Kerstversieringen en -kaarsenwinkel

Hoe tag je een kerstversieringenwinkel? Er zijn er verschillende in binnen- en buitenland. Ik ben nu bezig met https://www.candlelight-haarlem.nl/, dat lijkt een kaarsenwinkel, maar het is meer een kerstmis-winkel

1 Like

Ik zou shop=interior_decoration gebruiken: Tag:shop=interior_decoration - OpenStreetMap Wiki

Ja eens met shop=interior_decoration bij een gebrek aan specifieker. Als ik kijk naar wat voor winkels zo getagd zijn is dat best een bonte verzameling, maar daarom ook hiervoor wel geschikt. Mogelijk in dit geval nog te combineren met craft=candlemaker. Al is dat een tag die maar heel weinig wordt gebruikt.

If the place is a shop=* and craft=* at the same time with both being important both tags can be added. Places that are widely accepted as shops should not be tagged as crafts (for example shop=bakery or shop=butcher).

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:craft

In een heel enkel geval wordt meer informatie toegevoegd met shop=interior_decoration en interior_decoration=* maar in Nederland wordt deze tag maar 1 keer toegepast en er staat niets van in de Wiki. Dus dat zou ik afraden.

Als het echt een kerstwinkel is, dan kan shop=christmas ook. shop=* is in essentie een key met open waarden, dus als niets past, mag je gewoon een waarde toekennen die de lading beter dekt.

Bij dit soort open tags kun je op TagInfo altijd even in de waardenlijst kijken of iemand je al voor was.

Als het meer een kaarsenwinkel is (met een focus op kerst), dan shop=candles. Hun website lijkt meer op dit laatste te wijzen.

craft=candlemaker is meer voor plaatsen waar iemand kaarsen maakt op niet-industriële schaal.

2 Likes

Ik heb er een kaarsenwinkel van gemaakt (shop=candles) omdat dat inderdaad de hoofdmoot uitmaakt, maar ze doen er alles aan om het als een kerstwinkel te promoten :slight_smile:

Wacht maar tot januari :smiley:

shop = candles 
shop:conditional = christmas @ Okt-Dec
2 Likes

Ja goede om TagInfo te gebruiken. Op de een of andere manier heb ik ook compleet over shop=candles heen gekeken in die wikipagina over shop=*. Even ctrl+f had ook wonderen gedaan :wink:

Ik moest bij deze thread even denken aan een kerstwinkel in Bremen (raar om binnen te stappen in een hete zomer), en heb shop=christmas ook maar even een wikipagina gegeven.

Je ziet dat mappers bij tags die expliciet user-defined-waarden ondersteunen vaak toch naar de bekendere tags grijpen. Natuurlijk hebben die ook de bonus van een icoontje op de kaart en ondersteuning in presets van ID en Josm, maar bij dit voorbeeld van kerstwinkels kwam ik ze zelfs tegen getagt als warenhuis en als speelgoedwinkel. Een beetje documentatie op de wiki kan dan al helpen.

“Set a no-hohoho-de” seriously :rofl:

1 Like

Exact wat ik nodig had.

Marc’s heeft als traditie om voor de laatste 3 maanden de winkel om te toveren tot een waar kerstparadijs. De winkel is gereed op 1 oktober en is daarna elke dag van de week geopend tot 31 december.

Goed gespot. Een beetje humor doet soms wonderen. :slight_smile: