Key:frequency på svenska järnvägar

När det gäller kartläggning av järnvägar är det väletablerat att svenska och norska järnvägar får taggen frequency=16.67 medan tyska järnvägar m.fl. får taggen frequency=16.7. Jag trodde fram till idag att detta var för att Sverige och Norge använde 16 ⅔ Hz (vilket 16,67 är en approximation av) medan Tyskland m.fl. använder 16,7 Hz. Det visar sig dock vara så att Sverige (och förmodligen även Norge) också använder 16,7 Hz enligt standarden SS-EN 50119 och även Trafikverket: Elkraftsystemet - Bransch.

Bör detta ändras på OSM?

Min uppfattning är att Tyskland har definierad frekvens 16.7 Hz från statiska omformare, medan sverige har en blandning av statiska och roterande omformare. Lycka till att få ut några 16.7 Hz från en roterande omformare med 12-polig motor (som drivs med 50 Hz nätspänning) och 4-polig generator.

Jag ändrade alla Svenska järnvägslinjer från 16.7 till just 16.67 Hz i OSM för en massa år sen av just den här orsaken.

Därför är det lite förvånande att trafikverket själva säger att vi har 16.7 Hz i Sverige. Hmm.

Kan det vara så att trafikverket har avrundat lite i den “publika” informationen du länkar till, för att 16 ⅔ Hz är aningen svårbegripligt för icke insatta? I bilden på länkade sidan säger de tex 16 ⅔ Hz, medan i texten säger de 16.7 Hz. Att ställa frågan till trafikverket vore kanske inte fel?

Kan det vara så att standarden tillåter 16 ⅔ med viss tolerans, så att 16.7 inryms i standarden ändå, även om vi inte har några 16.7 Hz definitionsmässigt i Sverige? Jag har dock ingen lust att betala 2340 kr (troligen plus moms) för att ta reda på det :roll_eyes:

Kontaktledningsspänningen definierad som 15 kV, men i verkligheten ligger den oftast på 16 kV. Högre spänning = lägre ström. Kanske samma fenomen?

Det verkar att Sverige och Norge har kvar 16 2/3 Hz (16.66666666…) som standard medan i Tyskland, Schweiz och Österrike är det 16.7 Hz som är standard sedan 1995.

Att den sen kan vara liten upp och ner gör det inte enklare att se skillnaden.

Finns en text om detta på tyska wikipedia Bahnstrom – Wikipedia men visst kan artikeln vara inte helt aktuelt längre…