Keep Right en fietsroute-wegkruisingen

Allemaal,

Er is een nieuw programma dat inconsistenties in OSM zoekt. Je kan het hier vinden:http://keepright.ipax.at/. Ik heb het gebruikt en het is erg handig om kleine fouten te vinden, zoals wegen die niet aan elkaar zitten waar het wel zou moeten. Het is nog niet perfect, maar ze zijn pas een maand bezig.

Ik heb wel een vraag hoe met het volgende wordt omgegaan:
als een fietspad een weg voor alleen auto’s kruist, moeten die dan verbonden worden. Keep Right denkt van wel. Volgens mij hoeft het niet. Heeft iemand een idee hoe dat het beste gedaan kan worden?

bvd Hugo

Ja, dat moet wel. OpenStreetMap gaat om het vastleggen van objecten en de verbanden ertussen, niet direct om wat je vanuit je beleving mag (is wel een resultaat ervan). Dus een viaduct heeft geen gezamelijke nodes met de onderdoor kruisende weg maar een level kruising weer wel en dat geldt voor alle wegen, dus ook fietspaden, voetpaden etc.

Praktisch: Door een gezamelijke node zou een blinde voetganger op het fietspad een signaal van zijn navigatie kunnen krijgen dat hij een kruising nadert en niet een fiets-tunnel/brug en dus op moet gaan letten.

Even voor de duidelijkheid; om dezelfde reden zou dus ook bij een gewone spoorwegovergang het spoor met de weg moeten worden verbonden?

ja, 100% juist. Idem voor voetpaden, tram, metro of iedere willekeurige mix daarvan.

Er zijn al eens berichten in het nieuws geweest dat mensen een navigatie apparaat de schuld wilden geven van een ongeval omwille dat dat ding geen waarschuwing had gegeven voor de nadering van een overweg… De verantwoordelijkheid ligt natuurlijk altijd bij de bestuurder maar het zou mooi zijn om aan te kunnen geven met een symbool of geluids signaal dat je een overgang nadert.

Geweldige find, Hugo_H! Dat is nu precies wat ik altijd al graag had willen hebben :). Ik wil het graag goed doen hier en zo’n check helpt me uitstekend.

Ik wist ook niet dat er verbindingen moesten zijn tussen fietspaden die bv autowegen kruisen, maar nu ik dat weet - en ook waarom - is het eigenlijk ook megalogisch. Ik dacht (en ik denk dat velen met mij dat denken!) dat het niet meepikken van de autoweg bij zo’n kruising de navigatiesoftware juist zou helpen met op het fietspad te blijven, maar da’s dus precies niet goed! Dat de navigator je niet op de autoweg keilt met je fietsje, zal dus door andere systemen moeten worden voorkomen zoals de juiste tags en navigator-algoritmes.

Ik heb al meteen een aantal ontbrekende connecties in mijn mappingwerk gecorrigeerd en met behulp van http://keepright.ipax.at zal ik ze uiteindelijk allemaal pakken.

Nu test ik ook wel eens mijn ways met http://www.yournavigation.org/ en dan merk ik soms dat ik virtueel tussen de 80km rijdende auto’s zit, op een highway:primary! Ik heb eens zo’n route correct gekregen door dat stuk highway de tab bicycle:no mee te geven, maar is dat dan de juiste methode of is yournavigation niet helemaal goed bezig hier?

Allemaal bedankt. Nog wat extra correcties dus :wink:

bicycle=no is hier inderdaad de werkende oplossing. Vergeet niet dat access regels wereldwijd enorm kunnen verschillen, zo mag je in de UK op veel trunk wegen fietsen (bij ons zijn dat de motorwegen). Dus je kunt dit niet in een routeplanner oplossen met 1 set regels. Dan blijven er nog twee opties over: 1) je tagt alle wegen die afwijken van een wereldwijde standaard. 2) je definieert per land de regels en die moet de routeplanner al doende toepassen.

