Terve taas.
Tässä pohtiessani Wiki-säätöä, päätin hieman kokeilla Tampereen keskustan uudelleen kartoittelua Berliinin-oppien pohjalta.
Tässä nyt vielä pikainen linkki alueelle, joka sisältyy tuohon testailuuni.
Alue siis käytännössä rajautuu Hämeenkatu - Hämeenpuisto - Satamakatu - Kirkkokatu rajalle, myös Värjärinkujan kaksi pohjoispuolista taloa.
Aloin työstämään Tampereen kaupungin ilmakuvan sekä virastokartan pohjalta uusiksi aluetta, kun huomasin sen olevan varsin suuripiirteisesti ja osin sekavasti piirrelty. Pian kuitenkin nuo hyvinkin sekalaisilla tavoilla merkatut landuse=commercial ja landuse=residential alkoivat häiritä; toisinaan olivat rakennuksissa kiinni, toisinaan vähän jossain siellä päin.
Ajattelinkin hyödyntäväni tässä(kin) Berliinin-oppeja; ryhdyin merkkaamaan korttelit kadun reunoihin asti käyttäen noita landuse-tageja. Samalla totesin, että merkkaanpa piirtämisen helpottamiseksi myös area:highway-tagit. Kyseiset tägit ovat ainakin Berliinissä (ja Itävallassa?) kovassa käytössä, kun heiltä löytyy aktiivisessa käytössä jokin karttasivusto joka ne myös renderöi. Suomen tapauksessa nuo taitavat olla ns. turhaa infoa, mutta ainakin itselläni selkeyttävät alueiden piirtoa sekä rakennuksien kohdistamista. Samalla nuo tien reunaan asti vedetyt landuse-piirit auttoivat kartoittamisreissulla muistiin laitettujen pisteiden ja valokuvien kohdistamista ainakin suurinpiirtein oikealle kohdalle ilmakuvan kanssa.
Ajattelin nyt jakaa tässä vaiheessa kuitenkin keskustelulle tämän, ennen kuin jatkan raivokkaammin kortteleiden uusimista. Ihan vain, jos jollakulla on näkemyksiä tai sanottavaa asiasta.
Jonkin verran olen lueskellut Berliinin tyylistä kritiikkinä, että se on “kartoittamista ulkonäön takia”, mutta pidän tuota ehkä vähän outona kritiikkinä… tavallaan joo - landuse näyttää katujen muodon tavallaan kiertokautta. Nähdäkseni se on kuitenkin sivutuote tyylissä kartoittaa, joka antaa landuse-tageille selkeän ja hyödyllisen käyttöpohjan pelkän rakenuksiin kiinnitettävän taikka suuripiirteisesti sinne tänne heitettyjen pisteiden sijaan. Ja kuten yllä todettu, ainakin itselleni niistä on ollut suuri apu esimerkiksi lyhtypylväiden, parkkipaikkojen ja highway=footway yms. merkkailussa siististi ja selkeästi.
En usko kuitenkaan, että tämä tyyli välttämättä olisi kovin hyödyllinen kaupunkien keskustojen ulkopuolella, vaan lähinnä pätevä ja selkeyttävä tyyli informaatiotiiviillä alueilla kaupunkien keskustoissa. Niiden ulkopuolella ja/tai harvempaan rakennetussa maastossa laajemmat ja yleisluontoisemmat landuse-tagaukset ovat varmaankin toimivampia.
Että tällaista nyt tällä viikolla nysvätessä tuli mieleen. Saa ottaa kantaa keskustelussa, täällä on varmasti hyviä näkemyksiä ja mielipiteitä asian suhteen, joten käytetään hyödyksi nyt kun olen forumin löytänyt :)
