Lastig, … fietser. Daarom keek ik even naar bebording.
Verkeersbesluit 08-02-2024
Het rare is dat de weg niet zo is uitgevoerd als in het verkeersbesluit.
Zelfs, de overstekende voetganger op een T kruising.
Bedankt, hoe kom je tot die conclusie?
Wat maakt het uit of het een drieweg T kruising of een vierweg + kruising is.
De voetganger steekt recht over van trottoir naar andere zijde. T
Dan geldt: RVV art 18
Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
Verkeer dat zijn ook voetgangers en fietsers. Dezelfde regel.
Als de voetganger oversteekt en dan links af slaat op het T tegenoverliggende trottoir, onderdeel van de weg, wat overeenkomt met de fietser, die een rijstrook oversteekt en dan afbuigt naar links op de rijstrook, waarom zou dat anders zijn?
De eerder genoemde tangentpunt zal het verschil maken. (B6 verhaal)
Hoe tag je deze weg? Alleen deze letters staan op de weg, verder geen borden.
Zoiets?
highway=service
bus=yes
Als er met letters BUS staan. Dan is het een busbaan, dus highway=busway.
Volgens de NDW is de Sint Jorisstraat in Tilburg 30 km/u. Ter plaatse zie ik geen snelheidsbeperking staan. In OSM staat het dus goed (50 km/u). Of zie ik iets over het hoofd?
Nee hoor, heel waarschijnlijk zie je niets over het hoofd, NDW maximum snelheden willen nog weleens van de werkelijkheid afwijken.
Fouten worden gemaakt maar zelfs als je het meldt bij de gemeente wordt het regelmatig niet opgepakt. Ik vermoed dat de OpenStreetMap maxspeed data over het algemeen beter klopt dan die van het NDW.
Afsluiting Fietspad Baanhoekbrug Dordrecht
Het fietspad over de Baanhoekbrug bij Dordrecht is vanaf juli 9 maanden afgesloten. Let wel: er wordt op deze plaats niet gebouwd. Het fietspad is dan in gebruik als omleiding voor hulpdiensten vanwege werk aan de Papendrechtsebrug/N3.
Welke tagging is dan beter?
highway=construction / construction=cycleway / emergency=yes
of:
access=no / bicycle=no / foot=no / emergy=yes
De afsluiting van de Papendrechtsebrug lijkt 9 maanden te gaan duren en ik zou het voor die tijd hertaggen naar
access=no
emergency=yes
highway=service
Dat heeft ook mijn voorkeur. access=no is voldoende, dan hoeven foot=no en bicycle=no er niet meer bij. Die geven ook foutmeldingen in knooppuntnet
Dank.
Ik neigde ook naar de access-methode. Ik zal deze omtagging begin juli uitvoeren.
Heeft het nog zin om bv het Floris V pad tijdelijk om te leggen via het pontje?
Op zich zou ik voor zijn om de route tijdelijke om te leggen via het Rosmolenweg pontje.
De vervangende route lijkt me logisch. Ik heb via https://www.meldpuntroutes.nl/ een melding gedaan, zien wat daar op terug komt.
Mag ik dit even terugkoppelen met mijn zoon? Op zijn verzoek heb ik deze edits aangebracht; hij werkt bij het verkeersbureau dat de omleidingen aanstuurt. Ik denk ook wel dat dit de meest voor de handliggende oplossing is.
Ik laat van me horen.
De vervangende route voor Floris V is helemaal akkoord en daarnaast is er al contact geweest met bovengenoemd meldpunt en Wandelnet.
”Op wandelnet is Floris V pad al omgelegd via pont, en mogelijk gaan ze in het veld ook aanpassen.”
Ik laat het omleggen van de routes aan de experts over.
Zal tegen die tijd van de afsluiting van de brug wel de route Floris V omleggen via het pontje. Die knooppuntroutes (fiets en wandel) omleggen heeft weinig zin lijkt mij.
Het Floris V pad heb ik al eerder dit jaar verlegd op de Wieldrechtse Zeedijk volgens de kortste route omdat die tot 2029 is afgesloten. Dat even dan zonder overleg met meldpunt en Wandelnet.
Mocht de omleidingsroute eigenlijk anders zijn dan hoor ik dat graag.
Na 2029 leg ik de route(s) weer terug.
https://hiking.waymarkedtrails.org/#route?id=9769895&type=relation&map=15.0/51.767/4.6458
…… mits de Wieldrechtse Zeedijk ooit weer opengaat.
edit Op de Tweede Tol zou nog een doorsteek komen voor wandelaars, maar daar is nog niet eens aan begonnen.
Edit 2 Ahh.. Ik zie in Wandelnet dat het Floris V pad bij de Wieldrechtse Zeedijk naar de Kiltunnel al is aangepast. Ik pas het in OSM ook even aan.
Edit 3
Biesboschpad 12 ook conform Wandelnet omgelegd
Als de knooppunten op dezelfde plek blijven, waarbij alleen de verbindingsroutes veranderen, én als de omleiding ter plekke met gele omleidingspijlen goed aangegeven wordt, dan vind ik het niet gek om dat voor zo’n lange periode in OSM ook om te leggen. Het blijft dan een gemarkeerde route. Maar mijn ervaring is dat die omleidingen zelf ook vaak wijzigen, en dat ze voor wandelroutes vaak niet volledig zijn.
Het Floris V pad en Biesboschpad heeft op de Wieldrechtse Zeedijk bij het afgesloten stuk nieuwe plakkers gekregen met als tekst omleidingsroute. Daar heeft de Gemeente Dordrecht weer een geel bord half overheen gezet met Omleidingsroute fietsers.
Zo als het nu is blijft het tot 2029, want dan gaat dat hek weer weg om iedereen met een kleurtje vanuit het AZC te weren.
Nou ik geef je op een briefje dat dat hek nooit meer weg gaat.
Bij de Papendrechtse brug is er maar één mogelijkheid om de route om te leggen. Er zijn geen alternatieven. Zodra de brug weer open is ergens in April 2027 leg ik de route terug. Dat moet ook wel, want die pontverbinding valt dan weg. Voor de knooppuntroutes voor moet ik nog eens goed kijken of het zin heeft. Daar ligt een wandelknooppunt precies in het afgesloten traject.
edit1 In het Wielwijkpark zijn ook langdurige afsluitingen. Er wordt daar een wijk gebouwd en nieuwe bruggen aangelegd in het park. Dat gaat ook een lang verhaal worden. Daar heb ik de routes o.a. Biesboschpad tijdelijk omgelegd. Eigenlijk een reparatie van een startende mapper. Ik houd het daar in de gaten.
Ter info nogmaals de uitspraak van het verkeersbureau:
Als de routes niet zijn omgelegd en het netwerk niet is aangepast (door de verwijzingen naar de onbereikbare knoop te verwijderen) dan is mijn aanpak: de fout is op de weg waarneembaar, dus dat mappen we ijzerenheinig. Wij hoeven geen fouten te corrigeren. Wel aangeven dat de weg bv. onderbroken is, en als een way niet bewandeld kan worden, kan je hem ook uit de routerelatie verwijderen.
Dan geeft Knooppuntnet wel foutmeldingen, maar die geven de werkelijkheid weer dus dat is dan maar zo.




