Knooppuntennetwerken

Ik kom bij het nakijken en corrigeren van de knooppuntennetwerken mappers tegen die andere opvattingen hebben over het mappen van knooppuntennetwerken, dan wat ik hierover geleerd heb.

Aangezien het bevorderlijk zou zijn, dat we allemaal op dezelfde manier mappen, zou ik willen vragen om uw mening hierover te geven op deze wiki-overlegpagina:

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Talk:Cycle_Node_Network_Tagging

mvg,

Polyglot

Ik heb m.b.v. de Overpass API alle ways gedownload die deel uitmaken van de Fietsknooppuntennetwerken in Nederland. Daarna heb ik mijn script laten lopen, met het volgende resultaat:

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Netherlands/Cycle_Routes/Node_Network

Dit zijn dus alle knooppunten waar minder dan 3 routes op toekomen/vertrekken en alle routes die onderbroken zijn, of die niet op 2 verschillende genummerde knooppunten aankomen.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben om de foutjes eruit te halen.

Als alle routes in een netwerk verbeterd zijn, kan ik het script uiteraard opnieuw laten lopen.

Waarschijnlijk doe ik de hele oefening binnen 1 of 2 maanden nog eens opnieuw.

Hier zijn ook nog wat tips te vinden om het werken met die relaties gemakkelijker te maken binnen JOSM:

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:Polyglot/Some_ways_to_simplify_editing_cycle_node_routes_with_JOSM

Ik ben wel van plan om dat hele proces nog veel eenvoudiger te maken, zodat mensen niet meer met lokale bestanden hoeven te werken.

mvg,

Jo

Heel bruikbaar, Jo, dank je wel.

Ik snap nog steeds niet veel van wat je precies doet, (dat ligt aan mij hoor) maar ik weet wel dat al die gebieden die op http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Netherlands/Cycle_Routes/Node_Network staan onder Zuid-Holland helemaal niet in Zuid-Holland liggen maar in Brabant.

Van de Zuidhollandse versie zoals Groene Hart, Reeuwijkse Plassen, Krimpenerwaard etcetera zie ik niks terug.

Ik ben verre van expert wat Provincies in Nederland betreft. Ik heb addr:province tags toegevoegd aan de netwerkrelaties om ervoor te zorgen dat het op de wikipagina allemaal wat overzichtelijker wordt.

Zou je het zien zitten om die aan te passen, dan staan die netwerken volgende keer wel onder de juiste provincie. Ik had alle provinciegrenzen afgehaald en heb voor de meeste netwerken gekeken waar ze lagen. Maar blijkbaar was ik daar niet zo succesvol als gehoopt.

Midden-Friesland ligt in Noord-Holland. De andere Frieslanden staan in het Fries. Ik had dat voor Midden-Friesland ook gedaan, maar waarschijnlijk moest die dan in het Nederlands blijven?

Jo

Ik ben niet zo’n expert in onze noordelijke provincies, maar ik dacht de kop van Noord-Holland ook wel eens West-Friesland werd genoemd, dus waar midden-Friesland onder valt weet ik eigenlijk niet, maar ja denk dat de knooppunten met de juiste benamingen voor de knooppunten belangrijker zijn dan in welke provincie ze liggen :).

De andere Nederlandse provincies met netwerken lijk je wel goed gedaan te hebben hoor :). En soms maken die Nederlanders ook er een zooitje van zoals dit met die knooppunten:
We hebben een netwerk: Groene Hart
en een een netwerk Reewijkse Plassen en wat staat er op de borden: Fietsen in het Groene Hart.

En Utrecht zouden we ook weer kunnen onderverdelen in 5 of 6 soorten (dacht ik)

Maar ja in Belgie zetten ze dan weer geen informatieborden op de knooppunten neer… (tenminste dat maakte ik in 2004 eens mee)

Sorry, ik denk dat ik West-Friesland bedoelde, maar ik zei het verkeerd. Maar is er ook geen netwerk dat Kop van Noord-Holland heet?

In België staan er slechts op zeer weinig plaatsen overzichtskaarten van het netwerk, dat klopt. Waarschijnlijk is dat de reden dat ik niet begrijp waarom sommige mappers in Nederland de positie van die kaart als de locatie van ‘het knooppunt’ willen aanduiden en de fietsers allemaal langs daar omleiden. In plaats van ze meteen op de juiste weg te zetten naar het volgende knooppunt en voor die kaart een aparte node aan te maken met information=map

Jo

Ik heb Noord-Brabant en Zuid-Holland opnieuw afgehaald en er rapportjes voor aangemaakt. Blijkbaar heb ik ergens data over de netwerken in Noord-Brabant gepost onder de hoofding Zuid-Holland. Er komt nog vrij veel manuele interactie aan te pas en ik doe dat eigenlijk tussen de soep en de patatten door, vandaar dat het al eens fout durft te lopen.

Hiervoor mijn excuses dus.

Jo

Ja. Op de informatiepanelen heet dat: Fietsroute Netwerk “Kop van Noord-Holland”
(o.m. Den Helder, Schagen, Anna Paulowna, Wieringen*, Wieringermeer, Zijpe, Harenkarspel en Niedorp).

*Edit: D.w.z. Den Oever, Hippolytushoef enz.

Op de infopanelen is de benaming:
Fietsroutenetwerk ‘Noord-Kennemerland en West-Friesland’

Edit: En de overgang tussen die twee is aangegeven met role:connection

Edit2:

Voor mij is de Kop van Noord-Holland het stukje boven West-Friesland met Den Helder, Wieringen/ Wieringermeer/ Niedorp/ Anna Paulowna (nu samen gem. Hollands Kroon), Zijpe.

Volgens wikipedia omvat het ***ook nog ***West-Friesland, al zou ik dat zelf niet zeggen. Ik vraag het ze als ik weer op Wieringen ben. :confused: Dat het niet zo duidelijk is, zal wel helder zijn: Zie wikipedia: West-Friesland en Kop van Noord-Holland (die Texel daar ook deel van laat uitmaken) en m.n. de opmerking van “Tim”. :roll_eyes:

@Polyglot: bij de naamgeving van de fietsroutenetwerken heeft men de Kop van Noord-Holland inderdaad als het bovenste stukje genomen (exclusief Texel). Noord-Kennemerland is het stukje naast West-Friesland met o.m. Alkmaar, Bergen, Castricum, enz. Kennemerland

Edit3:

Tot slot.
Nee, dat fietsroutenetwerk ligt inderdaad in Friesland. Maar dat had je wel zelf al gezien.