Konstigt (?) namnfel på sjö

Kan någon hjälpa mig att hitta anledningen till att den här delen av sjön Runn får namnet Andrakebytjärnen?

Runn är indelad i några olika delar eftersom den inte renderades korrekt i Osmarender.

För några dagar sedan lade jag till några vikar och andra namn i sjön, bland annat Andrakebytjärnen. Av någon anledning fick hela sjön plus en liten del av sjön namnet Andrakebytjärnen.

Jag använder Potlatch och har tittat i relationer och eventuella dubletter av vägar, men hittar ingenting som gör att det ska rendera Andrakebytjärnen.

Mvh

Anders

Hej,

Multipolygonen har ingen “natural=water”. Kannske att renderer tar alla tags från den sista “outer” del om han kan inte bruka tags från relationen.

I den gammal multipolygon (bara en “outer” som är en ring) hade det varit normalt att gör så.

MvH
Weide

natural=water hjälpte för ett av tre ställen med fel namn.

Någon som har något tips för hur man ska göra med stora sjöar uppdelade i flera separata “vägar”? Renderarna verkar ha problem med det (har sett det på 3 olika platser i Sverige).

Jag tror en multipolygon är bara en komplicerad area, men ingen sammanfattning af OSM-objekter. Bara två mögligheter borde fungera (tror jag):

Gammal multipolygon:
Bara en “outer” ring med “tags” och ingen “tags” i multipolygonen.
(“inner” delar kan vara vadsomhelst OSM-objekter.)

Ny polygon:
en eller flera “outer” delar. det behövs inte att den är ringer.
Om en “outer” är en ring ska den har ingen “tags”.
(“inner” delar kan vara vadsomhelst OSM-objekter.)

Så namner af vikar måste gå i en hel annan objekt. Jag har försökt det med “place=locality”,“name=…” och “area=yes” i Vemhån och det fungerar – inte skön, men det fungerar. Se

http://www.openstreetmap.org/?lat=62.31552&lon=14.01869&zoom=15
Hel sjön heter Håsjön och östra delen kallas Håtjärnen så vitt jag kan minnas.

(Ursäkta för sprak, det är inte min modersmål)

MvH
Weide