Knooppunt Leenderheide rijstrookrichting

Hallo allen,
Ik ben sinds kort overgestapt op Flitsmeister als navigatiemiddel. Daarbij is mij opgevallen dat de rijstrookrichting niet altijd klopt. Omdat Flitsmeister gebruikmaakt van OSM, zou ik dit probleem graag voor iedereen willen oplossen.

Als voorbeeld neem ik knooppunt Leenderheide. Ik rijd vanaf de N2 (punt A) richting de A2 (punt B). Hiervoor moet ik rijstrook 4 of 5 nemen, maar Flitsmeister geeft aan dat ik rijstrook 2 of 3 moet hebben.

Wat is de beste manier om dit op te lossen? Ik ben vandaag begonnen met het bewerken van de kaart en gebruik zowel de in-browser editor als JOSM maar ik ben dus nog echt een beginner.

Welkom!

Als eerste, OSM bevat alleen de kaart informatie.
En die data kan gebruikt worden door verschillende navigatie algoritmen, zoals die van Flitsmeister.

Al je op het weg segment ‘A’ klikt wat bij het knooppunt uit komt, zie je dit:
lanes=5
turn:lanes=slight_left|through|through|slight_right|slight_right

Het andere wegdeel wat er bij komt heeft:
lanes=3
turn:lanes=through|slight_right|slight_right

Het segment met ‘N2’ is interessanter, en heeft alleen maar:
lanes=4

Dat zijn 8 lanes die over gaan naar 4, waarna het weer opsplitst in 5 lanes.
Technisch is dit “correct”, en is het is dus aan het navigatie algoritme hier iets zinnigs van te maken.

De navigatie van OSRM doet dit beter en laat wel de twee rechter lanes zien.

(De andere ingebouwde navigaties, Graphhopper en Valhalla, alsmede ANWB laten geen lanes zien)

Misschien weten andere mensen hier of er betere ‘hints’ te geven zijn in de OSM data om dit soort 8-in-4-naar-5 constructies te mappen. Maar primair is het dus eigenlijk een Flitsmeister probleem.

Ik heb er wat change:lane restrictions op gezet; misschien dat dit helpt.