Har försökt hitta information om hur det är tänkt att man skall hantera förskjutningar (upplevd eller sann vet jag inte) mellan kartmaterialet och GPS-positioner.
Jag är ganska ny på detta och använder både en Nokia E71 och en Nokia N810 men upplever ofta att de GPC-trace:ar jag laddar upp inte
stämmer med kartan. Hur är det tänkt att man skall hantera denna förskjutning?
Är det militär “Stämmer inte kartan med verkligheten är det kartan som gäller” eller kan man göra någon form av synkronisering?
Om du med “kartorna” menar satelitbilderna som är som bakgrund så misstämmer de med circa 50 meter med det man mäter in. Om du använder josm så går det att flytta satelitbilden så att den stämmer med de inmätta vägarna.
Betyder det du säger alltså att det är det som är “kalkerat” från sattelitbilderna (som är cirka 50m fel) som skall anses vara det korrekta och det som är uppmätt med en GPS (typiskt 3-10m fel) skall anpassas till sattellitbilderna? Det tycker jag är fel. Det borde vara tvärtom!
Att använda GPS borde vara att föredra framför att använda Yahoos satellitbilder. Yahoo är dessutom suddig och har inte så god upplösning överallt.
Frågan kvarstår alltså: Hur hanterar man förskjutningen mellan Yahoo och GPS-spår?
Jag brukar rita efter mitt GPS-spår och gör det bästa jag kan vid skarvarna till Yahoo-ritade delar.