Köpa separat gps eller mobil med gps-funktion?

Hej!

Efter att ha fått upp ögonen för openstreetmap så har jag beslutat mig för att införskaffa ett stycke gps för att dra mitt strå till stacken, ett strå som innefattar delar av Hudiksvalls kommun. Hudiksvalls kommun är i stort sett en vit fläck på osm-kartan i dag. Problemet är att jag inte vet vad jag ska välja. Först så tänkte jag skaffa någon eTrex-modell eller annan handhållen variant eftersom det enda fordon jag förfogar över är en röd cykel. Jag kan visserligen låna bil om jag skulle behöva men då kan jag lika gärna slänga in eTrexen i den.

Samtidigt så har nu mobiltillverkarna börjat pytsa ut de första mobiltelefonerna med inbyggd gps och då blir valet svårare eftersom jag även skulle behöva köpa en ny sådan (sitter i dag på en gammal Nokia 3510i som brusar som hela havet när jag pratar i den). Alltså, alternativen är:

1, Köpa en separat gps och en ny separat mobil.
Fördel: man får bra grejor då varje apparat är bra på sitt område. Nackdel: Två separata apparater att hantera.

2, Införskaffa en mobil med inbyggd gps-funktion.
Fördel: Praktiskt, man har all funktionalitet i samma apparat. Nackdel: Kostar ganska mycket pengar och kvaliteten verkar vara “så där”.

3, Eller ska jag istället byta fot helt och köpa en gps anpassad till bilkörning? De är ju trots allt inte så stora och kan ändå tas med i fickan. Då har man dessutom fördelen att skärmen är så pass stor att man kan använda den att navigera efter vid när man kör. Dock, kan dessa hantera spårloggar?

Till saken hör också att plånboken är tämligen tom och maläten så några stora summor kan det tyvärr inte bli tal om för enbart en gps. Om jag väljer en gps-mobil så får det dock bli lite dyrare eftersom jag då slipper köpa en separat mobil senare.

Hur har ni andra gjort?

Jag har visserligen ingen erfarenhet från mobiler med inbyggd gps, men är ändå lite tveksam till hur mottagningen är med en sån (kanske nån annan som har bättre koll?) Jag skaffade en gps-mottagare med bluetooth (GlobalSat BT-539S) som jag använder ihop med min mobiltelefon. Det kostade inte mer än 588 kr men innehåller en SiRF III-mottagare som tydligen ska vara rätt bra, så jag tror att man får rätt mycket för pengarna på det viset.

Nummer 3 vet jag inget om, men jag har själv tänkt på den även om jag aldrig använder bil vid Openstreetmap kartläggning. Skulle vara kul om någon visst något om detta.

Alltså vad du gör nu är att du listar upp lösningarna på ditt problem, istället för att lista en krav lista på vad det är du behöver.

  • Se på kartor i fältet
  • Få position från GPS i fältet, för att se kartor.
  • Redigera kartor
  • Anteckna på mobilen
  • Spela in ljud
  • Ta bilder
  • Använda GPS:en utanför Openstreetmap, för navigation.
  • Logga GPS spår i högupplösning (en koordinat i sekunden)
  • Logga GPS spår i mer än en dag, utan att tömma GPS:en

osv… Borde Fylla på denna listan. :wink:

Tack för era svar, vi kanske borde göra den här tråden till den officiella tråden för diskussioner om olika slags gps-utrustning :slight_smile:

Emj: Helt riktigt, man ska låta behovet styra, jag skulle givetvis ha skrivit det också. Om vi nu säger att jag ska köpa en stand alone-gps så tycker jag att din lista stämmer rätt bra på vad man kan behöva och vilja ha. Som nybörjare inom området så tycker jag att den listan är heltäckande, Mina tre primära behov är att:

1, Kunna stå på en plats och få gps-koordinaten för den punkter. Perfekt när man som jag släktforskat och vill kunna få positionen för gamla hus/platser/ som om några år kommer vara borta.

2, Använda den vid kartläggning av Openstreetmap, den bör alltså kunna hantera spårloggar, gärna flera så man kan ha den med sig t.ex. ett par dagar utan att tömma den.

3, använda den för navigering utanför OpenStreetmap.

