[Knooppuntnetwerken] 2020-11-01 Release Knooppuntnet 3.0 + Planner!

Wandelnetwerk in Midden-Drenthe is nu klaar. Nu in Drenthe alleen de Wolden nog. Ga ik mee bezig.

Goed bezig!
Ik heb ondertussen via de planner wandelingen uitgezet en gelopen bij Krimpen. Dat levert toch altijd weer werk op. Kapotte paaltjes, ontbrekende markeringen, soit, dat gooi ik bij Meldpunt Routes over de schutting, maar ook nieuwe knooppunten, weggehaalde knooppunten en veranderde nummers.

Ik kom nu in een gebied waar het wandelnetwerk van Drenthe en Overijssel elkaar grenzen (regio IJhorst is ook nog niet gemapt). Hoe maak ik een koppeling tussen deze netwerken?

Regio IJhorst staat nog op mijn lijstje, dat is nog een stukje Vechtdal, maar je kunt het ook oppakken als het je voor de voeten komt. Kijk dan wel in de Overijsselse planner, want er moeten kleurtags op.

Bij Avereest heb ik Vechtdal er wel ingezet en gekeken naar Wandelnet.
Helaas zijn de planner van Overijssel en Wandelnet het niet met elkaar eens. Overijssel doet net of Drenthe niet bestaat en Wandelnet heeft wel knooppunten van Overijssel en Drenthe, maar niet alle en daarom heb ik maar even gedaan of Drenthe nog niet bestaat.
Voor een deel zijn de Overijsselse knooppunten overgenomen door de Drenthe door gewoon de letter eraf te halen, dus A41 wordt 41. Dat stuk Overijssel kun je gewoon overnemen in Drenthe, dus de routes en knopen uit Vechtdal halen en in Drenthe zetten en de letters bij de knooppuntnummers weg.
Op de grens krijg je een connection route, een route, die in beide netwerken zit met als rol connection. Aan de ene kant gaat de knoop in Drenthe en aan de andere kan in Vechtdal.

Maar ik miste bijvoorbeeld een knoop 37 in Wandelnet terwijl er wel een A37 is en nodig want afslag.

De gekleurde routes van Overijssel kunnen gewoon blijven liggen in Drenthe.

Dat is bijvoorbeeld ook gebeurt in Fryslân, daar lopen gekleurde routes ook over Fryslân
Verder loopt er een lange connectionroute tussen Den Kaat en Dedemsvaart, die kun je gewoon opknippen en integreren in Drenthe. De verbindingsroute, die erop ligt, kan dan weg.

Nu was ik eerst van plan om Drenthe af te maken, maar al wel de verbindingroutes te leggen. Die gekleurde routes, is dat alleen een colour tag op de routes tussen de knooppunten, of ook nog een aparte wandelroute?
Ik spiek wel even als ik er mee bezig ga…

De gekleurde routes zijn aparte routes met kenmerk lwn. In WMT kun je ze goed zien in het route overzicht.

Verder als je wilt zien hoe zo’n grensgebied eruit ziet, kun je zuid van Bathmen kijken, grens tussen Achterhoek en Salland of bij Oldemarkt, grens tussen Fryslân en WaterReijk

Een aardige optie van Knooppuntnet is de weergave op survey:date. Ik heb net een stukje knooppuntnetwerk op de Utrechtse heuvelrug gelopen en aangevuld: https://knooppuntnet.nl/nl/map/hiking#16ulysj-332ntly

Klik links onder Kaartweergave op Datum laatste controle om een idee te krijgen hoe het kan werken.

Veel extra werk? Nou nee, ik had de routes en de knooppunten gedaan (dat is wel veel werk), dan alle routes selekteren, een paar uitklikken die ik niet zelf gezien had, en survey:date zetten voor de hele bubs. Knooppunten: Zoeken op rwn_ref, een paar uitklikken, survey:date zetten.

Knooppuntenwandeling + fotosurvey gedaan bij Hoornaar in de Alblasserwaard en in OSM verwerkt. Ploeteren in de modder af en toe, maar ja. ik had dan ook zoveel mogelijk onverharde paden gekozen in Knooppuntnet Planner.
OSM was daar al veel actueler en preciezer dan de lokale info (de infokaarten op het TOP en de infokaarten onderweg), en de Wandelnet planner maakte er helemaal prut van, maar ik heb er toch nog wat data-foutjes uitgehaald en een paar dingetjes aan meldpunt routes doorgegeven. Zoals dat het handig is om de paal zo te plaatsen dat de pijlen ook echt de goede kant op wijzen. Anders schiet je letterlijk je doel voorbij.

zie https://knooppuntnet.nl/nl/map/hiking#1vqwqvp-itaqc3

Klik links onder Kaartweergave op Datum laatste controle om de weergave op survey:date te zien.

