Kruising aanpassen

Hoe kan ik het beste deze kruising aanpassen?

Arnhem; Hommelstraat-van Muijlwijkstraat.
https://www.openstreetmap.org/#map=19/51.98425/5.91452

Je kunt met de auto van elke straat naar elke andere straat.
Nu is er van A naar C geen route over deze kruising gemapped.
Dit is echter wel mogelijk/toegestaan.

Wat is het best/mooist?
Zal ik de fietspaden ook toegankelijk maken voor auto’s en de diagonale weg (B-A) verwijderen?
Of nog een diagonale weg (A-C) toevoegen?

Je zult in de praktijk met een grote boog ‘diagonaal’ de kruising oversteken maar dit is niet met belijning aangegeven.

'k Zou in dit geval ook nog een diagonaal maken als je echt linksaf mag slaan
De voorlaatste bewerking was deze https://www.openstreetmap.org/changeset/84065924
Ik heb alleen even een verbinding gemaakt met de trolleybaan.
Die fietspaden kunnen dan gewoon blijven.

Als ik het goed zie, is er op de van Muijlwijkstraat geen fysieke scheiding tussen de rijbanen, dan zou er toch één weg in OSM horen te staan? Als je de twee eenrichtingswegen samenvoegt, ben je ook gelijk van die rare (niet in de werkelijkheid bestaande) diagonale afslagen af :wink:

Yep… als dat zo is… mee eens

De busbanen lopen tussen de autostroken door.
Oostwaards van Velperplein tot Velpoort.
Westwaarts van Bloemstraat tot Velperplein.

Auto’s mogen van Velperbuitensingel rechtsaf de van Muijwijk op.
Dan of links naar Hommelstraat of verplicht rechts naar Bloemstraat

Het is wat complex maar er is ten oosten van de kruising en tussen de 2 fiesersoversteekplaatsen geen rijbaanscheiding. Ten westen wel.

Ik zou van het westelijke stuk maken (uitgaande van richting oost)

highway=tertiary
lanes=4
forward:lanes=1
backward:lanes=3
backward:access:lanes=no||
backward:bus:lanes=yes||
backward:turn:lanes=|right|right
forward:access=no
forward:bus=yes

(en dan ten zuiden daarvan nog een aparte way met oneway=yes en maar 1 lane en turn:lane=left;through)
En ten oosten van de kruising

highway=tertiary
lanes=4
forward:lanes=2
backward:lanes=2
backward:access:lanes=no|
backward:bus:lanes=yes|
backward:turn:lanes=|through;right
forward:lanes=2
forward:access:lanes=no|
forward:bus:lanes=yes|

(dit alles uit het hoofd)

Je zou hier ook de bekende driehoek op de kruising kunnen toepassen.
Dat komt neer op het verschuiven van de bestaande diagonaal en het toevoegen van een nieuwe way zodat er een gelijkzijdige driehoek ontstaat tussen de twee hoofdrijbanen.
Dan is met de minste inspanning een duidelijke situatie ontstaan.

De oplossing van IIVQ is helemaal volgens de wiki.
Maar de navigatie die met al die tags kan omgaan, ben ik nog niet tegengekomen.
Het maakt het intekenen erg eenvoudig, maar de tagging is nodeloos ingewikkeld, maar dat is ook maar een mening.

OSMand kan prima met al die tags omgaan, is mijn ervaring.

Voor Magic Earth geldt hetzelfde. De betreffende tags zijn inmiddels gemeengoed in OSM, is mijn indruk. Ingewikkeld misschien, maar nodeloos zeker niet.

Volgens mij horen :backward en :forward trouwens achteraan, niet vooraan. (Dus lanes:backward in plaats van backward:lanes.)

Klopt, verbijzondering loopt van hoofd → details
backward is een verbijzondering van lanes

Er hoeft niet altijd een fysieke scheiding te zijn. Als er een wettelijke scheiding is tussen beide rijbanen mag hij ook getekend worden als 2 aparte wegen.

Zie opmerking bij #5 in https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Lanes#Motorway_with_lanes_and_destinations

edit: typo

Het mag. Maar ik zou het gezien de gebruiken in NL alleen in uitzonderlijke situaties doen, waarbij het in 1 way mappen te complex wordt. Daar neigt dit overigens wel toe, zeker gezien het tegelijkertijd van 4 naar 5 lanes overgaan als het afsplitsen van 1 lane.