KulturminneSøk Data

Hei. Jeg har lyst til å legge inn data fra Kulturminnesøk, og har derfor lagt inn et test eksempel på hvordan det kan set ut. Jeg har laget en ny tagg ref:kulturminneid . Hva synes dere om data-feltene til hytten?

Her har jeg tatt data fra Kart - Kulturminnesøk

Data-en har lisens NLOD (siden den kommer fra Askeladden). Jeg har sent mail og spurt om bruk av CC-BY dataen fra andre brukere Hjelp - Kulturminnesøk

Noen andre tanker og ideer?

1 Like

Kanskje bruke ref med NO i tagen? ref:NO:kulturminneid

Finnes det noen andre eksempler med det?

Kanskje ikke i Norge, men det er best practice

Se f.eks. ref:GB:*

Ok. Da gjør jeg det

1 Like

Noen innspill her:

• Vi har allerede tillatelse fra Riksantikvaren til å.bruke deres NLOD-data i OSM: No:Permissions - OpenStreetMap Wiki. CC-BY gjelder bare enkelte bilder, så usikker på om du trenger den tillatelsen (om du ikke skal linke til bildene i OSM).
  • Vi har allerede ref:naturvern=* og lignende i OSM, så kanskje ref:kulturminne=* ville være enkelt og greit.
  • website=* brukes som regel om hjemmesider (f.eks. for et museum), så jeg tror url=*ville passe bedre for et oppslag mot et enkelt kulturminne.
  • Foreslår å la description=* være kort, f.eks. bare første setning eller kopi av tittel-feltet, siden teksten kan endres over tid i kilden, mens OSM bare blir en statisk kopi.
  • Bruke was:military=outpost eller lignende, siden bygningen ikke har en militær funksjon lenger.
  • Dersom bygningen/objektet er vernet kan du også bruke heritage=yes (men akkurat denne bygningen er ikke vernet). De vernede bygningene skal allerede være tagget slik fra bygningsimporten.
  • Riksantikvaren bruker https://kulturminnesok.no/ra/lokalitet/215623 som URL for oppslag. Kanskje den er mer persistent enn Kart - Kulturminnesøk.
  • Du har sikkert sett at det finnes et API for å hente alle dataene, f.eks. i geojson-format: https://api.ra.no/LokaliteterEnkeltminnerOgSikringssoner/api?f=html.
  • Mer info om datasettet her: Kartkatalogen
1 Like

nice! Tusen takk :slight_smile:

Sier meg enig i alle punktene

Noen spesiell grunn til at du ikke anbefaler ref:NO? Ser ingen grunn til at vi ikke skal ta i bruk det

Nå i september ble det forresten også mulig å legge til tag2link, slik at man ikke trenger sette url på hvert element, men lager en formatter. Da blir det linkbart fra openstreetmap.org. Så litt ut som noe man må sette seg inn i første gang, så får bli for fremtiden :)

NO bruker til å skille ellers like ref-tags som brukes i mer enn ett land. Men ref:kulturminne=* er ikke brukt i andre land (det er ikke brukt i det hele tatt i OSM).

Wikien sier at ref:CC brukes på landsspesifikke referanser, så det har ingen ting å si at kulturminne ikke har blitt brukt enda

Since 2011 country specific codes have been used with ref=* where keys are clearly country-specific. For example, France uses ref:FR:=*.

En ting er å endre eksisterende, men jeg syns ikke vi bør innføre nye norske ref tags uten NO

Bra initiativ! Har tenkt på dette selv flere ganger. For eksempel ville det vært fine data å ha i tur-apper og -nettløsninger. Da kan man enklere ta ut og vise relevante kulturminner.

takk. Tenker å kanskje å starte med krigshistorie og kanskje lage en nettside.

Nå har jeg lagt inn litt krigsminner fra Fornebu: overpass turbo

1 Like

Stilig. Bra bilde du har lagt inn også. :slight_smile:

ogees lekt meg litt med umam: https://umap.openstreetmap.fr/en/map/kulturhistire-kart_1285250#14/59.8999/10.6066

Jeg har nå laget en liten wiki side for tag-en. Key:ref:kulturminne - OpenStreetMap Wiki