Kaart toegestane vrachtroutes Amsterdam > 7,5 ton

Hmm, ik vraag me af of je deze manier van beborden eigenlijk volgens de wet wel leidt tot een uitzondering van het verbod >7.5t op de beoogde wegen. Volgens mij geldt dat verbod ook gewoon daar.

Een onderbord kan de aldus aangeduide **weggebruikers ** (type voertuig) of het aldus aangeduide *verkeersgedrag *** (wat doe je op de weg) uitsluiten:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2017-07-01#HoofdstukIII_Paragraaf2_Artikel67

Het uitsluiten van bepaalde *wegen * staat duidelijk niet genoemd. En weg is een term met een specifieke betekenis in het RVV, *naast *weggebruikers en gedragingen, en niet als onderdeel daarvan; de gedraging is dus niet “zich bevinden op weg abc” ;))

Ook als je het vanuit de definitie van *zone * bekijkt, dan lijkt dit ook moeizaam

dus (1) of je duidt het aan met een omschrijving (waarbij “vrachtroute” een nieuwe en niet eenduidige term is, het gebruikte symbool heeft normaal in het RVV een andere betekenis dan >7.5t) en dan gaat het ALLEEN over de vrachtroute (en daar wil je nou net geen gewichtsbeperking

of (2) je neemt de -hier volgens mij beoogde constructie van “alles tussen het beginbord van de zone en het bord einde zone” zonder nadere omschrijving, maar daar past dan weer geen gebiedsbeschrijving bij, laat staan als je dat gebruikt om bepaalde *wegen * uit te zonderen (en waarvan: van de zone, van het verbod?)

De correcte manier is volgens mij zoals in onderstaand voorbeeld:
het zonebord niet laten beginnen op de doorgaande weg waar het betreffende verbod niet geldt, maar bij alle kruispunten van de hoofdweg met de zijwegen die in het gebied liggen waar het verbod feitelijk geldt
https://www.google.nl/maps/@52.1474289,4.4932394,3a,75y,307.77h,91.63t/data=!3m6!1e1!3m4!1sxOGE6AMmdI5K_FECd3Gt8g!2e0!7i13312!8i6656

Zo krijg je dus niet een zone, maar een beperkt aantal. Wel meer broden, maar nog steeds veel minder dan als je het zonder zone doet

ps.

hier had dezelfde wegbeheerder even verderop dan wel weer 1 zone kunnen maken ipv verschillende (dat scheelt ook heel veel -op zich terecht geplaatste- borden na elke kruising op de hoofdweg
https://www.google.nl/maps/@52.1514838,4.5058865,3a,75y,252.35h,81.7t/data=!3m6!1e1!3m4!1saTwT8Bn4brbRD_DHZ6VHvw!2e0!7i13312!8i6656

Dank iedereen voor de reacties! Voor mij OSM vrij nieuw allemaal. Ik kom er nog niet helemaal uit. Zijn er mensen die specifiek hierover met mij willen sparren/bellen/mailen? Dit betreft inderdaad een project vanuit Gemeente Amsterdam/Datalab.
Het klopt ook dat de bebording op straat niet 100% klopt. Het betreft dus een zoneverbod van voertuigen > 7,5t, uitgezonderd een aantal specifieke routes voor vrachtwagens. Die specifieke routes heb ik dus nu in een relatie samengevoegd. De relatie die nu is aangemaakt is wel correct/volledig.

Zoals je in de discussie hebt kunnen lezen is dit niet een standaard situatie die alleen even ingevoerd moet worden. Ik denk dat het goed is om hier dit forum nog een tijdje door te praten totdat duidelijk is wat er precies moet gebeuren.

Een belangrijke vraag is, wat het doel is van dit project. Gegevens toevoegen aan OSM die verder niet gebruikt worden levert alleen maar problemen op. Iedereen die wat wil wijzigen en jouw relatie tegenkomt moet zich eerst verdiepen in wat voor relatie dat is en hoe die bij gewerkt moet worden. Er ontstaan altijd fouten, de werkelijkheid veranderd. Er moet dan iemand zijn die die gegevens bijwerkt. Anders heb je na een aantal jaar iets wat onbruikbaar is omdat het verouderd en vervuild is.

Om een voorbeeld te geven, iemand heeft in Amsterdam van alle fietspaden in kaart gebracht welke bestrating ze hebben en hoe breed ze zijn. Nu 7 jaar later is dat totaal verouderd. Voor zover ik weet is er geen kaart die daar wat mee doet, en wordt het ook niet gebruikt voor navigatie.

Als je weet wie die data gaat gebruiken, dan is het belangrijk om met die partij ook af te stemmen wat je gaat doen. Bijv. een volkomen nieuw relatie type verzint wat door geen enkel stuk software ondersteund wordt, dan betekent dat dat navigatie software daar niets mee kan.

En als je het voor een eigen doel doet, moet je zelf zorgen dat de tools er komen (zelf bouwen of laten bouwen) en dat het onderhouden wordt.

Wat mij op een vraag brengt: Mag OSM ingezet worden voor tooling in een bedrijfsmatig onderhoudssysteem?
Dus dat er tools gemaakt worden die speciale tags zetten waar vervolgens output mee gegenereerd wordt?

Laten we zeggen een nutsbedrijf, en wel algemeen bruikbare en geldige tags, alleen heeft mogelijk niemand anders er belangstelling voor, en bedrijfseigen tooling?

Ik denk dat de belangrijkste randvoorwaarde voor OSM is dat ieder mapper zelf moet kunnen controleren of de informatie in OSM juist is of niet.

Een tweede voorwaarde is dat je andere mappers niet het leven onnodig moeilijk moet maken.

Bijv. de ‘Map Data’ mode op openstreetmap.org is nogal primitief. Als je zoveel lijnen toevoegt dat die niet meer werkt, dan heb je kans andere mappers zich af gaan vragen of dat het wel waard is.

Sinds 2021 oktober 2021 zijn er binnen het centrum van Amsterdam geen uitgezonderde 7,5t vrachtroutes meer. Gehele zone binnen S100 zijn geen vrachtwagens meer toegestaan boven 7,5t zonder ontheffing.

Bij het editten van diverse infrastructuurwijzigingen in het centrum loop ik steeds vast op de relatie van deze 7,5t route, deze relatie maakt editen vrij lastig.

Is het uberhaupt nog noodzakelijk deze relatie in OSM te hebben nu deze helemaal niet meer van toepassing is?

hoor graag jullie idee en advies