JOSM voor onderweg. Wat kopen?

Zelf heb ik geen laptop.

Voor onderweg, wat zijn de mogelijkheden?

Voor gebruik of demonstratie.

Minimale eisen?

Welke combinaties zijn er mogelijk?

Denk dat tegenwoorig elke laptop zonder problemen JOSM kan draaien. Denk dat het vooral aankomt op je eigen eisen in het daadwerkelijke gebruik.

Je moet jezelf denk ik een aantal dingen afvragen:
Wat is ‘onderweg’? Wil je halverwege een wandel- of fietstocht op een picknicktafeltje met JOSM aan de gang of 'm enkel in de kofferbak kunnen gooien en 's avonds op je vakantieadres aan de gang?
Hoe lang wil je zonder 230V stopcontact kunnen werken? De opgegeven gebruiksduur van de fabrikant kun je gemakshalve halveren als je flink bezig bent.
Wil je ingebouwde 4G om online te zijn midden op de hei (of gebruik je dan de hotspot van je telefoon)? Of wil je enkel de wifi van je vakantieadres gebruiken?

Wil je met een trackpad, trackpoint of gewoon een (kleine) muis werken? Mijn voorkeur: een bedraadde muis de andere 2 vind ik ondingen, maar dat is persoonlijk (heb altijd ruzie met deze invoermethoden bij verslepen, positioneren, …). Probeer het eens uit in de winkel als je er geen ervaring mee hebt.
Welk formaat scherm wil je hebben (zo groot mogelijk) en welk formaat wil je meenemen (zo klein mogelijk)? Wil je buiten werken, houd er dan rekening mee dat lichtinval het zicht behoorlijk kan beperken (zoek wat reviews naar schermen die daar beter tegen kunnen). Mijn laptop is zelfs buiten op het terras in de schaduw met zonnescherm amper te zien.
Hoe groter het scherm hoe sneller de accu leegloopt.

Demonstratie met beamer? Dan heb je meestal nog een VGA aansluiting nodig. Alleen recentere beamers willen wel eens HDMI aansluiting hebben, terwijl TV’s tegenwoordig probleemloos via een HDMI kabel zijn aan te sluiten.
Demonstratie met iemand naast je, dan is enkel de kijkhoek van belang en gemakkelijk te testen in de winkel.

Laptops hebben vaak een kleiner scherm en hogere resolutie dan desktop monitoren. Als je slechter zicht hebt is het wellicht prettig de DPI instellingen te verhogen voor grotere letters. Kan JOSM dat ook aan en zo ja, houd je dan nog genoeg werkruimte over? Kun je eventueel eens testen op je desktop.

Wil je ook een tablet? Je hebt laptops waar je het toetsenbord van af kan klikken waarmee je van het scherm een tablet maakt, het is dan compacter en lichter. Geeft wellicht extra gebruiksmogelijkheden.

Wil je in de regen of naast het zwembad kunnen werken of op het strand? Kijk dan ook naar water- en stofdichtheid. Je keus wordt dan erg snel klein.

Erg veel mogelijkheden, erg veel zaken om rekening mee te houden afhankelijk van je beoogde gebruik.

Ik moet komende tijd aan iemand een demonstratie geven hoe JOSM werkt, op zijn locatie, (wifi aanwezig) dus ik moet wat meenemen.
Daarbij wil ik niet aan zijn apparatuur komen.
Zoekende naar een simpele oplossing.

Met muis.

Dat koppelen aan monitor is wel een idee.
Ik was al bij tweakers aan het kijken, bomen bos verhaal.

Is teamviewer geen optie? Dan kan je gewoon thuis blijven terwijl de ander op zijn computer jouw beeldscherm ziet of alleen het josm scherm, met alle handelingen die jij verricht. Simpel en kost niks.

Nee, dat gaat niet moet er persoonlijk naar toe.

Om tot iets te komen is persoonlijk interactie nodig.

Ervan uitgaande dat je Windows gebruikt kun je in je router poort 3389 openzetten naar je eigen PC en deze via je remote desktop overnemen?
Andere optie is om via hulp op afstand je PC over te nemen. Weet niet of je daar ook je router wilt openzetten, maar deze connectie is eenmalig. Als halverwege de verbinding wegvalt, moet je thuis iemand hebben die nog een sessie aanmaakt.

Lijkt me handiger dan een laptop aanschaffen voor dit doel, tenzij het een smoes is om deze investering te verantwoorden :sunglasses:

Bij tweakers zie je door de bomen het bos niet meer. Ik zou persoonlijk niet met hulp op afstand oid gaan werken, je zult altijd zien dat dat het dan weer niet doet als je het nodig hebt.

