Köpa utrustning, tips...

Jag är nybörjare med tycker openstreetmap verkar väldigt roligt att fixa och dona. Jag behöver dock en GPS-tracker för att kunna hitta alla småstigar och annat.

Frågan är helt enkelt: Vad tycker ni man ska satsa på?

Jag funderar på att köpa en handdator med gps från blocket för ca 1000 spänn. Se till att den har GPS, pekskärm och är kompatibel med OSMtracker. Har ni något annat förslag?

Harald

Jag har haft en Garmin Edge 705 men den har gått sönder (laddade den med en usb-adapter i bil och då gick den inte att koppla till datorn längre, och sedan slutade meny-knappen fungera). I våras köpte jag den billigaste gps’en som verkade funka med OpenStreetMap: Garmin eTrex Legend HCx. Pris ca 1700 kr. Vi har cyklat ca 100 mil i sommar och jag har varit oerhört nöjd med den. Vill du ha barometer och elektronisk kompass så kan du gå upp till Venture/Visa, men jag har aldrig känt något behov av det (705’an hade bägge).

/Simon

En logger räcker om du bara ska logga spår. Och en diktafon eller en kamera för att dokumentera det du ser.
T.ex. Digitalt foto har ett erbjudande nu om en logger+2 nummer för 102:-
Jag har den loggern och tycker den fungerar mycket bra. Bättre precision än mina “vanliga” gps:er