Ik aarzel een beetje om dit als barrier=kissing_gate te taggen…

Gisteren een knooppuntwandeling gemaakt in Lunteren-Ede, een leuk hoekje van de Veluwe. Alles stond goed in OSM (dank!) dus de Knooppuntnetplanner deed het perfekt. Buiten de knooppuntstrip hadden we niets nodig (tot we een afkorting wilden nemen en op een onneembaar hek stuitten, onder schrikdraad door moesten rollen en door verboden werkterrreinen sluipen…).

Waarom ik het zeg: men heeft het daar nu echt begrepen! Ook het ruiternetwerk heeft paaltjes bij de knoopppunten waar de nummers opstaan van de aangrenzende knooppunten (in de hoge veluwe hebben ze alleen knooppunten aangegeven, maar daar staan de richtingaanwijzingen naar de volgende knooppunten domweg niet bij. Niet handig!

Men heeft daar de doorgaande wandelingen (Veluwepad en een paar themawandelingen) en de kleurenrondjes allemaal via de knooppunten geleid. Bij knooppunten hebben alle kleuren hun eigen schildje, maar in alle kleurenpijltjes staat ook het knooppuntnummer waar ze heenwijzen.
Dat is een stuk beter dan in bijvoorbeeld West-Betuwe, waar alleen de kleurtjes staan maar geen volgende nummers waar ze heenleiden!

De doorgaande routes en themaroutes geven de nummers niet; verstandig omdat die eigen onderhoudsploegen (vrijwilligers) en materiaalvoorziening hebben die dan ook de nummers zouden moeten bijhouden.

Ik heb de kleurtjes in de routes toch maar toegevoegd, voor zover ik ze zelf gezien heb, en survey:date gezet op alle paaltjes en routs die ik gezien heb. Hoe de kleurenrondjes precies lopen weet ik niet, maar als alle node2node-routes in het gebied hun kleurtjes krijgen, dan zou je ze theoretisch moeten kunnen bepalen uit het kleurenpatroon.

De nieuwe routes bij Broekhuizenvorst/Blitterswijck zijn klaar.

https://www.landschaphorstaandemaas.nl/files/3c54d6b3d45bc3fcc53f8e2d719dfd07a814e1ff/Routes%20Ooijen%20-Wanssum%20ontwikkelgebied%201-1-21.pdf

Ik zal binnenkort de nieuwe routes eens gaan lopen en invoeren.

De Wolden is nu ook gereed. Valt me toch tegen hoe veel werk het is. Zag dat Westerveld ook een netwerk heeft, zal me daar nu mee bezig gaan houden.

Ja, enorm veel he? Maar de tips die ik hier heb gekregen hielpen enorm. Na een knooppuntwandeling de survey verwerken valt dan weer behoorlijk mee, alle tijdrovende werk is dan al gedaan.

En dat is momenteel mijn voornaamste bijdrage. Ik probeer te mikken op gebieden waar ik een problemen of veranderingen vermoed. Later ga ik ook naar de survey:date kijken denk ik.

Het gedeelte in Horst aan de Maas is gedaan.

Bij Wanssum (gem. Venray) is ook veel veranderd, maar ik weet niet of het klaar is.

Het is een tijdje geleden dat ik een knooppunten route ingevoerd jeb. Het voelt nu vreemd aan om network:type=node_network bij elk knooppunt en route in te voeren. Je zou verwachten als deze informatie in de netwerk relatie staat het genoeg zou zijn.

Wandelknooppunten kunnen niet meer alleen aan rwn_ref herkend worden, want ook lwn_ref, nwn_ref en iwn_ref punten kunnen nu in pricipe knooppunten zijn. Voor lwn_ref zal dat binnenkort in Frankrijk en mogelijk Duitsland in gebruik genomen worden. Zij zijn van mening dat deze routes en punten lokaal zijn, niet regionaal, en ze zitten niet met de historie dat rwn voorheen gereserveerd was voor de knooppuntenetwerken.

Bovendien zijn er **n_ref punten die geen punten in een knooppuntnetwerk zijn.

Aanvulling: speciaal voor routes was er diskussie geweest op diverse forums hoe je gewone routes het beste kon onderscheiden van de kortere knooppuntstukjes. Uiteindelijk was een aparte tag het beste middel, met als groot voordeel dat er niks helemaal anders moest, er moest alleen een tag bij. Daardoor kunnen bijvoorbeeld OsmAnd en Waymarkedtrails nu knooppuntnetwerken weergeven zonder dat ze de kaarten volledig overheersen.

De netwerkrelatie is hierbij niet (meer) nodig. Lidmaatschap van de netwerkrelatie meenemen als kriterium werd als veel ingewikkelder bestempeld dan een tag in de routerelatie.
Ik heb network:type=node_network in mijn presets voor knooppunten en knooppuntroutes opgenomen.

Als je network:type=node_network niet in de routes en knopen zet, kun je de route- en knooppuntwezen niet meer vinden. Iedereen vergeet wel eens wat lid te maken van het netwerk en sommige mappers weten niet eens dat dat moet.

