Kopieerrecht Alle Bankjes

De populaire app Alle Bankjes gebruikt (naar eigen zeggen) OSM als bron, aangevuld met BGT en wat de appgebruikers invoeren. Terugleveren aan OSM lukt niet; deels is dat technisch een probleem maar vooral de regels rond import van data zitten in de weg. Daarom is alleen handmatig overnemen een optie, en de ontwikkelaar van de app gaat dat niet doen!
Er is geen copyright-verklaring in de app. De app noemt OSM alleen als achtergrondkaart, niet als bron van data.

Mijn vraag: kunnen we als mappers de bankjes uit de app die nog niet op OSM staan gewoon overnemen?

Ik denk zelf van wel, omdat als je OSM data gebruikt en weer aanbiedt, ook al voeg je daar zelf iets aan toe, je akoord moet zijn met de open licentie van OSM.

PS1 waarom ik dit wil weten: De padgroep van het Groene Hartpad wil de app als bron gebruiken om alle bankjes op het pad te tonen op hun website (sub-site van NIVON). Ze gebruiken al OSM als basiskaart, die toont al bankjes, maar Alle Bankjes heeft er meer. Dus de makkelijkste manier is om de ontbrekende bankjes in de buurt van de route in OSM over te nemen.
PS2 Ik zal ook kontakt opnemen met de ontwikkelaar Alle Bankjes, maar dan wil ik graag van tevoren weten hoe het met de rechten zit.

Ik weet niet of het antwoord op je vraag ja of nee is, maar ik heb wel wat opmerkingen over een paar dingen die je zegt:

Dit is alleen het geval als ze de bankjes daadwerkelijk uit OSM hebben gehaald en daarna hebben aangevuld met toevoegingen van gebruikers. Als OSM slechts de achtergrondkaart is, dan staat de bankjes-database daar los van.

Dat is niet nodig. Je heb auteursrecht of in dit geval databankrecht, als je de maker bent. Dat hoef niet nog expliciet te verklaren.

De maker schrijft:

De Alle bankjes app staat los van OSM. Voor de app wordt er gebruik gemaakt van verschillende bronnen, waaronder openstreetmap, maar ook bronnen zoals de BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie) en ondertussen ruim 15.000 toevoegingen door gebruikers van de app. Om al deze bankjes te verwerken is er flink wat code geschreven om de bronnen te filteren. Sommige bankjes staan bijvoorbeeld in verschillende bronnen, maar niet op exact dezelfde plaats. Toch moet dit bankje slechts Ă©Ă©n keer in de database komen. Daar tegenover staat dat sommige bronnen op een plek meerdere bankjes vermelden omdat er ook echt meerdere bankjes staan. Veel gegevens zijn niet beschikbaar in de gebruikte bronnen (OSM maakt bijvoorbeeld geen verschil tussen een bankje met en een bankje zonder rugleuning).

Los van de foute opmerking over rugleuning, is het hieruit duidelijk dat ze OSM echt als databron gebruiken.

Maar wat zijn dan die “verschillende bronnen”, afgezien van de daar genoemde?

Ik heb zo’n vermoeden dat dat het wel is… maar als ik kontakt zoek over gebruik van de data kan ik ernaar vragen, mn of het open data betreft. Zo niet, dan overtreden ze denk ik de gebruiksvoorwaarden van OSM. Dat doen trouwens zowizo, want OSM wordt in de app niet als databron genoemd.

Sowieso vraag ik me af wat we dan vervolgens met die data van Alle Bankjes zouden willen doen. Importeren is vaak niet de beste optie. We kunnen wel de data in MapRoulette stoppen, onafhankelijk verifiëren met onze eigen achtergrondlagen zoals de luchtfoto’s en BGT en dan pas naar OSM uploaden.

Volgens mij kunnen we met MR ook al het copyright gedoe ontwijken, want uiteindelijk betekent de onafhankelijke verificatie dat we niets van hen kopiëren; we gebruiken de data alleen als aanwijzing.

In dit geval ben ik niet uit op import, alleen overnemen van de bankjes langs een bepaalde route. Als dat kan, dan kunnen de veldwerkers van diie route tijdens de volgende kontroleronde met Alle Bankjes al hun bankjes toevoegen/verbeteren/weghalen, daarna kan ik ze op basis van dat veldwerk stuk voor stuk overnemen in OSM. Dan verschijnen ze ook op de achtergrondkaarten van de pad-website (OSM) en van Alle Bankjes zelf, want die gebruikt ook OSM als kaart.
Met het Mapcomplete thema Bankjes en Picknicktafels kan het ook, dan voer je ze onderweg in OSM in en verschijnen ze later vanzelf ook in Alle Bankjes. Maar de invoer in MapComplete is net wat onhandiger dan in Alle Bankjes, de veldwerkers gaan daarop afhaken.

Als we de bankjes zelf uit de BGT kunnen halen en daarop MapRoulette doen, is dat veel direkter.
Verwijderingen zijn trouwens in alle methoden een probleem.

Met EveryDoor kan het ook. Werkt erg prettig.

Dat is zo, tenzij Alle Bankjes nog andere data heeft die noch uit OSM noch uit de BGT komt. Door vanuit de BGT te mappen zouden we die missen. Maar ik ben niet goed genoeg bekend met Alle Bankjes om dit te weten.

