Jammer genoeg ken ik nog geen OSM gebaseerde router die over voetgangersgebieden routeert hoewel ORSM bijna zover lijkt maar het eerste plaatje op die pagina geeft een goed idee.
Kort gezegd kan je alleen daar op het plein komen waar een weg met het plein kruist of er op eindigt. Omdat zogezegd bijna geen router ook daadwerkelijk over pleinen routeert is het ook niet gek om voetpad over het plein te leggen voor de meest logische paden.
Zoals eerder gezegd, routing gaat op ways.
Een oplossing is de area aan te laten sluiten op de langslopende way. Esthetisch gezien snap ik waarom je dat niet zou willen, ivm de wall. Maar op dit plein missen wel meer ways die er wel echt zouden moeten liggen.
Deze zwevende ‘pedestrian street’ (die geen pedestrian street zou moeten zijn) is ook onbereikbaar.
Niet geupload, maar deze twee lijntjes als footway zou dit plein al “netter” maken vanuit een routing oogpunt.
Dan is dat verbindingsstukje wat je weggehaald hebt ook niet echt nodig.
Wandrer maakt een onderscheid tussen toegangswegen met en zonder naam. Ik heb hier ooit toevallig een vraag over gesteld aan de maker van Wandrer zelf.
Highway=service wordt niet meegenomen.
Highway=service + straatnaam wel.
Ik verwacht juist geen verschil maar schijnbaar maakt wandter wel een verschil. Met dank aan remlicht weet ik nu in ieder geval waar het verschil van komt
Als een straatnaam waarschijnlijk wordt ingetrokken wegens een rechtszaak. Kan ik de naam dan nu gewoon verwijderen? Het straatnaambord is al verwijderd. Of bijvoorbeeld op no name zetten? Moet de oude naam dan bij old name gezet worden?
Lijkt mij dat de naam nog in de BAG staat dus dan zou ik gaan voor official_name totdat de naam daadwerkelijk wordt ingetrokken en daarna zou die in old_name kunnen. Maar dan zal er waarschijnlijk ook weer een nieuwe naam worden aangemaakt die dan weer in namekan
Misschien nog maar even wachten, want ik lees op de site van de NOS:
De gemeente heeft na de uitspraak van vandaag besloten het straatnaambord te verwijderen, schrijft Rijnmond. Het is een tijdelijke maatregel. Als de uitspraak onherroepelijk is, wordt een definitief besluit genomen over het bord.
De bedoeling van deze tool lijkt om aan te geven of iets open is (Onder Results) gebaseerd op de date and time en de value for „opening_hours“. Daarmee kan je direct controleren of de syntax van de opening hours correct zijn maar verder heb je er niets aan.
Wat tegenwoordig ook goed werkt voor opening_hours is de openingsuren kopiëren en dan AI te vragen dat om te zetten in OpenStreetMap opening_hours formaat.
Hoi emvee, dank voor de informatie. AI gebruik ik ook, maar regelmatig kom ik toch onjuistheden tegen. Zeker bij wat meer gecompliceerdere openingstijden.
De evaluation tool helpt als je al (ongeveer) weet hoe de syntax eruitziet met controleren of je ze juist gebruikt hebt. Je vult het vak onder “value for „opening_hours“” in, en dan krijg je eventuele fouten of waarschuwingen en een gestandaardiseerde schrijfwijze die je in OSM kan gebruiken.
Bijvoorbeeld: als je “ma-vr 10:00-20:00” invult, krijg je de juiste (Engelstalige) syntax
Mo-Fr 10:00-20:00
en de waarschuwingen
ma <— (Please use the English abbreviation “Mo” for “ma”.) ma-vr <— (Please use the English abbreviation “Fr” for “vr”.) ma-vr 10:00-20:00 <— (There was no PH (public holiday) specified. This is not very explicit. Unfortunately the tag key (e.g. “opening_hours”, or “lit”) is unknown to opening_hours.js. This warning only applies to the key opening_hours. If your value is for that key than read on. If not you can ignore the following. Please either append a “PH off” rule if the amenity is closed on all public holidays or use something like “Sa,Su,PH 12:00-16:00” to say that on Saturdays, Sundays and on public holidays the amenity is open 12:00-16:00. Be careful with opening hours like “Fr-Sa 18:00-06:00” because “PH off” applies to 00:00-24:00. So “Fr-Sa 18:00-06:00; PH 18:00-06:00 off” is probably what you want. If the amenity is open everyday including public holidays then you can make this explicit by writing “Mo-Su,PH”. If you are not certain try to find it out. If you can’t then do not add PH to the value and ignore this warning.)
en daaronder een tabel met de openingsuren voor de komende week. (Bovenaan kan je aanpassen voor welke week je de tabel te zien krijgt.)
Die gebruik ik ook maar ik heb inmiddels ontdekt dat deze, zodra de openings uren wat “gecompliceerder” worden (doorlopend over middernacht bijvoorbeeld) Dat deze dan, helaas in de fout gaat. De gegeven waarde voor opening_hours faalt dan in de evaluation tool.
P.S. de evaluation tool kan direct aangeroepen worden vanuit iD en JOSM (mogelijk ook andere editors, maar daar heb ik geen ervaring mee).
Aanroepen vanuit:
iD - click op de waarde voor opening_hours (ctrl+click voor openen in een nieuw tabblad)
JOSM - right click op de opening_hours regel en kies dan Open openingh.openstreetmap.de (opent standaard in een nieuw tabblad)
En als de de openingstijden correct hebt gemapt met behulp van de evaluation tool, dan zie je daarna op deze kaart van onze oosterburen ook gelijk welke elementen op dit momen open (groen) of gesloten (rood) zijn