Ik heb een tijdje niet meegelezen vanwege enorme drukte op het werk, met als bonus een gebroken teen waardoor ik 5 weken niet heb kunnen wandelen.

Ik woon in de Bijlmer, en zag ineens wat routestickers op lantarenpalen vlak voor mjin huis die ik herken van het naburige Diemerbos, die op Wandelnet staan. Deze nog niet. Het betreft het nieuwe Wandelnetwerk Amstelland, onderdeel van het Wandelnetwerk Noord-Holland.
Dat is leuk, want een groot missend gebied in het knooppuntnet. Als ze nu ook nog even de verbinding over de Oranjesluizen (dat overigens al in het WNNH zit, alleen niet in wandelnet en ook niet in het veld lijkt te bestaan) of een netwerk in Haarlem en de Haarlemmermeerpolder maken dan is het netwerk ten noorden van de Noordzeekanaal geen “weesgebied” meer.

Ze willen de kaart pas in maart publiceren als het af is. Ik zal de delen die ik in het veld tegengekomen ben alvast op OSM zetten (maar dan wel even in het tijdelijke wandelnetwerk Amstelland, voeg het wel toe aan NH als het klaar is, of gaat er dan iets mis op Knooppuntnet?), maar ik merk wel dat ze bij mij de laatste 100m voor het aansluiten op het bestaande netwerk nog niet geparkeerd zijn (daar moet ook nog een nieuw tussenpunt komen), en een route die ik gister vond liep dood op de Gaasperdammertunnel waar volgens planning in maart ook een voetpad over zou zijn (al wordt dat waarschijnlijk niet gehaald)

Denken jullie dat het zin heeft ze te benaderen om de route al voor ons vrij te geven zodat we hem vast in OSM (en dus knooppuntnet) kunnen zetten?

Over de kleurenroutes: Het Wandelnetwerk Noord-Holland bestaat uit een knooppuntennetwerk (met cijfers) met daar bovenop een collectie ommetjes, zie bijvoorbeeld Startpunt Diemerbos en de PDF - de meeste node-node-relaties lijken onderdeel van een kleurenrondje, maar niet alle. Ik tag voorlopig alleen de node-netwerken, de kleurenrondjes laat ik zitten (die staan ook niet op wandelnet, en vziw hebben we geen toestemming van wandelnetwerknoordholland.nl om hun gegevens over te nemen.

Mijn ervaring is dat de plannen, de werkelijkheid, de data en de toeristenkaarten vier verschillende dingen zijn… als ze nu aan het aanleggen zijn zou ik daar even op wachten. Je zou ze kunnen vragen wanneer het af gaat zijn, dat kunnen ze in het uitrolstadium wel aangeven.

De na-kontrole zijn ze dan weer wat minder sterk in…

Die kleurenrindjes, staan die met aparte pijltjes op de paaltjes, en de aangrenzende nummers ook? Bij Lunteren hadden ze de nummers in de kleurenpijlen erbijgezet, en dat heb ik gewoon meegetagd. De namen van de rondjes stonden her en der op de infoborden.

Overigens heb ik nu een mapcomplete thema voor wandelknooppunten. Het is vooral geschikt voor kontroleren van bestaande netwerken, want je kan niet een intersectie kiezen en er een knooppunt van maken, en ook kan je geen wegen in relaties.zetten. Maar je kan wel knooppunten neerzetten waar ze echt staan, met de tags eraan, uiteraard heb je een losse tracker meelopen, en dan thuis met JOSM zie je tracks+losse knooppunten, dus je hoeft niet meer te zoeken.

De knopen schuif je makkelijk naar de bijpassende intersectie, merge, klaar! Mij helpt het, probeer maar eens. Het is het onderste thema op de MapComplete wiki-pagina.

Ik zag ook al nieuwe paaltjes in het Amsterdamse Bos, goed dat er nu ook in dit tussengebied wandelknooppunten worden aangelegd.

De routes zijn met kleurenpijltjes op de bordjes aangegeven. In die pijltjes staan ook de volgende knooppuntennummers. De routes zijn verder op de website van wandelnetwerk Noord Holland te vinden. Zo ziet dat er dan uit op de paaltjes:

Ik weet niet echt wat we daar mee moeten, ik denk niet dat we het makkelijk toe kunnen voegen aan OSM, ook omdat we volgens mij geen toestemming hebben voor de data van Wandelnetwerk Noord Holland.

Als je de routes zelf waarneemt in het het veld, kun je ze in OSM zetten. Daar heb je geen toestemming van wie dan ook voor nodig.
En route 25-26 krijgt op basis van deze foto een kleur tag: colour=orange;purple
En je kunt dus losse gekleurde routes maken in het lwn op basis van de netwerkstukken.

Bij dit netwerk is het keurig opgelost, én gekleurde routes én verwijzingen naar de volgende knooppunten.
Niet dat halfslachtige werk van Overijssel en de Achterhoek, waar je totaal geen idee hebt waar je heen gaat.