Wanneer krijgen we grote updates van de 7.5 cm luchtfoto’s?

Inderdaad, kende ik nog niet. Helaas staan picknicktafels en -plaatsen er niet in. Geen ramp, maar dat betekent dat picknicktafels er als bankje in gezet zouden worden (leer mij mijn pappenheimers kennen…). Want anders gaan ze het niet doen, je wil niet een reeks prima pauzeplekken overslaan.
En het gebruikt check_date ipv survey:date. De verwijderknop is heel handig, maar tegelijk een risiko.

MapComplete heeft weer andere nadelen. Het grootste voordeel is dat het zonder clientsoftware werkt, op alle apparaten die een browser hebben. Dat je het zelf kan inrichten voor een thema (eenvoudig, zoals alle bankjes, of complex, zoals alles wat voor fietsen belangrijk is inkl verkeersborden, ondergrond, fietsenwinkels, waterpunten, luchtpunten, access, pauzeplaatsen, knooppunten, TOPpen) is voor speciale projekten een voordeel, maar in het onderhoud een nadeel (want je moet je thema onderhouden, testen met nieuwe versies e.d.).

Ik denk dat dat toch onder gebruik van hun data valt. Ik denk dat je het wel kan gebruiken om individueel een surveyroute te plannen waar je vervolgens alle bankjes met welke tool dan ook gaat mappen. Ik deed dat met knooppunten checken mbv de Wandelnetplanner, onderweg maak ik dan alleen maar foto’s en thuis zet ik ze in OSM. Nou mogen we de knooppunten gewoon gebruiken, helaas gaat het vooral om wijzigingen die vaak in de planner ook niet goed staan. Onbetrouwbare bron! Dus nu gebruik ik daarvoor de Knooppuntnet planner.

Stel dat het alleen OSM+BGT+gebruikersinvoer is, dan mogen wij het gebruiken toch?

Ik heb een mail gestuurd aan de uitgever van Alle Bankjes (Manu Propria, dat is latijn voor: van eigen hand), met deze tekst:

Ik ben mapper voor OpenStreetMap (OSM), en ik heb een vraag over de data van Alle Bankjes, en dan met name de gebruiksrechten.
De aanleiding is dat ik ook markeerder ben voor een LAW (Wandelnet) en een SP (Nivon). Mijn padgroep heeft het plan opgevat om de bankjes van Alle Bankjes over te nemen op hun kaartjes. De kaartjes zijn OSM, en bankjes die in OSM staan worden op de OSM-kaart weergegeven. Ik onderzoek nu of er (juridisch) aparte toestemming voor nodig is om gegevens van Alle Bankjes (handmatig of eventueel geautomatiseerd) over te nemen in OSM, of dat dit gewoon onder open data valt.
Daarnaast is het plan om het gebruik onderweg van de app Alle Bankjes aan te bevelen bij de wandelaars. Op deze manier klopt dan alle informatie met elkaar.

De app vermeldt het niet, maar Ik heb via via gehoord dat OSM een van de databronnen van bankjes en picknicktafels voor Alle Bankjes is.
Een tweede bron is de BGT.
Een derde bron is de direkte invoer door gebruikers.

Onder de gebruiksvoorwaarden van OpenStreetMap mag OSM-data gebruikt, aangevuld en geherpubliceerd worden onder dezelfde voorwaarden.
(Terugvoeren van aanvullingen naar OSM wordt gewaardeerd, maar is geen voorwaarde. Het is ook in de praktijk erg lastig te automatiseren.)
BGT is open data. De gebruikersinvoer wordt door het mengen met OSM-data ook open data.

Mijn vraag is nu: zijn er nog andere databronnen voor Alle Bankjes, en zijn die open data?

Vr gr Peter Elderson

Overigens kan ik in de BGT-viewer geen bankjes vinden. Dat zou lijkt mij onder Straatmeubilair moeten vallen, maar ik zie geen bankjes verschijnen, wel abri’s, reklamezuilen en speeltoestellen. Terwijl ik vanuit mijn voortuin al een serie bankjes kan zien!

Die BGT bankjes heb ik eerder al eens op een QGIS Cloud kaart laten zien die nu niet meer online is. Valt inderdaad onder straatmeubilair. Geen idee waarom de viewer ze niet laat zien. Ik kan ze wel in mijn Postgis DB zien. Zie ook dit oude draadje.

image
bij mij in de buurt zie ik er wel een paar, die andere cirkel is ook een bankje

Staat het bankje bij de Singel in Nieuwerkerk aan de IJssel erbij? Of de drie bankjes langs de J.A.Beyerinkstraat nabij winkelcentrum Dorrestein?

Misschien hangt het ervanaf of de gemeente het de moeite waard vindt om het in te voeren… of ze voeren alleen officiële gemeentebankjes in, en geen gesponsorde bankjes!

Zo te zien niet Peter. Als je wilt kan ik wel proberen een geopackage te maken van de bankjes en/of straatmeubilair.

Als je dat zou willen doen, alleen de bankjes in dit geval. De stortbakken en wipkippen geloof ik allemaal wel!

De geopackage zou hier te downloaden moeten zijn. Als je Qgis gebruikt dan kan je ook het in de geopackage opgeslagen projectbestand gebruiken. Ik heb BGT bankjes die al in OSM staan (of heel dichtbij) een groene kleur gegeven. De rest rood.

1 Like