Is het op de één of andere wijze mogelijk een kaartbeeld te krijgen zonder enige POI’s ? Af en toe - met name als ik een plattegrond van een stadscentrum afdruk voor een stadswandeling - word ik helemaal gaar van alle ééndagsboetiekjes, outlets en errug leuke dingen zaakjes. Ik had gehoopt iets met OpenPOIMap te kunnen doen, maar die geeft géén optie ‘zonder enige POI’s’ - voorzover tenminste mijn beperkte kennis reikt. Iemand een suggestie ?
Ja, maak je eigen kaart.
Kost je een paar dagen, weken, maanden. Maar dan heb je ook wat.
Ik heb alle POI’s in IJsland, Ryckjavik ooit verwijderd. Ryckjavik was één grote parking.
Letterlijk iets met bomen en een bos…
Eén stap minder ver: pas de typefile van de kaart aan. Die bepaalt wat je, hoe ziet. Of wat je niet ziet.
Dat is redelijk eenvoudig.
En verwijderen betekent dan: niet zichtbaar maken. Maar je kunt er vervolgens wel op zoeken.
Binnen BaseCamp kun je het Detail Level van de kaart aanpassen. Op lagere niveaus zie je ook geen, of minder POI’s.
Op een GPS kun je het Detail niveau (afhankelijk van zoom schaal) ook instellen.
Ja, ik heb hetzelfde probleem, maar dan in OSMand. Daar is in het centrum van Parijs letterlijk het stratenpatroon niet meer te zien door de winkels en restaurants.
en als het onderhouden van je eigen tile-set je te veel moeite lijkt; mapbox heeft een aantal stijlen die geen pois hebben. Een daarvan is te vinden in de zoekmachine duckduckgo.com. Je krijgt deze te zien als je een adres of het woord map in je zoekopdracht zet.
In OsmAnd kun je toch (Configure Map, POI…) instellen welke POI’s je wilt zien? En welke dus niet.
Je kunt ze zelfs in één keer allemaal aan/uit zetten.
Maar geen van de suggesties geeft een mogelijkheid om de standaard OSM ‘Mapnik’ weergave zonder POI’s te maken. Wel zitten er een paar andere interessante opties bij.
@ Ligfietser:
Dank voor je suggestie die me uiteindelijk naar MapCompare leidde. Fantastische vergelijkings-site, niet alleen voor de kaartbeelden, maar ook uit grafisch oogpunt.
@ Mark Zoutendijk:
Ja, ik doelde op ‘jouw’ OpenPOIMap. Ik had de hoop dat er een soort ‘nul-optie’ zou zijn waarbij er géén POI’s te zien waren. Ik realiseerde me niet dat het alleen een extra nadruk leggen op gewoon al op de map staande POI’s betreft.