Ik ben inmiddels in het bezit van een andriod 3 tablet. Het lijkt mij handig om die ook te gebruiken als werktuig in het veld met het mappen. Welke mapping tool is daarbij het meest geschikt? Kan ik JOSM draaien?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Ik ben inmiddels in het bezit van een andriod 3 tablet. Het lijkt mij handig om die ook te gebruiken als werktuig in het veld met het mappen. Welke mapping tool is daarbij het meest geschikt? Kan ik JOSM draaien?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Ik ken de details niet, (ik gebruik android alleen in een virtualbox binnen ubuntu, om een soort fantasie van een smartphone te krijgen en om apps te installeren) maar wat googlen leverde me het volgende.
Android heeft geen java, dus Java-osm(josm) kan niet.
Er zijn andere tools voor android: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Android
Maar alles kan als je dat wilt, tuurlijk kun je JOSM installeren als je echt wilt. Maar dan moet je eerst een virtuele ubuntu binnen je android installeren, klinkt ingewikkelder dan het is. google een “How to Install Ubuntu on Android” en je vind ergens instructies hoe je ubuntu binnen android installeerd als virtueel programma. Als je eenmaal ubuntu kunt openen vanuit android kun je in ubuntu weer JOSM installeren.
Ik gebruik Vespucci en nadat Jan Schejbal daar deze zomer in het kader van GsOC belangrijke verbeteringen aan heeft aangebracht, is dat een heel handig programma. Wel nog even geduld. Op de market staat voorlopig nog de oude versie.
Polyglot
Ik heb er nog geen ervaring mee maar volgens Peewee is OSM tracker een handige tool om in het veld te mappen met je Android.
Het hangt er eigenlijk grotendeels van af wat de bedoeling is en of je tablet 3G heeft. OSMTracker is perfect om een GPX-track aan te maken en daar POI’s aan toe te voegen of ondertussen foto’s te maken. Dan moet je er achteraf nog wel tijd insteken om alles in te voeren met bv JOSM.
Met Vespucci is het mogelijk om ter plaatse dingen na te kijken en eventueel toe te voegen. Dit werkt enkel vlot met een 3G-verbinding, aangezien hij wil uploaden, voordat hij kan downloaden… En het downloaden werkt over het algemeen het beste met vrij kleine gebiedjes tegelijk.
JOSM draaien in de ‘field’ zou geweldig zijn. Maar vind maar eens een laptop met touch screen en GPS en voldoende geheugen om ‘echt’ JAVA te draaien, waarvan de batterijen niet leeg zijn na een uurtje.
Groeten,
Polyglot
Ook ik gebruik zo af en toe Vespucci, maar echt productief ben ik er nog niet mee.
Bezwaar wat mij betreft van bewerken in het veld is dat je steeds relatief lang stil staat om wat je ziet te verwerken. Daarnaast ben ik ‘verwend’ met alle functionaliteiten van JOSM en het overzicht op een groot scherm; de beperkte rekenkracht en schermafmetingen maken dat een tablet dit (nog?) niet kan bieden.
Onderweg beperk ik me daarom doorgaans tot POI’s (op m’n iPhone). Als er meer te mappen valt verzamel ik buiten informatie en verwerk dat thuis.
@Polyglot: is die nieuwe versie van Vespucci al wel langs andere weg te bekomen?
Groet, J-----.
Hij staat hier en ze zoeken betatesters en vertalers. Nederlands wordt nog niet ondersteund:
Hello everyone!
Vespucci is an OpenStreetMap editor for Android and we are intending to soon release version 0.8.0 as a major upgrade from the current 0.7.0. The changes for this release are:
Right now we’d like people to visit our project download page and download a beta test copy. The latest beta can be found at:
http://code.google.com/p/osmeditor4android/downloads/list
and the file will be called “Vespucci-rXXX.apk”, where XXX is 330 as I type this, but it will change to higher numbers when later test versions are built. We intend to keep this updated as often as possible.
Apart from giving the new functionality a good test, we’d like to get the various language translations as correct and complete as possible. We currently have support for many languages, of which English is the only one I would expect to be correct and complete. All the others will have issues, some languages more than others. Apart from English, the other languages we currently support are:
Any additions (including whole new languages!) and/or corrections would be welcome. We would prefer a ready-to-go UTF-8 encoded “strings.xml” file, but will try to accept just about anything.
The text string files can be found in the SVN trunk at:
http://code.google.com/p/osmeditor4android/source/browse/#svn%2Ftrunk%2Fres
in the various “values” folders. “values” by itself is the default (English) folder. Click on the folder, then click on “strings.xml”, then on the page that appears right-click on “view raw file” link over on the right side of the page and save the linked file.
Some strings have been marked “DO NOT TRANSLATE”. Don’t even copy them into a “strings.xml” in a language-specific folder. Just leave them out of translations.
If you’re a developer, please check out the trunk. Note that the “Sequoyah” Eclipse plugin (Eclipse Help → Install New Software) could assist editing the various files.
Thanks in advance to all our testers and translators. New contributors will be added to our list - see “Authors and licenses” at the bottom of the application Preferences. Or not, if you prefer.
Andrew Gregory, Vespucci developer