Själva utrustningen, vare sig det blir en stand alone-apparat eller en kombination med mobiltelefon/påhängsgps så bör den alltså ha följande prestanda:

  • Se på kartor i fältet
  • Få position från GPS i fältet, för att se kartor.
  • Möjlighet att få ut en position för den punkt jag står på.
  • Färgskärm, tycker att dessa ofta är lättare att läsa av än gråskaleskärmar (ni som inte håller med får gärna berätta vad ni anser). :slight_smile:
  • Anteckna på mobilen (eller i någon annan form).
  • Logga GPS spår i mer än en dag, utan att tömma GPS:en.

Det vore också trevligt att få veta vad ni andra som är ute och kartograferar har för utrustning. :slight_smile:

Förresten, när jag ändå är igång, det råkar inte finnas någon här som bor i Hudiksvallstrakten? I så fall så kunde vi ta en karthelg framöver.

Jag kommer att åka mot Hudik hållet någon gång 13-23 Juli… Så jag kommer gärna förbi… :wink:

emj: Du har e-post…

Nej du… det har jag inte… :wink: Försök igen jag tror forumet tappar bort email adresser… Annars SMS:ar du nummret där <--------.

Min erfarenhet/åsikt är att dessa första generations inbyggda GPS:er är precis som första genrations inbyggda kameror… Dvs, inte speciellt bra… mer än på att alltid vara med dig. En separat enhet är nog att föredra.

I alla fall min E90 (både med och utan AGPS) är väldigt “från dag till dag”. Vissa dagar funkar den bra, andra dagar får jag knappt någon fix alls.

Antar att det helt och hållet hänger på vilket GPS-chip som sitter i. E90 innehåller nåt Texas Instrument chip tror jag. Vissa smartphones har väl bättre chip?

Jag hade en SonyEricsson K850i när jag fick upp ögonen för OSM och kände oxkså behovet av en GPS.
Vad jag hittade var ett tillbehör till sonyericsson-telefoner som heter hge-100 som funkar till en del sonyericsson-telefoner.
den kostar typ 345 kr på 24.se där jag köpte den.

Sedan använder jag trackmyjourney(http://www.trackmyjourney.co.uk/) när jag kartlägger OSM och mobile gmaps(http://www.mgmaps.com) när jag vill kolla kartor

Min erfarenhet av kartläggning är att det blir inte så bra med bil om inte vägen e stor och rak, så att köpa en modell enbart för bil skulle jag avråda från om OSM-kartläggning är central i ditt fall.

/Rikard

Jag har själv bara positiva erfarenheter av GPS mottagare man fäster på taket av en bil, om man fäster det i mitten så blir det bäst. Din Headset+GPS grej var ju en riktigt rolig idé.

Delar med mig av mina erfarenheter. Jag är dock väldigt ny inom OSM.

Under hösten ritade jag en Orienteringskarta med GPS som hjälpmedel. Det gick ganska bra. En Orienteringskarta är ju lite mer detaljerad än OSM, men jag har försökt göra en Kosmos mall så man kan få OSM se ut som en Orienteringskarta också.

Jag började använda en handdator med GPS när jag gick i skogen. Det funkade till en början sådär, man måste ladda ner ett hack för att kunna ställa om GPS:en till fotgängar-mode, annars blir det väldigt få punkter om man rör sig sakta. Efter att ha gjort det så fick jag in en koordinat var tredje sekund oavsett om jag stod still eller inte.

Men nu har jag skaffat en pulsklocka med GPS (Garmin Forerunner 305), som har blivit min nya favoritpryl och rekommenderas varmt till de som gillar att träna. Den klarar av att spara ner en koordinat för varje sekund och den är mycket precis. Nackdelen är kanske att man inte ser nån karta. Men jag har dock en mängd loggar från träningspass jag kan ladda upp och rita i på de ställen som OSM saknar data. Man kan ju planera in sina träningsrundor där man vill mappa i OSM :wink: Jag funderar på att rita nästa Orienteringskarta med klockan då den är smidigare än en handdator och noggrannare.

Jag har även testat lite Geocaching och även då är klockan perfekt, ladda ner koordinaten med ett klick sen ut på en löprunda och leta upp cachen, klockan har en inbyggd ytterst primitiv kartfunktion.