Kopieerrecht Alle Bankjes

Dank! Het is gelukt QGis Firenze te installeren en het bestand te openen. Ik weet verder niet wat ik zie maar ik zie wel de punten en ik kan er een kaartlaag bij openen. Nu weet ik zeker dat het in Niuwerkerk aan de IJssel echt te kort schiet, ik ken tig bankjes en zie ze in de BTG bronnen niet staan.
Wat betekent dat Alle Bankjes ze niet van de BGT heeft. Blijft over: OSM en gebruikers. Ik heb nog geen antwoord, was ook niet te verwachten in het weekeinde.

Fijn dat het gelukt is. Als hetgeen je ziet lijkt op het plaatje dat ik hierboven heb gepost dan is het helemaal gelukt hoor. Ik had verder geen mooie opmaak geregeld maar alleen rode en groene stippen op een carto onderlaag.

Ik had de stippen zonder onderlaag, en ik kon Carto aanklikken maar die overdekte de stippen. Ik moet nog uitzoeken hoe dat zit met doorkijklagen, of misschien is het de volgorde van de lagen. theoretisch snap ik wel wat er kan, maar in de praktijk zit ik toch met twee bibberende hanjdes een beetje te prutsen…

1 Like

Het is de volgorde van de lagen. Als je via View>panels> de layers en de browser aanvinkt wordt het hopelijk wat duidelijker. Dan kun je in de layer panel de ene laag slepen zodat deze boven/onder de andere getoond wordt. Ach … en echt heel veel kun je niet verprutsen hoor.

Ik word hier schromelijk onderschat…

Ja, gelukt. Er staan inderdaad enkele bankjes in Zuidplas in de BGT, maar bedroevend weinig. Degenen die erinstaan zou ik natuurlijk kunnen mappen, elke bank is er een, maar ze staan niet langs het Groene Hartpad, waar ik ze nu nodig heb! Misschien dat het elders beter is, maar hier heb ik weinig aan de BGT.
OSM heeft er veel meer, en de meeste daarvan staan in Alle Bankjes. AB heeft er nog meer, die staan dus nergens anders in, dus dat moet invoer van gebruikers zijn. Toen ik nog dacht dat AB ook terugschreef naar OSM heb ik er best veel in de AB-app ingevoerd, her en der in het land.

De Fietsersbond heeft ook bankjes.
Die kun je zien via de link https://routeplanner.fietsersbond.nl/
Dan bovenin bij Locaties/POIs bij recreatief Bankjes aanvinken.
Dan heb je misschien ook nog wat indicaties waar je zoeken kunt.

Ja… en die verschillen weer van de andere bronnen, een eigen lijst dus! Ik kwam nog een paar sites tegen die bankjes bieden. Zeer belangrijk onderwerp dus!

Ik heb gemaild naar hun info-mailadres, geen antwoord. Nogmaals gemaild of de vraag aangekomen was, geen antwoord. Mijn kontakt in Apeldoorn had eerder naar ditzelfde mailadres gemaild en wél antwoord gekregen.

Voor nu ben ik daar verder klaar mee. Zo belangrijk zijn bankjes nou ook weer niet. In ieder geval heb ik wel zelf vastgesteld dat Alle Bankjes OSM nog steeds als aktieve bron gebruikt. Dus als ik de bankjes langs mijn streekpad in OSM zet, kunnen onze wandelaars ze in Alle Bankjes vinden, zelf toevoegen is dan niet meer nodig. Ook uit OSM weghalen wordt na enige tijd doorgevoerd in Alle Bankjes.

De BGT blijkt een gefragmenteerd aanbod aan bankjes te hebben, dat lijkt per gemeente optioneel te zijn en heel wisselend ingevuld te worden. Zuidplas: slecht, bijna niks. Waarom die paar dan wel, Joost mag het weten. Capelle aan de IJssel, goed, heel veel bankjes. Maar elders lijkt het dan weer per wijk te verschillen of zelfs totaal random. Dus daar heb je als algemene bron niet heel veel aan. Toevoegen, in kombinatie met het luchtbeeld, okee, de plaats preciezer mappen, okee, maar als je niks in de BTG ziet kan je hem niet weghalen en op volledigheid hoef je niet te rekenen.

