Juiste tags voor smal gangetje/steegje

Olifantenpaadjes

Bedankt!

Mee eens. Al heeft mijn voorkeur highway=path, path=alley. Die extra service tag maakt het wel complexer.

Een wat late reactie, ik kom eigenlijk van alles tegen.

Ik vind dat higway=pedestrian of highway=footway zeker niet kan.

Persoonlijk sta ik achter de tagging:
highway=path
path=alley

of evtueel (maar liever niet)
highway=path
path=service
service=alley

service=alley of path=alley als service weggelaten zou worden.

Zelf tag ik ze altijd als highway=footway. Dit soort steegjes zijn vrijwel altijd trottoirs en dus per definitie voetpaden en niet toegankelijk voor fietsers of gemotoriseerd verkeer.

Routers kunnen er nog altijd over routeren, meestal wordt bij een fietsprofiel een footway met een hogere kostfactor meegenomen. Dan is het geen enkel probleem om ze als bestemming in een route te hebben maar worden ze minder makkelijk als doorgang gebruikt.

Zo begrijp ik het ook, met name voor de brandgangen.

Ja, dat is de afstap-functie die veel routers aanbieden. Erg nuttig, hoewel ze het niet altijd expliciet aangeven in de route-instructies aan de gebruiker (OSRM bijvoorbeeld). Voor routering van fietsen is het niet nodig om op plaatsen waar je met de fiets aan de hand mag lopen (trottoirs en steegjes) expliciet fietstoegang te taggen; een goede router laat je de weg als voetganger vervolgen wanneer dat logischer is.

Een steegje is imho geen trottoir: een trottoir is een wegbegeleidend voetpad, parallel en direct tegen de highway aan (sidewalk); een steeg niet aan de weg of zelfs loodrecht daarop is geen trottoir. Het “per definitie voetpad” is hiermee een ad absurdum conclusie. Je stelt dat het een trottoir is (fout) en dus is het een voetpad.

Ik denk dat een router een fiets niet over een footway routeert (of het zou een kort stukje met bicycle=dismount moeten zijn).
Achter mijn vorige woning liep een steeg die toegang gaf tot onder andere mijn achtertuin en -ingang en daar mocht ik gewoon fietsen.

Niet geheel mee eens.
Binnen de bebouwde kom is troittoir of stoep is een onderdeel van een weg, zodat de voetganger veilig doorgang heeft. Meestal afgescheiden met een stoeprand of verhoging.
Buiten de bebouwde kom spreekt men meestal van een voetpad.

De doorgangen achter de huizen zijn een voetpaden die veelal betegeld zijn met 30x30 tegels en niet per definitie een troittoir.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Trottoir

OSRM en Graphhopper doen dat: voorbeeld

Hier even highway=pedestrian als voorbeeld, omdat ik zo snel geen highway=footway weet waar omfietsen genoeg extra tijd kost om de router de afstapoptie te laten bieden, maar het principe is hetzelfde.

Sowieso worden footway/pedestrian gebruikt bij begin en einde van routes, omdat aangenomen wordt dat even afstappen en het eerste of laatste stukje lopen wenselijker is dan de route beperken tot waar je mag fietsen.

Je ziet het niet vaak gebeuren in routers omdat we in Nederland niet veel plaatsen hebben waar de extra penalty voor het gebruik van een voetpad opweegt tegen de tijdswinst. Hoe langer de afstand van je hele route, hoe groter de kans dat de snelste route over fietspaden en straten gaat. Het voorbeeld dat ik hierboven koos werkt omdat ‘omfietsen’ een drie keer zo lange afstand geeft.