Kan iemand uitleggen wat er nu mis is in Amsterdam met metro?

Kan iemand toelichting geven op alle aanpassingen? Blijkbaar was er iets illegaal geïmporteerd, waar overigens correcte gegevens waren,en nu is heleboel kapot gegaan door ongedaan maken van import, en begint iedereen met repareren ipv herstellen verwijderde import,

Iemand die hierover wat kan vertellen? Niemand die reageert op vragen.

Groet scnc,
P.s. ik vraag dit omdat de import voor mij hulpvol was, en nu doordat ongedaan gemaakt is, veel schade heeft veroorzaakt aan mijn werk.

De metrosporen waren goed gelegd met een BGT-import. Omdat is besloten dat deze import illegaal was (zie dit en dit topic), wordt deze import nu verwijderd. Die verwijderde import zal dus niet hersteld worden.

Bij de metrosporen leidt dit echter tot een complete verwoesting van routerelaties. Bij de Rotterdamse metro waren de relaties voor beide richtingen op één van de twee sporen gelegd en waren grote delen van de route compleet uit de relaties verwijderd. Ook de Noord-Zuidlijn in Amsterdam en de routerelatie van Metro 52 waren enorm beschadigd. De ondergrondse metrosporen zelf, die zijn teruggezet van voor de imports, zien er door hun slechte uitlijning zeer amateuristisch uit.

Ik heb de routerelaties van de Amsterdamse en Rotterdamse metrolijnen hersteld. Daarbij heb ik ook de tunnel van de Noord-Zuidlijn zo goed als het kan, weer ingetekend.

In beide topics wordt niks gezegd over de import van e metro in Amsterdam, nog steeds niemand die kan vertellen wat r illegaal aan deze import is. Voordat deze data import werdt uitgevoerd was het Noord-Zuidlijn incompleet, de import heeft dit compleet gemaakt en was zeer handig.

De topics over illegale import gingen om bomen, parkeerplaatsen etc, onbelangrijke dingen, niet vergelijkbaar met de Noord-Zuidlijn import.

Ik snap het gewoon niet, zoveel schade om dat een import is. Zet als je blijft terug,

Ik had net niet binnen 24 uur gereageerd op je vraag via PB. Inmiddels wel.
Zie ook het andere topic. Er is op het forum al heel wat gezegd over illegale imports van betreffende mapper.

Dat de import correcte gegevens bevatte en nuttig was voor andere mappers doet niet ter zake.
Wie wat verder zou kijken dan alleen de ‘mooi uitziende data’ komt overigens wel degelijk slordigheden en ongewenstheden tegen die het gevolg zijn van gebrek aan controle door de importeur.

Er zijn (daarom) import-richtlijnen en betreffende mapper heeft stap 2, 4, 5 (en 6) niet gevolgd:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import/Guidelines.
Daarnaast heeft betreffende mapper niets gedaan dat behoud van de import rechtvaardigt, integendeel.

Zie https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=786852#p786852, hier wordt door de betreffende mapper zelf o.a. deze import genoemd. En voor klachten zou ik bij hem aankloppen, niet degenen die zijn procedureel onjuist ingevoerde zaken netjes proberen op te ruimen.

Tegen regels ga ik niet op komen, in dat geval succes met herstellen van de tering zooi, ik ga er niks meer mee doen, laat staan dat ik voorlopig überhaupt nog bijdragen ga doen aan OSM.

Dit is namelijk de zoveelste keer dat mijn werk waarin uren handmatig tekenwerk worden vernietigd door mensen die van mening zijn dat het ongedaan gemaakt moet worden, of dit nu mijn werk of dat van anderen betreft.

En ja, ik ben pissed,

Ik ben nu tramlijnen in Amsterdam aan het herstellen en het is echt een enorm karwei. Er zijn allerlei routes teruggedraaid naar de situatie van voor de opening van de Noord-Zuidlijn en vele edits die na de import hebben plaatsgevonden, zijn ook teruggedraaid.

Dit terugdraaien van een illegale import heeft meer schade toegebracht, dan die import ooit heeft gedaan. Ik wil daarom vragen of er geen wijzigingen aan tram- en metrosporen meer ongedaan worden gemaakt. Ik ga nu kijken of ik de routerelaties op orde kan brengen, maar ik ga niet bezig blijven omdat er weer andere dingen teruggedraaid moeten worden.

En dat is nu precies waarom ik zo boos ben, soms is een illegale import laten staan en de ongewenste elementen verwijderen beter als in zijn geheel terug draaien, wat voor extreem veel schade zorgt in dit geval. En je dan verschuilen achter, jij we hebben het laat opgemerkt waardoor mappers er verder op zijn gaan werken, is dan dooddoener

Een moeilijke zaak. Moeten de goeden onder de kwaden lijden?

