Kanaaltunnel

Klopt het dat je met de OSM kaart in Mapsource of Basecamp geen route kan laten berekenen via de kanaaltunnel?
En zo ja, waarom is dat?
Als ik de de tunnel in JOSM bekijk zie ik alleen maar dat het een tunnel is waar een trein in rijd.
In principe lijkt het mij dat het zowel een tunnel is voor auto’s, fietsers(al dan niet met hulpmotoren) en voetgangers.

Hier is uitleg over het hoe en waarom:
http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-gb/2012-September/013779.html

Dus het werkt niet omdat het geen boot is?

Een echt wezelijk verschil is er niet, net zoals al bij een pont, rij je er met je auto op en an de andere kant van het water rij je er met je auto weer af.
Of met je fiets, je motor of je voeten.
Het enige verschil is dat het eigenlijke vervoermiddel niet nat wordt.

Misschien taggen als een tol weg, je moet er perslot voor betalen.

En er zijn hier in europa wel meer van dit soort voorbeelden, waarmee je met je auto de trein op rijdt en aan de andere kant van bvb een berg er weer af rijd.
Zwitserland bvb Kandersteg(?) naar ??? weet ik zo snel niet, is langer dan de kanaaltunnel in mijn herinnering.

Ja. Zoals de laatste bijdrage in die draad zegt: TomTom lost het op door het als een veer te behandelen. En het werkte ook zo in OSM (d.w.z. in OSRM) totdat user:Marginal het verwijderde (changeset comment: “tunnel is geen veer”). Hij schreef toen als argument:

M.i. heeft Marginal een te beperkte visie op het woord “ferry”, maar route=shuttle_train is inderdaad beter. Het zou moeten werken al in OSRM. Maar ik zie dat trig222 (Philip Barnes op talk-GB) heeft route=shuttle_train eerst toegevoegd maar daarna weer verwijderd (ik weet niet waarom).

De Lötschberg Tunnel (Kandersteg- Goppenstein) heeft een extra, niet zichtbare “hulplijn” in OSM . (dat is wel een spannende rit, IRL).

Edit: Mmh. Herlezend: I really need to get out more. :confused: (D.w.z. get out and map more! :smiley: )