Korrekt "operator:type" for kommunale skoler

Hei! Jeg ser i school2osm som flinke @NKA lagde (antar jeg) så blir operator:typesatt til “public”. Jeg antar de fleste skolene ble importert med data produsert av skriptet?
Uansett, iD vil gjerne rette til “government” (og samtidig legge til operator:wikidata). Jeg syns en kommune passer bedre som “government”, men dette ble kanskje diskutert ferdig i det gamle forumet?

PS! På WikiData så er en kommune underklasse av “government organization”.

1 Like

For å være ærlig skjønte jeg ikke forskjellen på disse to.

image

Og så står det videre:

Note that in practice difference between operator:type=government and operator:type=public may be unclear, in different places and in use by different mappers exact criteria may be not exactly the same. One should not expect mappers to use exactly the same definition as described above. As usual one should not expect that tricky distinctions will be well applied, especially as difference between this two values is minor and confusingly defined.

Så jeg ser ikke helt poenget med at iD insisterer på government

Nei, det er ikke veldig tydelig forklart. Men hvis vi skal holde oss til skole. Hvis SFO hadde hatt sin egen bygning og SFO var drevet direkte av skolen, så ville det vært “public”, men ikke “government”, i følge wikien. Tror jeg :smiley:

Nei, siden wiki-en er såpass uklar, så er det rart at Id insisterer. Men jeg syns government er mer logisk siden det er operatøren vi beskriver, ikke den (offentlige) skolen. Det var liksom nøkkelen for meg.

Ikke noe jeg har tenkt til å jobbe hardt for å endre, men kjekt med litt diskusjon da.

Under type=public står det “for example a public (state) school”. Mens under type=government står det ikke noe om skoler… Men dette kan jo også være nasjonale forskjeller på hvordan skoler organiseres og drives?

Kanskje forskjellen er ment å være om det er en offentlig organisasjon eller en offentlig eid organisasjon med sitt eget styre. Den ene er under direkte offentlig kontroll, og politikerne kan vedta saker som direkte styrer den offentlige organisasjonen.

Den andre er under offentlig kontroll bare ved at det offentlige utøver sitt eierskap og innsetter styremedlemmer som deretter prøver å gjennomføre politiske vedtak.

Et eksempel på sistnevnte er Kristiansand havn KF, som er eid av Kristiansand kommune, men som har sitt eget styre, og som stadig står i opposisjon til politiske vedtak gjort av Kristiansand kommune.

En skole er jo ikke som Kristiansand havn KF.

Helt enig.

Hvis jeg skal gjette på hvorfor iD insisterer, så kan det være koblet til WikiData. iD ser at “XXX kommunen” er (underklasse) government på WikiData. Jeg kunne sjekket kildekode, men orker ikke.

Jeg tror jeg bare ignorer iD her også …

Ja, kanskje det er slik. Ser en del andre bruk av operator:type=government i lokalområdet her, så det virker ikke feil uansett.

Wikien er uklar, synes jeg, og åpner eksplisitt for å bruke både government og public. Taginfo viser at operator:type=public er brukt 196k ganger for skoler, og operator:type=goverment er brukt 93k ganger.

Wikien er absolutt uklar. Det står til og med på wikien at den er uklar :slight_smile:

Ingen av verdiene er feil, og databrukere bør klare å bruke begge for formålet.

Hvis en likevel skal prøve å trekke en skillelinje mellom dem, så kommer jeg ikke nærmere enn det jeg skrev tidligere.

Problemet med å bruke “public” er:

Privat skole (NO) = Private School (US) = Public School (UK)
Offentlig skole (NO) = Public School (US) = Community School (UK)

Å bruke “goverment” er mindre uklar, etter som “public” har motsatt betydning på Britisk og Amerikansk.

For å være mere spesifikk, så er municipality = kommune

Dette er vel ikke et problem for oss, siden verdien public ikke skal forstås som privat skole under noen omstendigheter?

Det er kanskje et problem for britiske bidragsytere at deres dagligtale ikke passer med OSM-verdiene, på samme måte som at de kaller det pavement men verdien i OSM er sidewalk, men det er i så fall deres problem og det smitter ikke over på oss?