Kandelaarbrug tussen Delft en Rotterdam is afgesloten

De Kandelaarbrug over de Delftsche Schie tussen Delft en Rotterdam is afgesloten! https://www.openstreetmap.org/?mlat=51.96377&mlon=4.39252#map=17/51.96377/4.39252

Hekken en gele borden ter plaatse:

Fietsbrug zwaar beschadigd door vrachtwagen. Reparatie in voorbereiding. Kandelaarbrug tot nader order afgesloten

Aangezien de ervaring leert dat het oplossen van dit soort calamiteiten geruime tijd in beslag kan nemen, zou ik de brug op slot willen zetten met ‘access=no’. Er lopen echter ook meerdere fietsroutes en een wandelroute over de brug. Het op slot zetten zal zeker alarmbellen doen rinkelen. Omleggen van de routes is gezien de situatie geen optie.

Dus… toch maar op slot zetten ondanks de alarmbellen van knooppuntnet.nl? Het lijkt mij ook erg onhandig als routeplanners hun routes nog over de brug kunnen leggen met de zomer met vele fietsers en wandelaars in volle gang.

Geen access=no, maar de weg op onstruction zetten. Dan kunnen de routes blijven liggen en blaft knooppuntnet.nl niet :slight_smile:
Dus:
highway=construction
construction=wegtype

Done! :slight_smile:

Als ik de provincie Zuid-Holland mag geloven, is het leed na aanstaand weekend geleden (zie website provincie). Komend weekend is daarvoor de Rotterdamseweg, een veelgebruikte fietsverbinding tussen Delft en Rotterdam, zelfs helemaal afgesloten bij de brug.
Voor die paar dagen dat de brug nu nog afgesloten is voor fietsers, lijkt mij hooguit een tag access:conditional=* nog het overwegen waard. (Tenzij het komend weekend stormt natuurlijk, dan duurt het vast weer langer.)

Voor langdurige afsluitingen (zonder omleiding) zou ik het wel handig vinden als de route een extra tag krijgt, waaruit blijkt dat deze tijdelijk niet te gebruiken is. Misschien disused:route=* of iets dergelijks. Als vmarc/knooppuntnet dan aangepast wordt, zodat dit geen alarmbellen doet afgaan, zou dat heel mooi zijn. Nu worden routes vaak omgezet naar lcn in plaats van rcn, maar daarmee is natuurlijk niet duidelijk getagd dat de route onbruikbaar is. Misschien is een iets subtieler alarmering ook al voldoende. De waarschuwing dat een route niet toegankelijk is, zou een aanleiding moeten zijn om de route op mappingfouten te controleren. Als blijkt dat de route echt ontoegankelijk is, kan de waarschuwing gewoon blijven staan, tot de route weer bruikbaar is.

De brug staat nu op ‘construction’. Dat die zo snel alweer in gebruik gesteld zou worden, kon ik niet bevroeden. Eerst maar eens afwachten.
Zodra iemand weet dat de brug weer bruikbaar is, graag even melden - dan gaat de ‘construction’ er weer af.

Nee, dat leidt tot een onwerkbaar geheel. Dan blijven er fouten in knooppuntnet staan, die tot de categorie “known bugs” horen. Ik heb zelf zo’n 30 jaar in de foutopsporing in software gewerkt en ik weet wat een ellende het is als je een foutlijst hebt met een aantal langdurige fouten erin. Je moet gaan onthouden hoeveel fouten er zijn, die niet oplosbaar zijn om de nieuwe te kunnen weten. Dat heb ik een aantal jaren met knooppuntnet ook gedaan. Ik wist dan dat er standaard 33 fouten zaten in een bepaalde categorie bij het rwn. Maar dat is gewoon erg lastig en ook voor andere mappers onwerkbaar, die kunnen hun eigen fouten niet meer vinden. Er staat nu nog 1 sorteerfout standaard bij het rcn en daar ga ik nog aan een workaround werken.
Geen permanente of langdurige fouten in knooppuntnet. Absoluut niet.

Uit nieuwsgierigheid geprobeerd een route voor ‘Trekking bike, Original’ te leggen over de Kandelaarbrug op de website van brouter.de
Op de getoonde kaart is de ‘construction’ status goed te zien, maar… de fietsroute gaat gewoon over de brug. Zie: http://brouter.de/brouter-web/#map=17/51.96431/4.39317/standard&lonlats=4.396355,51.964643;4.392525,51.963156
Komt dat omdat brouter.de de routeringsdata nog niet heeft bijgewerkt, of is alleen ‘construction’ voor sommige routeplanners toch niet voldoende?
De data files van brouter.de zijn vernieuwd op 08-Jul-2020 01:03

Ja, dat ligt aan de router.
Kennelijk houden ze geen rekening met construction.

Bekijk dit issue bij brouter eens.
Blijkbaar vindt de routing dat een brug ondanks highway=construction toch toegankelijk is. Ook access=no helpt niet, omdat er een route relatie over loopt (issue 208).

Dank voor de link. Brouter kent dit euvel dus al heel lang. Jammer! Brouter is dan misschien niet de meest handige tool om te kijken of routering (nog) goed loopt als je aan het editen ben geweest? Dan maar wachten tot de volgende zaterdag als er weer een vernieuwde versie van de OFM beschikbaar is :wink: - @ligfietser, hulde! En helemaal vreemd dat ‘access=no’ op brouter.de gewoon blijft routeren… Zou je toch een bug mogen noemen. Als het een fietspad met fietsroute betreft, dan zou access=no niet meer mogen routeren. Ik begrijp dat brouter daar niet op checkt.

Dat routeplanners soms een bewuste keuze maken bij het bestaan van de combinatie van een (fiets)route relatie samen met access=no wist ik - daarover was in 2018 een topic over routering op de OFM toen bij Rijnsaterwoude de onderdoorgang van de Provincialeweg tijdelijk afgesloten was wegens reconstructie van het viaduct.

Ik dacht even snel kijken, en ja hoor:

Ik ben er morgen in de buurt dus ik zal even een blik werpen of het dit weekend wel gelukt is… :slight_smile:

De Kandelaarbrug is weer hersteld en volledig functioneel. Info: https://www.schiedam24.nl/nl/nieuws/nieuws/fietsers-kunnen-weer-over-de-kandelaarbrug/14654
Bron: survey 2020-07-12. OSM is aangepast.