De tweede is het mooist maar ook erg moeilijk te maken, dus werkt Gosmore met 1. Ik tag ook alle primaire wegen met foot=no en bicycle=no en hoewel je dat als overbodig kunt beschouwen (onder de noemer “dat is toch logisch in NL?”) zijn die tags correct en zullen dus ook niet in de weg zitten mochten er ooit routeplanners komen die dit op een nog slimmere wijze oplossen.

Dus volgens mij hebben we methode 1 nodig op korte en middellange termijn en zal deze methode ergens in de toekomst overbodig raken.

Prima tool!

Minder is dat bijna overal waar ik geedit heb er de nodige fouten zitten (kan het ook omdraaien,overal in de buurt waar fouten zitten, heb ik geedit :frowning: ).

Een hoop is al verwerkt (zie nu ook hoe ik mijn werkwijze met potlatch moet aanpassen).

Ben wel benieuwd hoe vaak de data ververst gaan worden, want wil natuurlijk wel eer van het werk zien.

Waar ik geedit heb zit ook vol met fouten hoor. Zo’n tool zou gewoon standaard in de editor moeten zitten. Volgens mij ligt het dus niet aan jou of mij maar zijn de editors nog voor verbetering vatbaar. :slight_smile:

Ik edit nu bijna twee jaar en heb de eerste ‘deprecated’ tags voorbij zien komen :frowning: Verder stikt het van de ‘fouten’ dus ook veel ervaring is kennelijk geen reden om geen fouten te maken :stuck_out_tongue:

Hele geruststelling dat er nu meerdere mensen aan het corrigeren zijn. Ik was al bang dat ik de enige was. Gaat trouwens zo wel snel.

Ik zie wel enkele fiets viaducten waar een “junction” mist (fietspad onder de autoweg door) volgens Keep Right. Lijkt me dat daar geen junction hoort ( tenminste mijn interpretatie van Lambertus’ uitleg).

Zal de makers proberen te bereiken hier over.

Hugo

Waar een fietspad onder de weg doorgaat hoort wel ergens een bridge tag zitten. Of fietspad → tunnel of autoweg → bridge. Misschien dat als er dergelijke tags zijn keepright dan niet klaagt?

Heb ik ook geadcht. Echter er is een brug (bridge-yes, wordt ook in Mapnik gerendered). Vreemd geboeg gaat het verderop met een voetpad op een brug wel goed.

het gaat om dit stuk (bij wegnummer N205):

http://keepright.ipax.at/report_map.php?ch30=30&ch40=40&ch50=50&ch60=60&ch70=70&ch90=90&ch100=100&ch110=110&ch120=120&ch130=130&ch150=150&ch160=160&ch170=170&ch180=180&ch190=190&ch200=200&lat=52.31647&lon=4.64021&zoom=16&requery=requery&layers=B0T

Heb de vraag gesteld aan de maker. Wacht ook zijn antwoord af.

Hugo

Fijn te horen dat anderen ook verbaasd waren fouten aan te treffen in hun werk ;). Keepright is hopelijk een blijvertje! Ik heb de auteur ervan een mailtje gestuurd met mijn complimenten en heb hem ook een ideetje van me voorgelegd: Een mogelijkheid inbouwen om in het pop-up venstertjes dat je krijgt als je op de bliksemschicht klikt, aan te geven dat je het probleem hebt aangepakt en dan het icoontje in een groene checkmark veranderen ofzoiets; net als in http://openstreetbugs.appspot.com/. Ik ging nl. op een bepaald moment steeds weer op punten klikken die ik al had gecorrigeerd. Ik heb ook gevraagd wanneer hij weer een planet dump gaat doen. De mail heb ik vrijdag verstuurd en vooralsnog dus geen reactie.

Helemaal mee eens! Maar wanneer die tool blijft en regulier ververst wordt, is het - zo als het nu is - al een waardevol hulpmiddel!

Wat mij wel opviel was dat de brug niet gemarkeerd was met “layer=1”. Andere bruggen die wel “layer=1” hebben werden niet als fout gemarkeerd. Ik heb inmiddels de bruggetjes voorzien van de “layer=1” tag, dus ik ben benieuwd of bij de volgende planet.osm dump de fouten weg zijn.

