Korte vragen (met hopelijk een kort antwoord)

Geen probleem lijkt mij. Pak je de Engelse versie gelijk mee?

2 Likes

Als je van buitenaf een gebouw als kerk herkent. Dan kan je het taggen als disused:amenity=place_of_worship? Hoe doe je dit als het in bag opgesplitst is in losse panden?

Een voormalig gebouw zal denk ik door de BAG niet opnieuw worden opgesplitst. Ik heb het nog niet gezien. Appartement zijn vaak ook gewoon één gebouw in de BAG.

Mocht het zich wel voordoen ( heb je een voorbeeld?) dan zou je een building:part kunnen gebruiken over het geheel en daar de info op kunnen taggen.

edit..

Wel is het vaak nuttig de nieuwe adresnodes te laten importeren.

Het gebouw kun je gewoon taggen (of kan getagd blijven) als building=church Dat er voorheen op de node amenity=…. gestaan heeft is m.i. niet interessant, Openstreetmap is tenslotte geen historische kaart. Als iemand wil zien welk geloof er ooit aanbeden is, kun je in de geschiedenis van de node duiken.

Hoe tag ik een klein natuurgebiedje? In casu Molenland, een moerasgebiedje van ik schat 30x500m, dat niet toegangkelijk is op een bad dat er op over de korte as doorheen loopt.
Het naastgelegen gebied heeft leisure=nature_reserve, maar op Tag:leisure=nature_reserve - OpenStreetMap Wiki staat dat je eigenlijk boundary=protected_area moet gebruiken. Op die pagina Tag:boundary=protected_area - OpenStreetMap Wiki lees ik dat ik een protect_class moet gebruiken. 7 lijkt mij dan de meest toepasselijke, maar daar staat

Consider using plain-English tagging alternatives instead of this value:

• For geological sites, see geological=palaeontological_site
  • For nature reserves, see leisure=nature_reserve

Kortom, ik zit in een loop…

When in doubt, go for the duck.

Uh? :sweat_smile: :swan:

Ik heb het (en nog wat andere gebiedjes) nu maar als leisure=nature_reserve gemapt.

1 Like

Gedaan:

1 Like

Dank je voor het rapporteren van de bug, want dit gaat me boven mijn pet!

1 Like

Welke start_date=* definitie is correct ?
Want deze 2 bijten elkaar: start_date=* in Tag:landuse=construction & deze start_date=*
“ * start_date=*construction start date

start_date=* can be used to indicate the date the feature opened or construction of the feature finished (i.e. started to exist as feature).”

Persoonlijk ging ik altijd uit van de definitie: Key:start_date en voerde dan de datum in wanneer een gebouw/shop daadwerkelijk ‘live’/operationeel was om vervolgens later te zien dat deze datum aangepast was naar de bouw datum…

Nu weet ik waarom de verwarring is ontstaan, maar behoeft wel een definitieve oplossing.

Je laatste definitie lijkt me correct, al heeft dat ook zo z’n problemen*

Maar je kan ook zeggen: “Tijdens de bouw is het de begindatum van de bouw, na ingebruikname is het de begindatum van het gebruik”

• wat is de startdatum? Eerste gebruik? Overdracht aan gebruiker? Feestelijke opening?

Mijn voorkeur/voorstel zou zijn: start_date=* voor eerste gebruik immers dan is alles operationeel kwa feature als gedefineerd object.

En bij construction dates, zoals gedefineerd in: Key:construction_date dan alleen toepasbaar op gebouw/weg/landuse-objecten.
Met voorstel: construction_date:start=* eerste datum van object opbouw ?

Graag wat meningen/voorstellen om blijkbaar niet eenduidigheid in de wiki eenduidig te maken.

Verder zou ik voorstander zijn van een landingspagina: date (zie als voorbeeld: Parking) waarin doorverwijzingen naar allerlei datum gerelateerde definitie verwijzingen.