kan plaatsen niet vinden

Ik ben een nieuwe gebruiker van OSM. Na download van Frankrijk in mijn Garmin Nuvi 1440 kan ik (toch wel grote plaatsen) niet vinden. Na het imngeven van de eerste drie letters produceert hij slechts 1 naam en niet de juiste. Wat doe ik fout of dit een probleem met Garmin?

Welke kaart heb je gedownload? Openstreetmap is niet een kaart die je download. Welke plaats zocht je? Franse plaatsen hebben vaak tussenstreepjes. “plaatsnaam”-sur-“riviernaam”

Ik hweb gedownload van OpenStreetMap :Free maps for Garmin brand GPS devices een predefined country in dit geval dus France. Ik zocht naar Chusclan maar hij stopt bij 1 gevonden item dat wel begint met Ch maar niet Chusclan is.

Op mijn garmin etrex kan ik de plaats wel vinden. Dat doe ik door via “adressen te zoeken” en niet “via plaatsen zoeken”. Wanneer ik via plaatsen zoek gaat het bijna altijd fout. … en dat had ik met alle vorige etrexmodellen ook. Kun je ook via adressen zoeken op een nuvi? Overigens heb ik nu met de openfietsmap gezocht. Ook een op osm gebaseerde kaart.

edit2: Bij plaatsen zoeken vraagt de garmin ook niet om het land… bij adressen zoeken wel.
Ben dus benieuwd of het via adressen zoeken wel lukt.

edit3: drie letters was voldoende om chusclan in het riedeltje namen te krijgen. Vier letters krijg ik alleen chusclan

Ik ga morgen de door jou aangegeven manier proberen. Dank voor je reactie alvast

En de ene OSM-Garmin kaart is de andere niet…

Met de North-West Europe kaart van http://navmaps.eu/ kan ik Chusclan prima vinden op mijn Nüvi 42

Chusclan is wel op OpenStreetMap bekend.
http://www.openstreetmap.org/relation/384846

De oorzaak kan zijn dat de kaartmaker een andere zoekmethode (zoals eggie al zegt) hanteert, waardoor gebruikers misleid kunnen worden.

Verder wil ik geen reclame maken voor MrGPS, maar de man achter deze website heeft zeer veel YouTube filmpjes gemaakt om het gebruik van Garmin navigatie aparatuur uit te leggen, waarbij ook gebruik gemaakt kan worden van de OpenStreetMap Kaarten.

https://www.youtube.com/user/MrGPSnl/playlists

In dit filmpje wordt enigzins de oorzaak uitgelegd hoe het komt dat je niet vind wat je zoekt. Ook worden hier tips aangereikt om het toch te vinden.

Er zijn namelijk legio download mogelijkheden van kaarten die een afgeleide kaart zijn van OpenStreetMap data.
Voor de fietsers is de meest gebruikte OpenFietsMap
Voor de auto is de meest gebruikte Generic Routable New Style
Voor de MTB is de meest gebruikte OpenMTB map
Ook bekend is de Freizeitkarte
Ook heb je nog de THKukuk met veelzijdige layouts
Tot slot wil ik de Kowoma kaart nog noemen

Alle kaarten die hierboven benoemd zijn, maken gebruik van OpenStreetMap data.

Als beginner, kan ik me voorstellen dat er veel op je afkomt, maar je hebt er (vermoelijk) later veel gemak van.
Bedenk ook dat je de kaart kunt verbeteren, en dat dit forum hier op gericht is, en niet op de afgeleide kaarten.
Toch vind ik het (persoonlijk) belangrijk dat je info krijgt waar je wat mee kan.

Die zijn allemaal met dezelfde software (mkgmap) gemaakt. Het is experimentele software waaraan voortdurend gesleuteld wordt, en wordt niet door Garmin ondersteund. Daardoor kan het mogelijk niet goed werken op bepaalde type Garmins. Dus het zal vaak niet aan de gebruiker liggen maar aan mkgmap. Gebruik dus trucjes zoals eggie beschrijft (adressen) of koop een officiële Garmin kaart bv de City Navigator.

Alle meedenkers en-schrijvers bedankt. Ik ga de verschillende suggesties uitproberen. Kom ik er desondanks niet uit dan kom ik op dit item terug.