Ik heb een reactie van hem gehad. Echter op de vraag wanneer er weer een update kwam gaf hij geen direct antwoord. Wat wel in zijn mail stond was het volgende: “you can never know when a database update will happen next”. In mijn mail terug heb ik hem gevraagd of hij dat zelf niet kon bepalen… Ik snap dat niet, iemand anders misschien? Anders wachten we even op zijn reactie.

We hebben verder gesproken over de mogelijkheid om een “Delt with” checkbox te introduceren, een beetje zoals in openstreetbugs. Hij zat ook al met dat idee te spelen, maar had nog moeite met het omgaan met de ‘false-positives’. Errors die als een error door zijn algoritmes worden aangemerkt, maar dat in real-life niet zijn. In mijn reply heb ik voorgesteld er twee radio buttons van te maken: een “Delt with” en een “False-positive”.

Wordt vervolgd.

Richard,

Jouw bevinding wordt bevestigd door Harald, de maker van KeepRight. Systeem checkt niet de tag tunnel of bridge maar level. Dat zou dus goed moeten gaan.

Hans,

Volgende update is volgend weekend klaar, terwijl hij er op maandag aan begint. Kost hem bijna een week om een nieuwe versie klaar te maken.

Even geduld dus,

Hugo

Bij bijwerken kaart kwam ik toevallig op een punt waar ik een stukje fietspad moest toevoegen bij kruising waar ook nog een metrolijn wordt overgestoken. Nav van deze post fietspad ook vastgeklikt op metrolijn.

Tot mijn verbazing laat Osmarender dit punt automatisch zien met zo’n railcrossing bord. ‘Mijn’ fietspad kruist op dat punt met nog 4 wegen/fietspaden de metrolijn (geeft dus uiteindelijk waarschijnlijk een chaos aan borden → renderproblematiek). KeepRigh onderkend deze punten blijkbaar niet?

Zag wel in de buurt een licht groene bliksem die iets zei over een crossing van railway met een weg, heb nog niet verder gekeken wat dit is.

Op het betreffende punt lopen ook nog lijnen van gemeente- en bedrijfsterreinen waar je makkelijk per ongeluk aan vast kunt klikken. Controleert KeepRight hier ook op?

Mantra: Render problematiek los je niet op in de data maar in de renderer. Dus gewoon de tagging regels blijven volgen en de problemen aankaarten bij de renderers. Het is dus ook geen ‘punt’ voor Keepright.

Snap je antwoord niet Lambertus, maar dat zal wel mijn onduidelijkheid zijn.

Dacht dus zelf al aan te geven dat de chaos aan borden aan een renderprobleem is, dat is verder ook mijn punt niet.

Wat is mijn punt dan wel:

In deze post werd aangegeven dat wegen met spoorwegen verknoopt moeten worden (en zag dus dat de Osmarender-renderer daar ook gebruik van maakt bij weergeven kaart, helemaal ok).

KeepRight zoekt fouten, een van de fouten is dan dat wegen niet verbonden zijn aan spoorwegen. Voor zover ik zie geeft KeepRight die niet op plaatsen waar ik ze wel verwacht. Heb nu een stuk of 5 plaatsen gezien waar wegen/fietspaden spoorwegen/bovengrondse metro lijnen kruisen waar RightNow geen melding geeft (hadden dit gewone wegen geweest die niet verbonden waren, dan zou er wel een melding zijn geweest). Dus ik denk dat er hier nog aan KeepRight iets ontbreekt.

Van de andere kant is er een lichtgroene bliksemschicht die wel een melding maakt over een kruising van spoorweg/weg probleem. Hier heb ik nog niet verder gekeken wat er dan precies bedoeld wordt( is hetgeen wat ik verwacht, maar werkt dat nog niet goed? Gaat het over heel wat anders etc.).

Als laatste punt zie ik dat ik wegen dus ook aan gebiedsscheidslijnen kan knopen (tenminste, in Potlatch licht een gemeentegrens/bedrijfsterrein op als ik een weg teken en ik kom in buurt van deze lijnen). Lijkt me een fout, dus die zou KeepRight ook kunnen detecteren (of doet die dat misschien al, maar zie ik het niet).