Korte vragen (met hopelijk een kort antwoord)

Ja, dat gaat makkelijk met een Overpass Query in Josm, ik pak het op.

Gedaan:

2 Likes

Ik heb recent het kantoor van Staatsbosbeheer in Tilburg toegevoegd, maar ik zie dat locaties van Staatsbosbeheer nogal verschillend getagt zijn: office van een company, association, forestry of government.

Er zijn verschillende soorten locaties: kantoren (Kantoren van Staatsbosbeheer), buitencentra met bezoekersfunctie ( Buitencentra ) en de werkplaatsen in de natuurgebieden (zoals Node: ‪Staatsbosbeheer‬ (‪2757030029‬) | OpenStreetMap en Node: ‪Werkschuur Staatsbosbeheer‬ (‪2758175495‬) | OpenStreetMap, die nu ook een office zijn).
Wat is het goede antwoord hierop?

Mijn idee:

Kantoren:

office=forestry

- wiki: “A forestry office is an office that administers large areas of forest.” Voor Nederlandse begrippen van ‘large’ :slightly_smiling_face:. De wiki zegt niets over overheid of privaat.

Buitencentra (bezoekersfunctie):

amenity=ranger_station

- wiki: “For showing the location of an official park visitor facility building” of misschien

tourism=information

information=visitor_centre

• wiki: “a physical location that provides tourist information to visitors about a specific attraction or place of interest.”

De werkschuur kom ik zo snel nog niet uit.

Ik stel me zo voor dat de werkschuren een aantal functie combineren zoals:

• een fysieke werkplaat voor onderhoud?
  • een opslagplaats voor reservedelen?
  • een overblijfplek/kantoortje voor de boswachters?

office= lijkt dat niet te dekken maar om nou industrial=warehouse te gebruiken lijkt me zeker niet goed.

19 posts were merged into an existing topic: Dijken mappen in NL

Gebruiken jullie een andere kaart dan OSM Carto en zo ja welke?

De tag natural=shrubbery ( Key:natural - OpenStreetMap Wiki ) wordt (nog) niet gevisualiseerd waardoor het gebied grijs blijft. Best onhandig want dan lijkt het erop of dat er op zo’n gebied niks gemapt is.

1 Like

Hoi Oesie,

Zelf gebruik ik veel CoMaps, daar word natural=shrubbery getoond, en op de website is er de Tracestack Topo laag:

https://www.openstreetmap.org/#layers=P

Maar bij deze toepassingen duurt het langer voordat je werk zichtbaar is, en dat is inderdaad onhandig.

De argumentatie waarom het niet op OSM Carto getoond wordt kan je lezen in: https://github.com/gravitystorm/openstreetmap-carto/issues/4473

Wordt de aangegeven kaart/layer later bijgewerkt? Voor nu laat het nog geen shrubbery zien terwijl die al wel aangeeft dat het shrubbery is: Way: 1429163691 | OpenStreetMap . Ik gebruik nu OSM Carto als onderlaag om snel te zien waar er wat is ingetekend namelijk.

De argumentatie heb ik gelezen (beetje kip/ei verhaal). Om te zorgen dat de visualisatie er komt moet er veelvuldig gebruik gemaakt worden van de tag. Voor de visualisatie op dit moment ben je geneigd om een andere tag te gebruiken. Immers wat is het nut van taggen als het niet zichtbaar is maar om nou de tag natural=scrub te gebruiken voor perkjes/plantsoenen die onderhouden worden…

1 Like

Het kán zichtbaar gemaakt worden door renderers en toolbouwers, en dat gebeurt ook veel, alleen OSM Carto (en direct daarvan afgeleide renderings) laat het sinds jaren volledig afweten, ook al is het volgens kenners gericht op feedback aan mappers. (Waarin het ook zonder dit specifieke gebrek zowizo ernstig tekortschiet. Maar dit terzijde.)

Verder kan je erop zoeken en selecteren in bv overpass-turbo, sophox, en dergelijke query-toepassingen. Met umap kan je er zelf gebruik van maken voor eigen kaarten.

2 Likes

Re: vispassage

De wiki zegt: Trek een way way in de stroomrichting van het water waterway=fish_pass

Nou ben ik langs deze rivierkronkel gelopen: daarin zit een geïntegreerde vispassage. Dus de waterway is river, en het zou niet juist zijn om een heel stuk daarvan alleen maar vispassage te maken.

Ik heb het watervlak water=fish_pass gemaakt, maar de wiki daarvan zegt dat de waterway ook als fish_pass getagd moet worden. Wat nu?

Ik heb de neiging om die laatste instructie aan te vullen met bv “tenzij de waterway al iets anders is”. Ik heb trouwens geen idee wat renderers met een vispassage doen, en als ze iets doen, of ze dan naar het vlak of naar de waterway kijken.

PS overigens staat het land in die rivierkronkel gemapt als wetland, wet_meadow, maar dat is redelijk overdreven: het zal best nat zijn als het regent, maar dat geldt voor elk weiland! Van het overstromen van die rivier zal het niet komen, want die is van kop tot staart helemaal ingeregeld qua waterstand. Maar het staat wel aardig op de kaart natuurlijk.

