Knooppunt Velperbroek - navigatiesysteem geeft verkeerde routing aan

Het knooppunt Velperbroek (A348/N325/A12) bij Arnhem werkt niet meer correct in iOS TomTom app, di eop OSM gebaseerd is. In plaats van rotonde-instructies geeft de navigatie “rechtdoor” aan.

De oorzaak zit in misschien way 946916450 (Velperbroekcircuit), gewijzigd op 26 november 2025 door Tomas09 in changeset #175174963? De tag junction=roundabout is veranderd naar junction=yes. Daarnaast lijken de verbindingen tussen de rotonde en de aansluitende wegen verbroken – de iD editor toont 14 crossing-waarschuwingen (Velperbroekcircuit crosses Europaweg, A12, IJsseloordweg, President Kennedylaan, etc.).

Kan iemand met JOSM-ervaring deze changeset terugzetten? Het gaat om een complex knooppunt met meerdere route-relaties, dus ik kan dat zelf waarschijnlijk niet.

Ik heb ook een note geplaatst op de kaart bij het knooppunt.

Welkom op het forum en goed dat je al onderzoek hebt gedaan.

Met links is alles makkelijker:

Met achavi is het makkelijk te zien dat deze changeset geen enkele weg (waar je op rijdt) heeft veranderd, de beschrijving van de commit, “checking source=3dShapes and adding guardrails and streetlights” klopt zogezegd en dus die kan geen veranderd gedrag verklaren.

De wijziging van junction=roundabout naar junction=circular is al van 2021 en dat is naar mijn idee ook correct, er zijn geen J9 borden en wel verkeerslichten.

In Josm zie ik ook geen problemen met verbindingen, ook brouter geprobeerd en die ziet ook geen problemen en de onderliggende data van brouter is max 24 uur oud.

Dag Emvee,

Bedankt voor je reactie, dat is snel!

Ik heb nog nauwelijk ervaring met Openstreetmaps, dus ik kijk waarschijnlijk verkeerd, maar als ik kijk zie ik:

Way: Velperbroekcircuit (946916450)

Version 2

Edited 3 months ago by Tomas09

Changeset #1751749630

Tags

Junction: yes
Name: Velperbroekcircuit

en dan 78 nodes.

dit is de URL waar ik nu naar kijk: Way: ‪Velperbroekcircuit‬ (‪946916450‬) | OpenStreetMap

Ja, Way: Velperbroekcircuit (946916450) is recent aangepast maar dat zou geen enkele invloed op routing moeten hebben. Deze weg/area is niet verbonden met enige andere weg, waarbij ik bedoel dat het niet verbonden is met een OSM way met highway=*. Routers gebruiken alleen wegen met highway=*.

Het gebruikt van junction=yes op een area is beschreven op Tag:junction=yes#How to use on an area en bij het nalezen daarvan zag ik dat er ook area=yes op hoort, dus dat heb ik maar toegevoegd.

Van waar naar waar routeer je? Ik neem aan dat het om reguliere autonavigatie gaat? TomTom kent ook uitsluitingen en speciale settings, heb je daar iets aanstaan/uitgezet?

Ik zie op de note de area Velperbroekcircuit (946916450) dat @Leo_Slager inmiddels junction=yes in junction=roundabout heeft gewijzigd maar zoals ik hierboven schreef denk ik dat dat onjuist is, deze area is altijd junction=yes geweest.

Ik gebruik de nieuw Tomtom app ip iOS. Geen rare of veranderde instellingen. Ik kom van Dieren en rijd richting Utrecht. Sinds een paar maanden zegt de app als ik de A348 op draai dat ik over 15 km links moet aanhouden richting Den Haag. Hij slaat het hele concept Velperbroek over en het feit dat ik van de A348 de A12 op ga. Ik zie dat iemand de instelling heeft veranderd, ik probeer morgenvroeg wat het resultaat is.

Emvee,

Je hebt gelijk, dat kan nooit de oorzaak zijn.

circular op de wegen en yes op de area zijn niet recent gewijzigd.

Daar ligt dus niet de oorzaak.

Trouwens alle ingebouwde routers doen het correct.

Groet,

Leo

1 Like

Ik denk niet dat wijzigingen in OSM zo snel in de navigaties terechtkomen. De verversing van TomTom gaat dacht ik eerder in maanden dan in dagen, en op de osm-site moet ik ook best lang wachten voor ze alle drie ververst zijn.

Ik zie wel rotondeborden (2025) , ook is er voorrang aangegeven voor alle toevoerende wegen.
PS: circular is gedefieerd als: The junction=circular tag is used for circular road intersections where traffic on the junction does not have complete right of way".

Voordat je iets kan zeggen of een wijziging in de OSM de oorzaak is van de verkeerde route-aanwijzing moet je weten hoe vaak Tomtom de onderliggende route informatie bijwerkt. Als dat maar eens per 3 maanden is dan zijn conclusies moeilijk.

Een andere mogelijkheid is dat een update van de App het algoritme heeft aangepast misschien wel om een soortgelijk ander probleem op te lossen. Dat lijkt me eigenlijk de meeste waarschijnlijke optie omdat de highway informatie voor Knooppunt Velperbroek al meerdere jaren stabiel is.

Ja, dat zal het ongetwijfeld zijn. Ik heb vanochtend met een andere navigatie-app Magic Earth naast TomTom gereden en Magic Earth laat Velperbroek wel als rotonde zien.

Met excuses voor de verwarring.

1 Like