Ketenfilialen met (extra) eigen naam

In heel Nederland taggen we filialen van ketens met dezelfde naam, dus zonder toevoeging. Dat is volgens mij goed, vaak zou zo’n toevoeging alleen de plaatsnaam inhouden o.i.d.

Echter vroeg ik me af hoe we omgaan met filialen met een ‘extra’ naam, zoals:
image
De naam van de franchisenemer wordt hier expliciet in de naam gebruikt. Zoals te zien op de logo’s buiten de supermarkt.

Zijn jullie het er mee eens om dit te taggen met name=Jumbo Hofman? Dat lijkt mij het logischt hier namelijk (gezien ‘map what’s on the ground’).

2 Likes

Eens.

Onder “name” kan inderdaad gewoon “Jumbo Hofman”. De Supermarktketen “Jumbo” als geheel kan onder “Brand”

(En als operator “Koninklijke Jumbo Food Groep” voor de “eigen” filialen en “Hofman” voor de franchise.)

Eens met bovenstaande, geen bezwaar tegen samengestelde naam.

Aanvullend kun je hier nog de branch (filiaal)-tag gebruiken. Enigszins verwarrend hanteert Jumbo zelf voor deze vestiging de filiaalnaam “Hoofddorp Skagerrak”

Wiki branch

Je zou ook nog het filiaalnummer kunnen toevoegen. Voor Jumbo’s weet ik niet waar je die kunt vinden maar bij AH staat het filiaalnummer in het website adres, bijvoorbeeld https://www.ah.nl/winkel/4066

Een franchisehouder kan meerdere vestigingen hebben. Als Jumbo dus een unieke naam per supermarkt op de website wil, dan werkt Jumbo + finiaalhouder niet. In dit geval bestaat er in ieder geval een Jumbo Hofman aan de Marktlaan in Hoofddorp en een aan de Skagerrak in Hoofddorp.

1 Like

Plus doet dit ook, ik wwet alleen niet of elke Plus het doet.

Weet ik niet… Een Jumbo is een Jumbo.
Dat het filiaal door ene Hofman gerund wordt kan mij niet zo veel schelen… lijkt me meer een marketing truuk om het “persoonlijk/lokaal” te doen overkomen.

1 Like

Welke tag zou jij hiervoor gebruiken? Een paar mensen hebben al ref=* aangeraden, maar die wordt nog lang niet altijd consistent gebruikt.

Ref= zou het meest logische zijn, maar je zou het ook als prefix kunnen gebruiken voor een nieuwe key, bijvoorbeeld ref:shop, dat wordt veel gedaan volgens de wiki-pagina key:ref.

Het is inderdaad een Jumbo, en als je op Jumbo zoekt kom je hem nog steeds tegen als het goed is. Als je alle Jumbo’s in kaart wil brengen, zou ik brand=Jumbo gebruiken. Maar in het kader van ‘map what is on the ground’, is de naam die groot op de gevels staat toch echt Jumbo Hofman.

Dat is toch niet erg? De naam hoeft toch niet uniek te zijn?

Volgens Taginfo bestaat ref:shop=* 3 keer en ref:shop:num=* 2.400 keer, waarvan bijna alle gevallen in Duitsland.

1 Like

Oh ja? Grappig, dat is me nog nooit opgevallen. Ik zal eens opletten of we die hier in de buurt ook hebben.

Geen idee of dit bij elke franchise is trouwens, misschien dat sommigen het ook niet doen.

Het achtervoegsel van de tag ref:shop:num lijkt me overbodig want een referentie is gewoonlijk al een nummer. Een melding op de wiki pagina van die tag stelt voor om gewoon ref= te gebruiken in combinatie met shop= omdat dat veel gebruikt wordt.

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:ref:shop:num

Ik had niet door dat deze tag gedocumenteerd is. De status is deprecated (verouderd), dus ref=* lijkt me inderdaad een beter alternatief.

Als het specifiek gaat om het filiaalnummer, dan zou ik ref:branch= ook geen rare suggestie vinden. Maar deze tag is weinig gebruikt en niet gedocumenteerd, dus ref= lijkt me prima

Het ging om de naam op de website van de Jumbo (Jumbo Skagerrak). Afhankelijk van hoe de website is opgezet, moet die naam misschien uniek zijn. Ik denk dat dat de reden is dat de Jumbo-website de straatnaam i.p.v. filiaalhouder gebruikt.

In OSM hoeft de naam inderdaad niet uniek te zijn en kunnen we de zichtbare naam Jumbo Hofman op beide filialen taggen.

1 Like