Hei. Jeg har lyst til å legge inn data fra Kulturminnesøk, og har derfor lagt inn et test eksempel på hvordan det kan set ut. Jeg har laget en ny tagg ref:kulturminneid . Hva synes dere om data-feltene til hytten?
Vi har allerede tillatelse fra Riksantikvaren til å.bruke deres NLOD-data i OSM: No:Permissions - OpenStreetMap Wiki. CC-BY gjelder bare enkelte bilder, så usikker på om du trenger den tillatelsen (om du ikke skal linke til bildene i OSM).
Vi har allerede ref:naturvern=* og lignende i OSM, så kanskje ref:kulturminne=* ville være enkelt og greit.
website=* brukes som regel om hjemmesider (f.eks. for et museum), så jeg tror url=*ville passe bedre for et oppslag mot et enkelt kulturminne.
Foreslår å la description=* være kort, f.eks. bare første setning eller kopi av tittel-feltet, siden teksten kan endres over tid i kilden, mens OSM bare blir en statisk kopi.
Bruke was:military=outpost eller lignende, siden bygningen ikke har en militær funksjon lenger.
Dersom bygningen/objektet er vernet kan du også bruke heritage=yes (men akkurat denne bygningen er ikke vernet). De vernede bygningene skal allerede være tagget slik fra bygningsimporten.
Noen spesiell grunn til at du ikke anbefaler ref:NO? Ser ingen grunn til at vi ikke skal ta i bruk det
Nå i september ble det forresten også mulig å legge til tag2link, slik at man ikke trenger sette url på hvert element, men lager en formatter. Da blir det linkbart fra openstreetmap.org. Så litt ut som noe man må sette seg inn i første gang, så får bli for fremtiden :)
NO bruker til å skille ellers like ref-tags som brukes i mer enn ett land. Men ref:kulturminne=* er ikke brukt i andre land (det er ikke brukt i det hele tatt i OSM).
Bra initiativ! Har tenkt på dette selv flere ganger. For eksempel ville det vært fine data å ha i tur-apper og -nettløsninger. Da kan man enklere ta ut og vise relevante kulturminner.