Okee, nog meer diskussie geweest, er is ook verschil tussen UK engels en US engels. In UK spreek je van een round trip als je aan boord gaat van een bus, boot of dergelijke, dan ga je naar allerlei plekken en interessante dingen, vervolgens word je met hetzelfde voertuig weer teruggebracht. Kan dus een gesloten route zijn of of een heen-en-terugje of een kombi, dat maakt niet uit. In US english is een roundtrip wat wij een retourtje noemen, dus heen en terug meestal langs ongeveer dezelfde route.
Dit lijkt nogal tegenstrijdig met wat wij bedoelen met een rondwandeling, sterker nog helemaal niet van toepassing op een route, want het slaat in feite op een service of een arrangement.
Maar, als je de bewegwijzering en de kaart kombineert met een of meer opstappunten die gelijk de eindpunten zijn, waarbij de route meestal een kring is maar ook wel aanlooptakken of POI-uitstapjes kan hebben, zeker als je het met een groepje of gezin loopt, dan lijkt het best wel op de UK-definitie van round trip. Enkele “echte britten” kunnen zich hier wel in vinden, ze hadden het alleen zo nog nooit bekeken (het zijn geen wandelaars). Amerikanen moeten daar dan maar ff aan wennen.
Voor het huidige OV-tagging schema (PTv4) heeft het weinig nut, heb ik me laten vertellen. Maar daar mogen wij natuurlijk anders over denken.
Komt erop neer dat de wiki-pagina moet vermelden dat de tag roundtrip bedoeld is voor gemarkeerde wandel- en fietsroutes (en vergelijkbaar), en dat hij aanduidt dat je uiteindelijk door de markering en roetebeschrijving weer teruggebracht wordt waar je opgestapt bent. Ook als er een opstappootje of onderweg-uitstapje aan zit.
Mijn voorstel is dan ook om dat in de wiki duidelijk te maken. Aan de al zo getagde rondwandelingen/rondfietselingen hoeft dan niets te veranderen.
Dat werkt dan prima bij het geordend aanbieden van wandelroutes. Het werkt niet als indikator dat JOSM een closed way hoort te laten laten zien. De suggestie om daarvoor closed_loop=yes te taggen lijkt mij prima werkbaar, of het nou op een wiki pagina officieel gedokumenteerd is of niet. Als wij het dokumenteren op de NL-wandelpagina’s, dan werkt het in Nederland, en als het handig is gaan andere landen het ook wel gebruiken. Ik voel er in ieder geval niets voor om er een formeel “proposal” voor te maken. Als iemand anders dat wel doet zal ik voorstemmen, maar ik heb de indruk dat “het wordt al gebruikt en werkt prima” het beste argument is.
Aanvulling: Voor busroutes die een rondje maken, dus na X haltes ben je weer op je uitgangspunt, iscircular_route=yes in gebruik genomen.
circular_route=yes wil niet zeggen dat het voor JOSM ook een closed loop is, want bij bussen is bv de andere kant van de weg of een uitstaphalte en verderop een instaphalte echt een onderbreking. Om aan te geven dat het echt een closed loop is is closed_loop=yes in gebruik genomen.
Mijn mening: voor rondwandelingen zegt circular_route=yes en roundtrip=yes precies hetzelfde, al moet je voor roundtrip wel de engelse betekenis een beetje oprekken. @JanWandelaar, zou het een probleem zijn om op beide gegevens te selekteren als je een lijstje rondwandelingen maakt?
closed_loop=yes voor echt gesloten rondjes lijkt me een nuttige toevoeging ivm controletools.