JOSM: WMS als 1 plaatje ophalen in plaats van 512x512?

Hallo,

Hoe kan ik JOSM een WMS als 1 raster laten ophalen voor het hele view, in plaats van allemaal vierkanten van 512x512?

Als ik nu de AHN4 met dynamische opmaak als achtergrond gebruik, dan gebeurt er dit:

Ik heb hier even de kleur-versie als voorbeeld genomen, maar ik zie het ook gebeuren bij de Hillshade. ALleen valt het daarbij minder op (omdat dat allemaal grijstinten zijn). Heb ze nu als achtergrond uit Allroads .jos bestandje gekopieerd, maar ik kan niet echt vinden hoe ik JOSM zo instel dat ie voor mijn hele view 1 vraag aan de service stelt. Kan natuurlijk handmatig de grootte instellen, maar da’s een workaround imho.

Juist die dynamische opmaak is erg prettig als je een eind ingezoomd bent, de statische opmaak heeft dan te weinig contrast voor kleine details vind ik. Maar dit werkt ook niet erg prettig (ziet er wel mooi psychedelisch uit met deze kleuren, dat dan weer wel :smiley: )

Esri is nog bezig met de renderingsrule, ik had het hier aangegeven, dat ik contact heb opgenomen. Met als antwoord dat ze constateren, dat er iets niet klopt.

AHN4 moet er straks hetzelfde uit zien als AHN3.

Als ik vergelijk dan heeft AHN3 hetzelfde probleem bij deze visualisatie.

Als ik het binnen een website site bekijk zie ik het niet. (laag AHN4 Dynamisch blauw groen geel bruin aanzetten, andere uit)

JOSM, aanvraag, tile server en terug levering, verwerking gaat schijnbaar niet goed.
Ook bij AHN3
Dit probleem is al van veel langer.

Bij website wordt ol.source.ImageArcGISRest gebruikt. (Openlayers)
Bij JOSM in WMS invulveld ingevuld, (6.optional)
De manier van opvragen? Krijgt de wms opvraag, de standaard tiles binnen, zonder, …

Esri past bij sommige rasterfuncties DRA (Dynamic Range Adjustment) toe, bij andere niet.
DRA zorgt er voor dat het hele kleurbereik wordt toegepast over het zichtbare gebied dat in beeld is - daardoor krijg je meer contrast.
Of dat er mee te maken heeft?
Nu per tile toegepast? En uitgeleverd?

rasterfunctie past een on the fly proces toe.

Heb je de renderingsrule “Slope” Hellingshoek in grijstinten al gebruikt. Zie ook de website link en dan aanzetten.

Waarbij je de kerbs nog beter ziet.

Ja, alle dynamische render-weergave’s zullen dit probleem hebben. Het is JOSM dat stukjes van 512x512 ophaalt, dat staat in de preferences. Beetje vergelijkbaar met tiling, het zal wel zo gecached worden door Josm of zo. Maar het probleem ligt dus niet bij Esri, maar bij Josm. Als je tegen Josm zou kunnen zeggen: haal 1 plaatje op ter grootte (of iets groter) van de viewport die ik op dit moment gebruik, dan zou het goed gaan. Ik zie dat je op die website Openlayers gebruikt, die haalt standaar bij een WMS een plaatje op ter grootte van je viewport. Tenminste, als je ImageWMS gebruikt:

Source for WMS servers providing single, untiled images.

Ik hoopte dat Josm dat ook zou kunnen, dan zou die dynamische rendering heel goed helpen, juist bij polders en dergelijke, omdat dan de hoogteverschillen als het ware ‘overdreven’ worden.

Maar goed, ik werk meestal toch op dezelfde laptop, fullscreen, dus ik kan ook gewoon proberen een groter viewport op te geven in de preferences. Vind ik alleen een beetje een workaround :wink:

Nee, die kende ik nog niet. Ga ik ook eens proberen, dank voor de tip!

Preference → Imagery, tab Settings.
afbeelding

Dan staat dat ingesteld voor alle wms die je gebruikt.

Per url string aangegeven?

&size={1024},{1024}

Dat werkt niet.

1 Like

Dit omdat het een foute inschatting was van mij.

&size=1024,1024

Dit geeft wel tiles , maar lost het probleem van blokkerig tiles niet op.

Ik ben niet echt bekend met Esri en hun producten.
Wat gespeeld met de downloadbare AHN3 data in Qgis.
Daar het volgende plaatjes mee kunnen maken:


Hiervoor heb ik het volgende gedaan:

  1. Importeer de data (DTM en/of DSM)
  2. Dicht kleine gaatjes (via Close Gaps with spline van de Saga toolkit)
  3. Bereken de aspect-laag (Raster->Analysis->Aspect) en zet de kleurschaal naar een regenboog naar keuze.
  4. Bereken de slope-laag (Raster->Analysis->Slope) en zet de kleurenschaal (0 - wit, 100 - volledig transparant zwart)

Hiermee kan ik de slope zien op basis van intensiteit, en de richting op basis van kleur.
Dan kan je dus zien of een feature een dal (de bochtige uitgraving links) of een heuvel is (de dijk rechts)

Ik zou eigenlijk zo’n laag in JOSM willen kunnen hebben, maar weet niet hoe.
Dan zou het witte wel transparant moeten worden, maar ik krijg dat niet werkent zonder dat het effect breekt (want dan schijnt ook de aspect-laag door). Heeft iemand hier tips voor?

Edit:
Nog meer dingen om op te merken:
Dit is bossig gebied, de bomen zijn redelijk weg gefiltered.
Waar de DTM data niet bestaat (omdat er iets op de grond staat) kan je door de laag heenkijken op de DSM lagen. Hierdoor zie je bijvoorbeeld ook de dakvormen in het tweede plaatje.

Fun fact: als je alleen de aspect-laag aan hebt staan en je kijkt naar een sportveld, dan zie je dat het veld naar beide kanten afloopt.

Daar zat ik gisteren ook naar te zoeken. QGis kent ook de hoogtelijnen visualisatie van de AHN tiffs. Die is (in QGis) erg mooi, als je dat hoogteverschillen op 25 cm zet, is dat en erg handige tool om dijken en zo goed te kunnen onderscheiden (ik vind dat althans makkelijker dan de diverse AHN visualisaties van Esri). Maar om zo’n plaatje dan in Josm als ondergrond te krijgen, is mij tot dusver nog niet gelukt. Ik zag wel iets langs komen in mijn zoekresultaten waarin (een lokaal geinstalleerde) Geoserver werd gebruikt, misschien dat ik dat ga proberen - maar vond dat in eerste instantie wel wat ver gaan.

De contour had ik nog niet gevonden.

Bovenop mijn visualisatie wordt dat dan:

En omdat je er specifiek naar verwees; een dijk:



Ik had ook de QGis server ding gevonden, blijkbaar sla je je project open en kan je die dan als WMTS server beschikbaar maken. Het klinkt wel alsof elke laag dan apart is, dus de hoogtelijnenlaag werkt dan beter dan de visuele stapeling die ik gebruik om het gewenste effect te krijgen.

Zelf echter nog niet geprobeerd

1 Like