Een illegale import, waarbij tevens meestal het eerdere (handmatige) werk van andere mappers verwijderd wordt hoort niet.

Dat anderen voortbouwen op de illegale imports, zich vaak niet eens realiserend dat die import illegaal was, waar anderen dan weer verder op bouwen, helemaal al niet meer de originele import zien is dan uiterst jammer.

Helaas kunnen door deze edits geen reverts meer uitgevoerd worden om de oorspronkelijke toestand, vóór de import te herstellen; dit levert een ellende aan conflicts op.

Een oplossing weet ik ook zo 1-2-3 niet. Een paar suggesties:
. eerder illegale imports reverten
. voorzichtig zijn met het voortbouwen op deze imports
. in overleg blijven

Geen bevredigende en voldoende wellicht. Het is niet anders.

Het gaat hier om tram- en metrolijnen. Als we zeggen dat je ‘voorzichtig zijn met het voortbouwen op deze imports’, dan betekent dat dat je geen routerelaties meer aan mag maken en niets meer aan de tram- en metrolijnen meer mag aanpassen.

Het probleem is dat er zeer verbonden objecten geïmporteerd zijn en niet gewoon vlakvulling. Bij het terugdraaien van dit soort objecten, moet je zeer nauwkeurig te werk gaan en eventueel alles wat bij het terugdraaien kapot gemaakt wordt, herstellen. Als dat te veel werk is, dan zou ik die import gewoon laten staan.

De Noord-Zuidlijn had zonder illegale import gecompleteerd moeten worden en dit was waarschijnlijk vast wel door iemand opgepakt. Bij illegale imports ontbreekt het aan verantwoordelijkheid van de importeur. En dat hebben we gezien.

Draai het eens om: belangrijke dingen moeten met extra zorg en overleg worden ingevoerd, niet zomaar gedumpt zonder goede controle.

De frustratie kan ik wel begrijpen. Ik probeer juist op te komen voor het betrouwbare handmatige (teken)werk. Het voelde voor mij ook niet echt lekker om op afstand zoveel data te wijzigen. Echter, kijkend naar het grotere geheel weet ik waarom ik het heb gedaan.

Realiseer je dat uren handmatig werk juist in mum van tijd door de geautomatiseerd illegale imports teniet is gedaan. Met het terugdraaien van de imports heb ik veel van dat werk teruggebracht.
Ja, in zijn totaliteit hadden de imports de data zeker verbeterd.
Dat mag echter geen reden zijn om illegale imports te handhaven. Dan zet je de deur open voor een OSM waarin het handmatige werk bedolven gaat worden onder datadumps en OSM een samenraapsel van overheidsdata wordt.

In het algemeen geldt dat gecontroleerd verwijderen van een illegale import gunstig is voor behoud van wijzigingen die erna zijn gedaan, terwijl terugdraaien gunstig is voor het terughalen van data die door de illegale import op oneigenlijke wijze was verwijderd of bedolven.
Ik heb wel geprobeerd om waar mogelijk latere wijzigingen te behouden.

Routerelaties zijn binnen OSM nogal gevoelig voor wijzigingen in de onderliggende data. Dat is algemeen bekend. Dat is al reden genoeg om die data te controleren en eventueel te verbeteren. Daarmee verklein je het risico dat bijv. wegen al te zeer worden bewerkt en vergroot je de kans op het intact houden van routerelaties.
De illegale import had gemakkelijk opgemerkt kunnen worden, o.a. door de BGT-tags, door elke mapper die een beetje aandacht had geschonken aan de data.

Als het te veel werk is voor een importeur om nauwkeurig te werk te gaan…
Als het te veel werk is voor een mapper die zich bezighoudt met routerelaties om nauwkeurig te werk te gaan…

'k Zie dat in deze changesets https://overpass-api.de/achavi/?changeset=77179103
en
https://overpass-api.de/achavi/?changeset=77179507

twee door mij ingetekende zonneparken zijn vervangen door import.

Uiteraard veel precieser dan mijn eerste tekenwerk, maar toch… Of valt dit onder BAG import?

Don’t shoot the messenger.

Andries heeft al zijn terugdraaiacties m.b.t. de BGT-imports aangekondigd in het daarvoor bestemde draadje. Niemand behalve ikzelf die daarop reageerde volgens mij. Noch om hem te helpen, noch om hem af te remmen.

Ik zie nu net pas deze hele discussie. Ik snap de frustratie van het verwijderen van werk dat is verricht na een import. Echt Kl***.

Ik heb eerder voorgesteld om correcties op een illegale import een tijdje voor uitvoeren daarvan aan te kondigen. Inmiddels ben ik er van overtuigd dat het handig is om zo’n aankondiging in aan apart draadje te doen zodat mappers in overleg kunnen treden over de beste manier van aanpak. Of …zoals bij de tuintjes in Tilburg… het overlaten aan een lokaal bekende mapper om het te corrigeren/verwijderen.

