JOSM regels tagcontrole Nederland - nu ook in Osmose

Dag allen,

Begin dit jaar was ik begonnen met het bijhouden van validatorregels welke specifiek voor Nederland gelden, zie MapCSS regels voor Nederland (JOSM validator) - Nederland (Netherlands) - OpenStreetMap Community Forum. Ik kopiëer (het relevante deel van) de eerste post even omdat ik niet weet of het oude forum nog eeuwig zichtbaar blijft:

Het leek mij handig om de validatorregels die ik privé heb en welke ook nooit in JOSM terecht zullen komen (omdat ze (nog) niet internationaal geaccepteerd zijn, of op basis van de Nederlandse taal of verkeersborden) een keer openbaar te maken. Deze staan nu allen hier:
https://raw.githubusercontent.com/Famla … tor.mapcss

Als jullie denken dat dit bruikbaar is, zou je ze toe kunnen voegen via: JOSM voorkeuren (F12) → gegevensvalidator → Regels voor tagcontrole → Dutch specific rules → Arrow button

Natuurlijk is elke feedback welkom; net als pull requests of wanneer je toegang wilt om zelf het bestand te bewerken / PR’s goed te keuren. Hopelijk hebben jullie hier iets aan!

Sinds vandaag kun je deze ook op Osmose bekijken via dit linkje! (Of hier als lijst per provincie).

(Merk op dat JOSM de regels elke ± week bijwerkt vanaf de Github pagina, Osmose doet dit maar af en toe, dus de resultaten lopen soms een paar weken achter)

Natuurlijk zijn ze - zoals alle regels in Osmose - ook uit te schakelen via de gebruikelijke knoppen (“Verbergen” aan de rechterzijde nadat je er eentje selecteert, of gewoon het vinkje aan de linkerzijde weghalen), indien je ze te teveel vindt; het zijn er namelijk ruwweg 100000 momenteel.

Eventuele fouten overigens graag doorgeven via het forum of de github; Osmose importeert het enkel :slight_smile:

3 Likes

Handig, dat houdt iedereen wel even bezig :slightly_smiling_face:

Eerste dingetje die mij opviel:
addr:street met een afkorting wordt aangegeven als fout terwijl deze in de BAG ook met afkorting zijn aangegeven.
https://osmose.openstreetmap.fr/nl/map/#zoom=18&lat=53.065792&lon=5.522384&item=9020&level=1%2C2%2C3&issue_uuid=5c73f604-6088-4418-7f37-b6d7b2bbade9
In dit voorbeeld staat er official_name=Dr. Joost Halbertsmastraat op het wegdeel.
Is het mogelijk om de wegen de vlaggen waar de official_name ontbreekt wanneer het adres met een afkorting is geschreven?

1 Like

Wellicht begrijp ik je niet correct, maar de weg zelf heeft hier geen vlaggetje. Het zijn de adresnodes waar addr:street afgekort is, waar de waarschuwing op staat, omdat addr:street afgekort is. Dat lijkt me een volledig correcte waarschuwing? (Er was recent nog een topic over meen ik, dat BAG adressen gewoon uitgeschreven moesten worden)

Even mijn geheugen opgefrist over de slangenkuil genaamd ‘straatnamenproblematiek’:
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=54231
Of ik heb iets gemist, maar er is tot zover ik weet nog steeds geen consensus over de schrijfwijze van addr:street=*.
De 1 jaar jongere ik had destijds misschien wat terughoudender moeten zijn met de bewerking die de eerder genoemde vlaggen veroorzaakt.

Ah, alles heeft wel wat tegenstanders, maar ik kreeg de indruk dat de uitkomst van die discussie waar je naar linkt toch echt was dat uitschrijven de voorkeur van de meerderheid heeft. En de reden dat de import het niet doet heeft puur te maken met technische beperkingen / eenvoudiger, mooi samengevat in deze quote:

Dat is vooral een technische beperking. Adressen worden met de BAG-importer geïmporteerd, en overschreven. Het is daarom voorlopig eenvoudiger om de adresnodes zo te laten.

Maar als er meer mensen zeggen dat het fout is ze om te zetten, kan ik 'm weghalen. (Natuurlijk is niks verplicht; ik voeg zelf ook niet altijd mofa toe aan fietspaden als 't ontbreekt :shushing_face:, dus je kunt negeren wat je wilt negeren, maar als 't ongewenst is moet 't natuurlijk weg)

(P.s. ik zie nu ook Straatnamen in Nederland: Difference between revisions - OpenStreetMap Wiki (een wijziging van vorige maand) maar dat is volgens mij nergens besproken in dit forum?)
Ik open wel even een los draadje :slight_smile:. Regel voorlopig uitgeschakeld, maar Osmose updated niet meteen

1 Like