Key:frequency på svenska järnvägar

När det gäller kartläggning av järnvägar är det väletablerat att svenska och norska järnvägar får taggen frequency=16.67 medan tyska järnvägar m.fl. får taggen frequency=16.7. Jag trodde fram till idag att detta var för att Sverige och Norge använde 16 ⅔ Hz (vilket 16,67 är en approximation av) medan Tyskland m.fl. använder 16,7 Hz. Det visar sig dock vara så att Sverige (och förmodligen även Norge) också använder 16,7 Hz enligt standarden SS-EN 50119 och även Trafikverket: Elkraftsystemet - Bransch.

Bör detta ändras på OSM?

Min uppfattning är att Tyskland har definierad frekvens 16.7 Hz från statiska omformare, medan sverige har en blandning av statiska och roterande omformare. Lycka till att få ut några 16.7 Hz från en roterande omformare med 12-polig motor (som drivs med 50 Hz nätspänning) och 4-polig generator.

Jag ändrade alla Svenska järnvägslinjer från 16.7 till just 16.67 Hz i OSM för en massa år sen av just den här orsaken.

Därför är det lite förvånande att trafikverket själva säger att vi har 16.7 Hz i Sverige. Hmm.

Kan det vara så att trafikverket har avrundat lite i den “publika” informationen du länkar till, för att 16 ⅔ Hz är aningen svårbegripligt för icke insatta? I bilden på länkade sidan säger de tex 16 ⅔ Hz, medan i texten säger de 16.7 Hz. Att ställa frågan till trafikverket vore kanske inte fel?

Kan det vara så att standarden tillåter 16 ⅔ med viss tolerans, så att 16.7 inryms i standarden ändå, även om vi inte har några 16.7 Hz definitionsmässigt i Sverige? Jag har dock ingen lust att betala 2340 kr (troligen plus moms) för att ta reda på det :roll_eyes:

Kontaktledningsspänningen definierad som 15 kV, men i verkligheten ligger den oftast på 16 kV. Högre spänning = lägre ström. Kanske samma fenomen?

Det verkar att Sverige och Norge har kvar 16 2/3 Hz (16.66666666…) som standard medan i Tyskland, Schweiz och Österrike är det 16.7 Hz som är standard sedan 1995.

Att den sen kan vara liten upp och ner gör det inte enklare att se skillnaden.

Finns en text om detta på tyska wikipedia Bahnstrom – Wikipedia men visst kan artikeln vara inte helt aktuelt längre…

Jag har talat med en som jobbar med el på Trafikverket och frågat om just detta.

I Tyskland har man mycket riktigt endast statiska omformare – deras sista roterande såldes till Sverige. I Sverige används både roterande och statiska.

På grund av hur roterande omformare fungerar blir ut-frekvensen alltid exakt en tredjedel av in-frekvensen, alltså 50×⅓ = 16 ⅔. Eftersom att hela nätet är sammanhängande kommer således ut-frekvensen från de statiska omformarna vara densamma som från de roterande.

Så frekvensen är alltså mycket riktigt 16 ⅔ Hz. Anledningen till att 16,7 Hz nämns av Trafikverket är att de helt enkelt valt att använda den siffran i sin kommunikation. De väljer att runda till 16,7 istället för 16,67 (eller 16,666667…), och det har inget att göra med den faktiska frekvensen.

Sen spelar det nog ingen roll alls, iallafall inte för tågen. Men så som det är på OSM verkar ändå rätt.

3 Likes