Ik wil nog wel even benadrukken dat de oorzaak van deze frustratie gezocht moet worden in het illegaal importeren en gebrek aan communicatie hierover. Daar heeft SCNC nu niet veel aan en dat realiseer ik me maar ik kan het helaas ook niet veranderen. Ik heb geprobeerd de imports te stoppen maar helaas was dat aan dovemans oren gericht.

Het is weer gelukt! Weer een hardwerkende mapper de tent uitgejaagd! :rage:
Fantastisch te zien hoe dat elke keer weer lukt.

Is dat nou zo moeilijk even over je schaduw springen en je revert changeset(s) terugdraaien? Dan zijn diverse mappers weer gelukkig
Maar nee hoor, je gaat weer vol op het orgel over illegaal en een wiki, die gewoon onwerkbaar is.
En vervolgens wordt SCNC ook nog even zo vrolijk flink geschoffeerd, hij had niet op illegaal werk mogen doorgaan. Wat had hij dan moeten doen en hoe had hij het überhaupt moeten weten.
De meeste mappers zijn geen OSM bureaucraten, die werken gewoon en zien dingen in OSM, waar ze op doorgaan.

Wat maakt dat nou uit, of je de BGT importeert of hem moeizaam met uren werk zit over te tekenen?

Ik ben het eens met dvdhoven, natuurlijk is het wel noodzaak dat imports besproken worden voordat massaal geimporteerd wordt.
Maar dit is geschied, en is besproken dat de manier waarop dit gebeurde niet acceptabel was. Ook KiaaTiX heeft veel werk verricht om het (op de manier hoe het gebeurt is) voor elkaar te krijgen. Hopelijk begrijpt KiaaTiX de gevolgen hiervan. Maar ook hoop ik dat KiaaTiX een goed mapper voor OSM blijft!

Over de manier van corrigeren hetvolgende.
Bij de tuintjes werd nog gesproken om het handmatig te corrigeren, en ik begrijp dat een mede mapper zich heeft ontfermt over de oplossing van de tuintjes, waarvoor dank.

Ook dank voor het bereid zijn om reverts in te zetten als middel om geheel te corrigeren.
Maar…
Causaliteit dient in deze gevallen in acht genomen te worden, voordat we zometeen meer zeer goede en bereidwillende mappers zich terugtrekken omdat de “lol” en nut van het mappen verloren dreigt te gaan.

De reactie van SCNC is zeer goed te begrijpen, en hopelijk zal in deze gevallen overwogen worden om de reverts terug te draaien in deze gebieden, en “handmatig” de BGT te corrigeren waar nodig.
Van deze kant een steun in de rug voor SCNC

Andries, begrijp me niet verkeerd, ook jij hebt alle goede bedoelingen overwogen. Maar de oorzaak en gevolg dreigt verloren te gaan, waarvoor aandacht.

Je kunt niet van iemand verwachten dat hij/zij eerst de data gaat controleren of er misschien een illegale (wat dan ook onder illegaal verstaan wordt) import is geweest.

Als er op data verder gebouwd wordt zit daar ook een handmatige controle in en kun je niet meer puur van een import spreken.

Ik zou het zelf ook ontzettend vervelend vinden als bv. een bospad verwijderd wordt die ik gebruikt heb in een routerelatie.
Ik heb er dan gelopen en gezien dat er een pad is. Om dan een evt. source tag uit te breiden met een survey/gpx track of iets anders gaat mij te ver.

Hier toch ook maar even… Toen jaren geleden we naar de nieuwe licentie (dbdl) overgingen hebben we enorm veel werk verzet om het werk van ’ niet instemmende mappers ’ aan te passen. Dit alles voor een bepaalde deadline. De door ons aangepaste wegen werden door de "Board van OSM toen niet meer gezien als het werk van de ‘niet-instemmers’ (Misschien zelfs al niet meer op deze wereld en konden niet eens meer instemmen of afhakende mappers uit de begintijd van OSM)
Eigenlijk is dat in A’dam ook het geval. De kaart is in een later stadium bewerkt en maakt het daarom niet meer de edit van KiaaTiX.

Dat er illegaal is geïmporteerd is natuurlijk wel een feit. … maar daarna…

edit… Het verschil met Tilburg ligt in het feit dat bijna alles (edit… in Tilburg ) nog de originele “illegale” import was.

edit2… Zelf ben ik meer een pragmaticus in deze dingen… KiaaTiX zal er vast ook wat mee hebben gedaan en dankzij hem liggen heel wat slootjes beter door zijn plugin.

Ik heb geen zin om me hier weer al te ver in te mengen, maar ik wil hierbij toch even mijn steun voor het commentaar van dvdhoven en commodoortje uitspreken.