Interessant puntje: in Alle bankjes zie je de picknicktafels dubbel: op de achtergrondkaart (OSM) én als aanklikbaar ikoontje. Maar gewone bankjes niet, en dat komt domweg doordat je niet ver genoeg kan inzoomen. Picknicktafels vanaf zoom 17; bankjes vanaf zoom 19, op Carto kan je zover maar op waymarkedtrails niet en Alle bankjes dus ook niet.
Onze nieuwe NIVON site gebruikt OSM als achtergrondkaart en kan ook niet ver genoeg inzoomen. Ze willen de bankjes alleen maar op de kaart tonen, er hoeft niks mee gedaan te worden. Dus ik zou zeggen (en dat heb ik ook letterlijk gedaan): pas de stijl aan: bankjes tonen bij een lager zoomlevel, klaar.
Maar ze kiezen ervoor om handmatig bij alle bankjes in Alle Bankjes de latlon op te zoeken via google maps, en dat in een lijst te zetten die vervolgens handmatig, bankje voor bankje, in via een contentformuliertje in het CMS ingevoerd wordt.

OsmAnd in de wandelmodus heeft ook één zoomlevel waar je de picknicktafel al wel ziet en de bankjes nog niet, maar beide zie je al eerder dan op Carto en Waymarkedtrails.

Tot zover mijn Nieuws"flits". Als ik wat bruikbaars terughoor meld ik het, maar ik reken nergens meer op.

1 Like

Hoi Peter, wetende dat bankjes voor een wandelaar erg nuttige info is, is het een idee om kaarten te raadplegen van gemeenten zelf ?
Ik weet van gemeente Haarlem dat ze eigen BOR (Beheer Openbare Ruimte)-kaarten (als voorbeeld: MapGallery ) raadplegen voor periodiek onderhoud aan allerhande openbaar meubilair (dus ook zitbankjes). Gemeente Haarlem zal vast niet uniek daar in zijn & wellicht voor jou als wandelaar & in het groot: de groep OSM-NL wandelaars waardevol ?
Ik wil best voor je opzoek naar BOR-kaarten startend met voor jou interessante gemeenten.

1 Like

Voor mij was vooral de wederzijdse hulp van belang tussen twee initiatieven die “het volk” de zaken in kaart laten brengen. Dat blijkt van één kant te komen, namelijk Alle Bankjes trekt de info uit OSM maar levert niet terug en reageert niet op toenadering.
Wat betreft de gemeenten: in de BGT-ikonenlaag zitten bankjes voor zover de geeentes die bijhouden en aanleveren. Sommige gemeentes hebben alle bankjes erop staan, andere (waaronder mijn woonplaats) heel weinig. In alle gevallen moet je echt wel zelf gaan kijken of het wel klopt, want het bijhouden van deze informatie lijkt niet heel goed te gebeuren. Mogelijk dat Haarlem het heel goed doet, maar in de BGT-laag zie ik hun bankjes dan weer niet staan.

Wat ik dus doe is alle bankjes die ik ken en tegenkom langs mijn wandelroutes in OSM zetten. Want als ik ze zou importeren of van een opendata kaart overnemen, moet ik er toch nog heen om te verifieren. Ik denk dat ik mijn woonplaats behoorlijk kompleet heb!

Ik weet in ieder geval van de bovenstaande kaart van Haarlem dat als je op een object klikt je de recentste streetview foto (welke vrij vaak ververst wordt sinds de invoering van scanauto’s van parkeerbeheer) te zien krijgt, in 90% van de gevallen voldoende. Soms is de plaatsing zo nieuw dat het niet op de streetview foto staat en is een extra paar ogen handig.
Mocht ik je toch nog ergens mee kunnen helpen hoor ik het graag van je.

In Zuidplas hebben we zo’n vrij beschikbare beheerkaart met aktuele foto’s niet, en in Haarlem ga ik niet systematisch bankjes mappen!

Nee dat bedoelde ik ook niet, maar meer gemeenten hebben deze aanpak & wellicht zit er een gemeente bij die WEL interessant voor jou is of voor andere OSM-NL mappers.