Kopiëren van een stuk route waarin wegen dubbel voorkomen

Ik ben inmiddels redelijk handig in de bewerking van busroutes met JOSM.
Een gedeelte van een route naar een andere overbrengen kan eenvoudig middels het bewerkingsvenster van een (route)relatie met de knoppen aan de rechterkant.

Een probleem doet zich echter voor wanneer het geselecteerde stuk route ways bevat die meer dan een keer voorkomen. Dan worden de ‘dubbele’ simpelweg weggelaten, zodat na ‘pasten’ in de nieuwe route een gat ontstaat.

Dit komt onder meer voor wanneer de route een ‘heen-en-weer-weg’ bevat naar een busstation (bv. bij het nieuwe transferium Drachten-Oost), of wanneer een stuk rotonde tweemaal bereden moet worden.

Verificatie geeft altijd aan dat er een gat is, dus dat valt te repareren, maar kost steeds een hoop handwerk.

Weet iemand toevallig een simpele ‘truc’ om dit probleem te omzeilen?

Dit begrijp ik niet.
Als je met de knoppen rechts een blok eruit zet en vervolgens in een andere route erin zet, krijg ik een melding dat een deel dubbel is en dan kun je accoord geven.
Vervolgens krijg je dan het dubbele deel van de wegen lichtbruin in de route.

Dubbelen toevoegen daar waarschuwt JOSM voor als je deze wilt toevoegen. Dan krijg je een keuzemenu om deze voor
a) altijd te tonen of
b) voor deze bewerking of
c) voor deze sessie of
d) voor altijd te negeren of toe te staan.
Ik vermoed dat je ooit een keus gemaakt hebt om de dialoog nooit meer te tonen.

In Josm kun je deze resetten door de preference message.add_primitive_to_relation te resetten.

En daar hoort - denk ik - nog een plaatje bij:

Je bereikt dit menu (Advanced Preferences) door in Preferences op het onderste knopje links te klikken
Dan krijg je deze lijst
Je selecteert de optie
en je klikt op Reset

‘message.add_primitive_to_relation’ staat bij mij ook op ‘true’. Krijg ook netjes een waarschuwing als ik handmatig een wegdeel wil toevoegen, dat al in de relatie zit.

Probleem misschien iets duidelijker met een plaatje:

Ik selecteer hier zes wegdelen, waarvan de eerste en laatste gelijk zijn.
Zodra ik de met pijl aangegeven knop klik, wordt aan de rechterkant selectie gevuld, waarbij het laatste wegdeel wegvalt. Er zijn daar dus maar vijf wegdelen.

Bij het invoegen van die selectie in een andere relatie worden dus ook maar vijf wegdelen toegevoegd, en ontstaat een gat.

Nogmaals, niet zo’n probleem bij een klein stukje route. Maar als ik een nieuwe route wil samenstellen uit (delen van) bestaande routes die enkele tientallen van dergelijke ‘dubbele’ wegdelen hebben, dan wordt het een aardige klus.

Aha, op die fiets :smiley:
Nee om dat te laten werken zou je in JOSM 2x dezelfde weg moeten kunnen selecteren en dat kan niet.
Om de relatie op orde te krijgen zul je helaas het dubbele stukje handmatig alsnog toe moeten voegen.

Ik vermoed dat je het met slepen wel voor elkaar krijgt.
Je maakt een kopie van je route met het kopieerknopje bovenaan.
Je laat beide relatievensters openstaan.
In die kopie selecteer je het blok dat je wilt overzetten en sleep dat naar je relatie waar het in moet en naar de goede plek. Er verschijnt een zwarte lijn als hulpmiddel, onder die zwarte lijn wordt het blok ingevoegd.
Vervolgens druk je in de kopie op Cancel en bevestig dat
Dit gebruik ik nog wel eens als ik een stuk met forward/backward moet overzetten.
Bij de blokmethode gaat forward/backward niet mee, bij slepen wel

Het cruciale punt bij slepen is, dat je de wegdelen uit de relatie verwijderd, waarvan uit gesleept wordt. Daarom die kopie.

Even uitgeprobeerd, het werkt!

Ik was ook net die methode aan het proberen, Dick!
Als je sleept met Ctrl-toets ingedrukt, blijft de selectie ook nog in de oude relatie staan.

Fijn, om zo toch nog een workaround te hebben.

Ah, dank je, weer wat geleeerd! :wink:
Eigenlijk hetzelfde als bij slepen vanuit Onedrive in de Verkenner.