kaart Den Haag

Geachte kaartmakers,

wij zijn twee studenten van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten te Den Haag en zijn bezig met een project over dak- en thuislozen.
Voor dit project hebben wij een kaart (vector) nodig die wij zelf kunnen bewerken. In eerste instantie hebben we contact opgenomen met Cito Plan,
echter een digitaal bestand bij hen aanschaffen kost meer dan wij ons kunnen veroorloven, maar zij verwezen ons wel door naar Open Street Maps.

Hier hebben we een overzichtskaart van Den Haag als PDF gedownload en dit omgezet met Acrobat Pro naar een EPS, probleem was echter dat hier de straatnamen niet op stonden.
Toen hebben we geprobeerd om losse delen (1:48000) te downloaden en om te zetten naar EPS, en met Adobe Illustrator weer samen te voegen.
Het probleem hierbij is dat alle tekst (straatnamen, etc.) wordt omgezet naar outlines en dus niet meer is aan te passen (font, corpsgrootte, etc.),
daarnaast bevat het EPS bestand clipping masks en compund paths, dit maakt het technisch ingewikkeld om alle delen overzichtelijk te scheiden in lagen.

Wij vroegen ons af of er hier iemand is die ons hierbij kan helpen, of misschien zelfs een kaart van Den Haag heeft waarbij de tekst is aan te passen in Illustrator.

Bij voorbaat dank,

Jasper en Jolien

Ik weet niet exact wat jullie allemaal willen aanpassen maar ms is http://maperitive.net/ wel iets waar je wat aan hebt. Daarmee kun je een OSM bestand omzetten naar bv een .jpg.

Je zou bv met een overpass api een rechthoekig gebied rond Den Haag kunnen ophalen uit OSM. Dan dit .osm bestand in Maperitive laden en er een kaartje van te maken. In de rule file kun je de opmaak regelen.

Hi PeeWee,

we kwamen via Maperitive uit op de volgende tutorial: http://braincrunch.tumblr.com/post/9947074703/maperitive-tutorial-generating-osm-map-for-adobe
Dit leverde een bestand (svg) op dat we goed kunnen gebruiken, het vergt nog wel enig knip- en plakwerk in Illustrator, maar we zijn op de goede weg.

Dankjewel!

Graag gedaan en bedankt voor de feedback. Ik zie nu dat Maperitive veel meer kan dan ik al wist zodat ik het een volgende keer weer wat handiger kan gebruiken. Weer wat geleerd.