Het is wel gebruikelijk om op een element aan te geven met *=yes, of iets in de buurt is of om een bepaalde werking aan te geven, zoals, intermittent=yes

En dan kom je in Nederland tegen.

fish_pass

Aha ja, bedankt. Ik had al fish_pass=yes op dat stuk waterway=river gezet, maar nu heb ik het ook op de afzonderlijke waterdrempels (waterway=weir) getagd.

Daarmee tag ik dus niet de vispassage als object, maar het feit dat de waterway en de weirs vissen doorlaten. In de weirs zitten namelijk verticale sleuven, het schijnt dat dat voldoende is om vis door te laten, dat vinden ze wel.

Ik kan mij herinneren dat hier op het forum gebiedsdefinitie’s middels multipolygon sterk afgeraden werd/word wegens renderproblemen.
Via natuurmonumenten publicatie’s kwam ik zoekend op OSM deze multipolygon tegen.
Daar vlakbij deze multipolygon.
Via iD is het onmogelijk dit te editen, daarom heb ik alleen data elementen toe gevoegd.
Heeft iemand hier een snelle edit-mogelijkheid om van deze multipolygonen af te komen ?

Dat is een beetje kort door de bocht… een gebied als mp mappen is in principe goed en ook vaak nodig, maar het is verstandig om daar terughoudend in te zijn. Bijvoorbeeld, een meer in een bos mappen, dan is het bos een MP area met het water daarin uitgesneden. Renderers hebben daar VZIW geen problemen mee. In dit geval gaat het om eilanden in een meer. Het meer is één omtrek, en daarin zijn een eilanden uitgesneden, dus precies waar een multipolygon voor bedoeld is. Twaalf eilanden is nog wel te overzien. De omtrek is erg rafelig doordat allemaal korte zijtakjes meegetekend zijn, maar het gaat nog steeds om één waterplas.

Als je dit zonder MP wil doen, moet je de plas kunstmatig opdelen in allemaal stukjes, op zo’n manier dat elk eilandje in minstens twee waterstukjes valt. Dan kan je de eilandjes ‘uitsnijden’ zonder dat het meer een MP wordt.
Persoonlijk vind ik dat in dit geval de mindere oplossing. Ik zou deze MP gewoon zo houden.

Los hiervan, iD kan MP’s editen, maar erg handig of snel gaat het niet. Op android apparaten kan het denk ik met Vespucci wel, maar zeker ben ik daar niet van en in elk geval is het gepruts en gekneuter.

Ok bedankt voor de nuance info.

Helemaal eens, zeker als de gebruikte software iD is in combinatie met gebruikte hardware iPAD.
In die zelfde tijd kan ik kwalitatief betere OSM-taken verrichten.
Ik zie het zo: Je voetbalt ook niet met een hockeystick gewoon omdat het niet effectief is toch.
Dit is zo’n zelfde geval.

In een winkelstraat (in dit geval de Heuvelstraat in Tilburg) zijn gebouwen gemarkeerd als gebouw (building=yes), huis (building=house) of als handelspand (building=retail). Ik kan niet zo goed beoordelen op basis waarvan deze keuzes zijn gemaakt. De meeste gebouwen in deze straat zijn winkelpanden met bewoning erboven. Enkele panden zijn geheel winkelpand. Enig idee hoe dit in elkaar steekt? En mag je hier wijzigingen in aanbrengen?

Lijkt me dat in het geval van een gebouw met duidelijk meerdere functies (retail/house) de keuze voor één functie in ieder geval niet juist is.

building=yes is wel correct en misschien building=retail;house of building=retail;apartments.

Ja, tuurlijk mag je wijzigingen aanbrengen, zolang het maar verbeteringen zijn :wink:

1 Like

Hoe tag je een industrieel gebouw dat verbouwd wordt, maar ondertussen wel open is met een opleveringsdatum? Of moet dat op de POI?

Als het gebouw (in de volksmond) bekend is onder een naam zou ik dat als name op het gebouw mappen. Voor bedrijven is de adresnode vaak een goed idee, zeker als er meerdere bedrijven/organisaties in een gebouw zitten.

De enige tag die goed ondersteund wordt wat betreft opleveringsdatum is opening_date, die kan je terug vingen op Osmose.

Maar dat lijkt me geen goed idee voor een verbouwing. Als je regelmatig naar Notes in je eigen omgeving kijken is een note wat mij betreft ook geen slecht idee.

1 Like

Ja; of building=yes en dan met building:part=retail voor de eerste laag en buidling:part=house voor de lagen erboven. Maar dan moet je ook Key:building:levels - OpenStreetMap Wiki toevoegen :-)

zie ook:

Hallo Mede Gebruikers.
Willen jullie mij helpen met een Rotonde in Gilze.
Vanaf het fietspad stuurt onze Navigatie ons via de andere route. Het lijkt dus dat het punt op het fietspad ons niet door laat.
Wie heeft het Korte antwoord voor mij