Mammi71
(One feature, Six mappers and still More ways to map it)
1
Hallo,
Ik ben momenteel op vakantie in Alkmaar en zag dit kunstwerk in OSM:
Is “Relief gehakt in graniet” echt een echte naam of is dit gewoon overgenomen als beschrijving van de website? Wikipedia verwijst ernaar als “Reliëf Lyceumbrug, Lyceumbrug in Alkmaar”, wat waarschijnlijk ook slechts een beschrijving is. Misschien heeft het kunstwerk geen eigen naam?
Thank you for this query - while waiting for an upload to finish.
There is a short piece at Alkmaarse mysteries: dit is het verhaal achter het reliëf in de Lyceumbrug : In een kort nieuwsbericht over de brug in de Alkmaarsche Courant uit 1933 staat: ‘Het in graniet gehouwen werk stelt voor het intellect en de arbeid, samenwerkende aan de opbouw van Alkmaar – waarbij Alkmaar gesymboliseerd is door het gemeentewapen – door welke combinatie deze belangrijke stadsverbinding tot stand kon worden gebracht.’
Thus the name of the work could have been ‘intellect and labour working together to build Alkmaar’ - where Alkmaar is symbolised by the fortified tower taken from the municipal coat of arms.
Happy stay,
Hans
Mammi71
3
Hello Hans,
Thank you for your reply. But that also confirms my view that this work of art has no proper name. And OSM should not invent a new proper name either.
Er zijn veel objecten waar de naam lijkt op een beschrijving en ook zijn er objecten waar de beschrijving als naam gekozen is. Het verschil tussen de twee is dat een naamloos object steeds verschillend aangeroepen word. Bij een naam die lijkt op een beschrijving of met beschrijvende termen blijft de naam altijd constant.
Wat het in dit geval is vind ik moeilijk om zo te zeggen, lijkt mij beter als een lokale mapper dat bekijkt.
Als de gemeente een route uitstippelt langs een aantal kunstwerken en ze hebben er een net lijstje van gemaakt en ieder werk heeft een naam gekregen - al dan niet de naam die de kunstenaar in gedachten had - dan is er toch een naam.
Dat het oorspronkelijk niet DE naam was is dan maar zo.
Als dit nu een naam was van 300 woorden dan zou ik hem weghalen.
1 Like
Mammi71
10
Bedankt, dat is een goede beschrijving van het onderscheid tussen namen en beschrijvingen.
Nu hebben we hier drie websites gezien die het kunstwerk verschillend beschrijven:
Relief gehaakt in graniet
Reliëf Lyceumbrug reliëf in de Lyceumbrug
Bijna alle namen zijn ooit ontstaan uit beschrijvingen. Maar dat maakt niet van elke beschrijving een naam. Op de een of andere manier moet de gemeente onderscheid maken tussen de kunstwerken in een lijst. Als ze dit “Reliëf Lyceumbrug” hadden genoemd, zou ik er niet eens aan hebben getwijfeld, net zoals ik niet zou hebben getwijfeld aan de Eiffeltoren, die ook niet “Toren van geklonken staal” heet.