JOSM werkt zelfs nog prima op mijn IBM ThinkCentre 8191 uit 2003 (Pentium 4, 512MB ram), dus je hoeft echt geen dikke laptop te hebben. Ik zou gewoon eens kijken op marktplaats of iets dergelijks naar een 14inch zonder numeriek toetsenbord. Tweedehands ThinkPads zijn voor een schappelijke prijs op marktplaats te koop. Zoiets bijvoorbeeld, of zoiets.

Je kan natuurlijk ook voor andere merken gaan. Maar daar heb ik geen ervaring mee, tot nu toe alleen maar een ThinkCentre en een ThinkPad gehad :D. ThinkPads hebben over het algemeen wel vrij veel poorten, dus een beamer of iets dergelijks zou geen probleem moeten zijn. Verder kunnen ze tegen een stootje, handig als je veel heen en weer aan het reizen/lopen bent.

Dat kan met teamviewer, kan je een meeting organiseren en een deel van je pc laten zien: https://www.youtube.com/watch?v=ODYkb3SBNuI Maar ja dat is minder persoonlijk, hoewel je met een webcam met audio al een heel eind kan komen.
Als je een laptop wilt aanschaffen heb je toch wel een behoorlijk scherm nodig (15" minstens, 17" is beter) met 8Gb intern geheugen op een beetje lekker met JOSM te kunnen werken, al die schermpjes moeten wel zichtbaar zijn.

Met teamviewer ben je toch weer afhankelijk van vrij veel techniek. Als dat het niet doet is het vervelend. 14 en 15 inch maakt niet veel uit. Met 17 inch heb je wel meteen weer een vrij groot ding bij je, ik weet niet of dat handig is als je hem steeds mee moet nemen. 8GB ram, heb je dat echt nodig? In mijn ervaring gaat het prima met 4GB ram.

Even een klein beetje off-topic, maar niet heel ver :D.

Mijn laptop is aan vervanging toe. Ik denk aan een Lenovo IdeaPad Miix 510 als vervanging. Dan heb je een laptop en tablet ineen, en daarbij kun je een actieve drukgevoelige stylus direct op het scherm gebruiken. Dat zou ideaal zijn om veldwerk direct uit te werken, lijkt me. Ik vermoed dat dit vergelijkbaar is met de Wacom stylussen. Daarmee heb ik goede ervaring, maar niet specifiek in combinatie met een touchscreen en JOSM.

Goedkoop is ie niet :expressionless:
https://tweakers.net/pricewatch/584659/lenovo-ideapad-miix-510-(80u10001mh)-zwart/specificaties/

De voorganger 500 is er al vanaf €900.

Van goedkoop tot duur, alles is welkom.

Veldwerk, voor mij is dat in de toekomst 360 graden geo photo’s schieten en thuis uit werken.
Dus niet met een dure laptop het veld in.

Mijn basis zal altijd een PC zijn, thuis, met twee schermen.

Ik vroeg me dus af of het met zoiets ook haalbaar is. Josm voor demonstratie. Gewoon voor erbij.
Bij voorbeeld:
Chuwi Lapbook 14.1
Of een ander los te koppelen tablet and keyboard.
Zoekend naar de goedkoopste, nieuwe “werkbare oplossing”

Tweede hands is er natuurlijk, ook wel wat te krijgen.
maar dat is ook zo’n gegraaf.

Ik gebruik een reletief oude en langzame laptop en JOSM draait prima. Alleen het opstarten duurt echt lang (meer dan een minuut), en de resolutie is te laag om meer dan zeg 4 vensters weer te geven (bijvoorbeeld Layers, Selection, Relations en Filters).

https://tweakers.net/pricewatch/268747/toshiba-satellite-c660-10d/specificaties/

wel met SSD, maar ik heb gemerkt dat een snelle processor de meeste invloed heeft op hoe snel JOSM werkt. Die Chuwi moet meer dan prima zijn, zolang je bereid bent even te wachten op het opstarten.

Touchscreens op laptops zijn in mijn ervaring echt niet je van het. Een kennis van mij heeft een ThinkPad Yoga, zo eentje die je dubbel kan klappen (ongeveer hetzelfde idee), maar eigenlijk gebruik je dat nooit. Het enige waar het misschien handig voor is, is als je even een ruwe schets maakt in een tekenprogramma oid, maar ja, dat kan ook simpelweg met een blocknote en een pen. En vergis je niet, het is geen iPad die niks weegt en je zo even meeneemt, je heb gewoon echt een volwaardige computer in je hand die redelijk wat weegt en best wel groot is.

Zeker als je JOSM wilt gebruiken om het veldwerk te doen, zou ik zo’n soort laptop niet aanraden. A. Je mist je sneltoetsen en B, een muis/trackpad/trackpoint werkt nog steeds veel en veel handiger dan een pennetje. Hoe wil je tags gaan invoeren? Met het onscreen toestenbord? Ben ik geen fan van. Maar goed dat is mijn mening.